Elektronica vraagje....
-
toetankh
Elektronica vraagje....
Ik zit met een klein probleempje/fenomeentje dat ik graag zou kunnen verklaren:
Mijn knipperlichtrelais (24 v. ffr 109) klikt eenmalig bij inschakelen van mijn verstralers (zelfde geluid als het ding maakt als de spanning er voor het eerst op wordt gezet).
Ik gebruik dezelfde (geschakelde) plus voor de spanningsverzorging van het knipperlichtrelais en het relais voor de verstralers......
Poging tot tekening:
+ ----------------------------------------------------------
| |
knipperlichtrelais schakelaar
| |
knipperlichtinstallatie + aansluiting stuurstroom verstraler relais
Kan het zijn dat een relais een verstoring in de stuurstroom/spanning kan veroorzaken die invloed heeft op het knipperlichtrelais?
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is, anders hoor ik het graag, probeer ik het op een andere manier uit te leggen.
Mijn knipperlichtrelais (24 v. ffr 109) klikt eenmalig bij inschakelen van mijn verstralers (zelfde geluid als het ding maakt als de spanning er voor het eerst op wordt gezet).
Ik gebruik dezelfde (geschakelde) plus voor de spanningsverzorging van het knipperlichtrelais en het relais voor de verstralers......
Poging tot tekening:
+ ----------------------------------------------------------
| |
knipperlichtrelais schakelaar
| |
knipperlichtinstallatie + aansluiting stuurstroom verstraler relais
Kan het zijn dat een relais een verstoring in de stuurstroom/spanning kan veroorzaken die invloed heeft op het knipperlichtrelais?
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is, anders hoor ik het graag, probeer ik het op een andere manier uit te leggen.
-
toetankh
Re: Elektronica vraagje....
De tekening is helaas misvormd (de voorloopspaties zijn weggevallen)
+ gaat naar knipperlichtrelais
dezelfde + gaat ook naar schakelaar waarmee ik de stuurstroom schakel voor het verstraler-relais
+ gaat naar knipperlichtrelais
dezelfde + gaat ook naar schakelaar waarmee ik de stuurstroom schakel voor het verstraler-relais
-
Hans 109
Re: Elektronica vraagje....
Dit valt onder de categorie "vage problemen"
Is je massa aansluiting overal goed?
Verder heb ik helaas geen idee wat voor type knipperrelais je hebt. Zit de sturing van je verstralers en het knipperrelais op dezelfde draad? Probeel dan de sturing van je verstralers eens direkt bij je kontakt weg te halen.
Maak alle aansluitingen die met je verstralers te maken hebben los. En dan step-by-step aansluiten. Kijken wat er gebeurt.
Maar het blijft zo op afstand een lastig probleem....
Is je massa aansluiting overal goed?
Verder heb ik helaas geen idee wat voor type knipperrelais je hebt. Zit de sturing van je verstralers en het knipperrelais op dezelfde draad? Probeel dan de sturing van je verstralers eens direkt bij je kontakt weg te halen.
Maak alle aansluitingen die met je verstralers te maken hebben los. En dan step-by-step aansluiten. Kijken wat er gebeurt.
Maar het blijft zo op afstand een lastig probleem....
-
toetankh
Re: Elektronica vraagje....
Beetje vaag is het inderdaad wel....
- Massa aansluiting is goed (heