dol word ik ervan
-
Everhard Mulder
dol word ik ervan
Beste mensen,
ik heb een 110 uit 1984.
Sinds enige tijd valt af en toe de voltmeter helemaal naar links en gaat het laad-lampje branden. Alle draden/aansluitingen zijn gecontroleerd, deels vernieuwd. Dynamo is uit elkaar geweest (te denken viel nl. aan een koolborstel-probleem) maar alles zag er netjes uit. Vandaag dacht ik dat alles oK was, maar nee, hoor, na een stukje rijden: wéér hetzelfde probleem. Toen de voltmeter weer helemaal naar links ging en 't laad-lampje weer ging branden heb ik gemeten bij de accu: 11,89 volt bij draaiende motor. Gas geven en even alle lampen uit, kachel uit....en daarna alles weer aangezet en hij ging weer keurig naar 14,3 volt. Om even later weer naar 11,zoveel te gaan.... en na een tijdje rijden en even alle lampen en kachel uit, gaat-ie weer naar 14,4 enzovoorts. Dan weer naar 11,zoveel en mijn truuk met lampen en kachel uit en weer aan zetten heeft opeens geen enkel effect.....ik kan er geen brood van bakken, hoor! Maar dan denk ik toch aan een dynamo-probleem, maar die is nagekeken en lijkt in orde.
Nu viel me vanavond op dat als ik de sleutel omdraai om te starten, je na een slag draaien (dus voordat je gaat starten) even een klik hoort van een relais. Waar zit die en waar dient die voor? Zou die de oorzaak van de ellende kunnen zijn want wat gebeurt er als dat relais het niet doet? Misschien is deze vraag totale onzin, maar ik word dol van die auto. Elke keer wat.Dus ik probeer maar wat...
Heeft iemand nog een tip voor me waar ik aan moet en kan denken?
Hartelijk dank van een tamelijk gefrustreerd rakende
Everhard Mulder
ik heb een 110 uit 1984.
Sinds enige tijd valt af en toe de voltmeter helemaal naar links en gaat het laad-lampje branden. Alle draden/aansluitingen zijn gecontroleerd, deels vernieuwd. Dynamo is uit elkaar geweest (te denken viel nl. aan een koolborstel-probleem) maar alles zag er netjes uit. Vandaag dacht ik dat alles oK was, maar nee, hoor, na een stukje rijden: wéér hetzelfde probleem. Toen de voltmeter weer helemaal naar links ging en 't laad-lampje weer ging branden heb ik gemeten bij de accu: 11,89 volt bij draaiende motor. Gas geven en even alle lampen uit, kachel uit....en daarna alles weer aangezet en hij ging weer keurig naar 14,3 volt. Om even later weer naar 11,zoveel te gaan.... en na een tijdje rijden en even alle lampen en kachel uit, gaat-ie weer naar 14,4 enzovoorts. Dan weer naar 11,zoveel en mijn truuk met lampen en kachel uit en weer aan zetten heeft opeens geen enkel effect.....ik kan er geen brood van bakken, hoor! Maar dan denk ik toch aan een dynamo-probleem, maar die is nagekeken en lijkt in orde.
Nu viel me vanavond op dat als ik de sleutel omdraai om te starten, je na een slag draaien (dus voordat je gaat starten) even een klik hoort van een relais. Waar zit die en waar dient die voor? Zou die de oorzaak van de ellende kunnen zijn want wat gebeurt er als dat relais het niet doet? Misschien is deze vraag totale onzin, maar ik word dol van die auto. Elke keer wat.Dus ik probeer maar wat...
Heeft iemand nog een tip voor me waar ik aan moet en kan denken?
Hartelijk dank van een tamelijk gefrustreerd rakende
Everhard Mulder
-
Hermen Vlothuizen
Re: dol word ik ervan
"Nu viel me vanavond op dat als ik de sleutel omdraai om te starten, je na een slag draaien (dus voordat je gaat starten) even een klik hoort van een relais. Waar zit die en waar dient die voor?"
Kan het zijn dat je op LPG rijdt? Zo ja, dan vermoed ik dat dat relais bij je LPG-installatie hoort.
Hermen
Kan het zijn dat je op LPG rijdt? Zo ja, dan vermoed ik dat dat relais bij je LPG-installatie hoort.
Hermen
-
Aad Koene
Re: dol word ik ervan
Everhard rijdt een 110 met een 200Tdi.
Het relais wat je hoort in stand 1 van het contactslot is je hoofdstroomvoorziening.
Als deze niet inschakelt doet niets het.
De problemen in jou stroomvoorziening worden veroorzaakt door de spanningsregelaar in je dynamo.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Het relais wat je hoort in stand 1 van het contactslot is je hoofdstroomvoorziening.
Als deze niet inschakelt doet niets het.
De problemen in jou stroomvoorziening worden veroorzaakt door de spanningsregelaar in je dynamo.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
Bart van Dessel
Re: dol word ik ervan
Heb je al eens een nieuwe dynamo geprobeert ipv zelf reviseren? Een '84 auto kun je het niet kwalijk nemen dat er regelmatig wat makeert, als ik 75 ben dan schort er waarschijnlijk ook van alles. Ik verdenk je dynamo of misschien je contactslot.
gr, Bart
gr, Bart
-
Stage-2
Re: dol word ik ervan
Voordat ik aan spanningsregelaars denk, wil ik eerst de simpeler zaken uitsluiten.
Zo was het een keer dat ik op de motor vergelijkbare problemen had. Laadstroomlampje ging aan en uit, Soms leek het bij bepaalde toerentallen beter dan bij andere, dan weer leek het met kuilen te maken te hebben.
Oplossing bleek het dichtknijpen van het stekkertje van de veldbekrachtiging (laadstroomlampje). Het stekkertje bleef wel zitten, maar maakte af en toe gewoon geen contact.
Controleren kost weinig.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a48af1d74b3f3b5c178891008b061213', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 8913826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('794963ad36917195dfbd87336514696c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 8913826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zo was het een keer dat ik op de motor vergelijkbare problemen had. Laadstroomlampje ging aan en uit, Soms leek het bij bepaalde toerentallen beter dan bij andere, dan weer leek het met kuilen te maken te hebben.
Oplossing bleek het dichtknijpen van het stekkertje van de veldbekrachtiging (laadstroomlampje). Het stekkertje bleef wel zitten, maar maakte af en toe gewoon geen contact.
Controleren kost weinig.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a48af1d74b3f3b5c178891008b061213', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 8913826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('794963ad36917195dfbd87336514696c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 8913826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Everhard Mulder
Re: dol word ik ervan
De dynamo die erin zit is amper twee jaar oud! En om even op mijn landroverdolheid in te gaan: dáár word ik nou zo mismoedig van dat óók dingen die nieuw zijn, of net vernieuwd, toch weer stuk gaan. Dat oude dingen stuk gaan, ok. Da's al lastig genoeg. Maar als ik dan dingen vernieuw (dynamo bv.) die binnen onwaarschijnlijk korte tijd toch weer stuk gaan....balen is dat. Bv. de oliekeerring van het achterdifferentieel. Een jaar geleden vernieuwd. Nu weer lekken!
Stand van zaken: de dynamo is weer opengemaakt. Wat vorige keer over het hoofd is gezien (???????Hoe kán dat???) is dat de as er wat scheef in zat en aanliep en het lager achterin al aan het mollen was en tegen de wikkelingen aanliep. Ik krijg nu een nieuwe dynamo.....en ik hoop maar op heel veel zegen van alle landrover-goden en -godinnen, kabouters, trollen, engelen en de hele verdere ratteplan! Want hoe komt een as van een dynamo er scheef in?????????Bij de vorige keer dattie opengemaakt is en de koolborstels versleten waren???? Hoe komt het dat in een gloednieuwe dynamo na nog geen 2 jaar de koolborstels al versleten zijn????
Groeten!
Everhard Mulder
Stand van zaken: de dynamo is weer opengemaakt. Wat vorige keer over het hoofd is gezien (???????Hoe kán dat???) is dat de as er wat scheef in zat en aanliep en het lager achterin al aan het mollen was en tegen de wikkelingen aanliep. Ik krijg nu een nieuwe dynamo.....en ik hoop maar op heel veel zegen van alle landrover-goden en -godinnen, kabouters, trollen, engelen en de hele verdere ratteplan! Want hoe komt een as van een dynamo er scheef in?????????Bij de vorige keer dattie opengemaakt is en de koolborstels versleten waren???? Hoe komt het dat in een gloednieuwe dynamo na nog geen 2 jaar de koolborstels al versleten zijn????
Groeten!
Everhard Mulder
-
Eric&Betty Boop
Re: dol word ik ervan
Wat voor merk dynamo heb je er toen ingestopt?
Origineel of goedkope imitatie troep van bijvoorbeeld Paddock?
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('d384a52ff2b74e9221f172bf2134340a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('af67da9fa8803a75be6e714cb5f7aa61', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea691e983b5f142f655d58c0fd0efe33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ed813b768396c7025ce5d3f1e0b61c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Origineel of goedkope imitatie troep van bijvoorbeeld Paddock?
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('d384a52ff2b74e9221f172bf2134340a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('af67da9fa8803a75be6e714cb5f7aa61', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea691e983b5f142f655d58c0fd0efe33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ed813b768396c7025ce5d3f1e0b61c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 8918894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: dol word ik ervan
Ben het voor 100% met Eric eens, als je voor de goedkope delen van Paddock bent gegaan dan sta ik d'r niet van te kijken dat je problemen hebt. Als je kwaliteits onderdelen hebt gekocht, afkomstig van de dealer of een kwaliteits-specialist dan is het inderdaad heel vervelend en terecht dat je er mismoedig van wordt. Maar ben wel benieuwd, goedkoop = duurkoop!
groetjes, Bart
(die ook bij Paddocks koopt maar wel zeer gesorteerd!)
groetjes, Bart
(die ook bij Paddocks koopt maar wel zeer gesorteerd!)
-
Everhard Mulder
Re: dol word ik ervan
Het is een hele goeie dynamo, ik meen van Peugeot. Ik heb expres 2 jaar geleden een hele dure, kwaliteitsdynamo genomen, om geen ellende te krijgen.... gisteren zat de dynamo gereviseerd en al er weer in, maar in no-time was de spanningsregelaar doorgefikt! En voor iedereen gaat denken: vast door "een goedkoop mannetje" gedaan. Nee, niks ervan, door een gerenommeerd bedrijf met ruim 35 jaar ervaring.
Nu is het wachten op een nieuwe regelaar en die gaat er morgen in, kijken hoe het dan gaat en als het dan weer niks is, dan komt er een geheel nieuwe dynamo in. Onderwijl ben ik meer dan anderhalve week mijn auto kwijt. Met elke keer ophalen, aanhoren dat het nu toch echt goed zou moeten zijn, rondrijden, kontstateren dat het toch nog niet goed is, vloeken, weer terugbrengen. Niet erg, maar ik wil wel met dat ding op vakantie en mijn echtgenote ziet dat dus totaal niet zitten want die verwacht me mee onder die auto dan erin! Dus gaat het er naar uitzien dat we met haar Suzuki Wagon R+ gaan. Aardig autootje, maar nee, ik moet er toch niet aan denken.....
Nu is het wachten op een nieuwe regelaar en die gaat er morgen in, kijken hoe het dan gaat en als het dan weer niks is, dan komt er een geheel nieuwe dynamo in. Onderwijl ben ik meer dan anderhalve week mijn auto kwijt. Met elke keer ophalen, aanhoren dat het nu toch echt goed zou moeten zijn, rondrijden, kontstateren dat het toch nog niet goed is, vloeken, weer terugbrengen. Niet erg, maar ik wil wel met dat ding op vakantie en mijn echtgenote ziet dat dus totaal niet zitten want die verwacht me mee onder die auto dan erin! Dus gaat het er naar uitzien dat we met haar Suzuki Wagon R+ gaan. Aardig autootje, maar nee, ik moet er toch niet aan denken.....
-
Hans 109
Re: dol word ik ervan
Haal je dynamo eruit, en ga ermee langs een dynamo/startmotorrevisie bedrijf. Die hebben een testbank, dan weet je in één keer alles over je dynamo.
-
Everhard Mulder
Re: dol word ik ervan
Ja, waar dacht je dat ik was???? Bij een goed revisiebedrijf. Maar goed, er zit een nieuwe dynamo in want de oude was op een enekel manier aan de praat te krijgen, nieuwe spanningsregelaar ten spijt.
E. Mulder
E. Mulder
-
easy
Re: dol word ik ervan
Ben nu net zelf bezig met hetzelfde probleem. Wil op vakantie, zenuwachtige vriendin, dynamo probleem.
Heb een 110 3.5 v8 uit '84. Je verhaal over acculampje en uitval e.d. heb ik ook. Heb mijn dynamo (ook goede kwaliteit en nog niet zo oud) laten doormeten. e.e.a. bleek doorgebrand. Kon wel gerepareerd, maar kostte evenveel als een andere dynamo van een ford.
Ben die nu weer aan het inbouwen. alles aangesloten en nu loopt de carberateur over als ik hem op contact zet. Ga nu eerst kijken of dat naaldje blijft steken, dat schoon maken en dan verder met de dynamo.
Is er toevallig iemand die een schema heeft voor aansluiting van de dynamo, want houd nu draadjes over waarvan ik niet meer weet of hoe ik ze weer moet aansluiten.
Dynamo gekocht bij gebr. Winkel in Vriezenveen (nijverheidsweg 4) ik geloof tel. nr 0546-561555
succes en hopelijk kan iem mij helpen aan zo'n schemaatje.
Heb een 110 3.5 v8 uit '84. Je verhaal over acculampje en uitval e.d. heb ik ook. Heb mijn dynamo (ook goede kwaliteit en nog niet zo oud) laten doormeten. e.e.a. bleek doorgebrand. Kon wel gerepareerd, maar kostte evenveel als een andere dynamo van een ford.
Ben die nu weer aan het inbouwen. alles aangesloten en nu loopt de carberateur over als ik hem op contact zet. Ga nu eerst kijken of dat naaldje blijft steken, dat schoon maken en dan verder met de dynamo.
Is er toevallig iemand die een schema heeft voor aansluiting van de dynamo, want houd nu draadjes over waarvan ik niet meer weet of hoe ik ze weer moet aansluiten.
Dynamo gekocht bij gebr. Winkel in Vriezenveen (nijverheidsweg 4) ik geloof tel. nr 0546-561555
succes en hopelijk kan iem mij helpen aan zo'n schemaatje.
-
AadG
Re: dol word ik ervan
Helemaal mee eens.
Moet haast wel aan de spanningsregelaar liggen.
Misschien een breukje ergens.
Ik ga voor de spanningsregelaar
Moet haast wel aan de spanningsregelaar liggen.
Misschien een breukje ergens.
Ik ga voor de spanningsregelaar
-
Everhard Mulder
Re: dol word ik ervan
Sorry, heb ik niet voor je want ze verschillen nogal. Interne of externe "sens"etc: snap het zelf ook maar half.
Ik heb nu een geheel nieuwe dynamo en die heeft het tot nu toe goed gedaan. Alleen giert mijn turbo opeens als een gek! Wat dát nou weer is: die is amper een half jaar oud.!
We tobben verder!
E
Ik heb nu een geheel nieuwe dynamo en die heeft het tot nu toe goed gedaan. Alleen giert mijn turbo opeens als een gek! Wat dát nou weer is: die is amper een half jaar oud.!
We tobben verder!
E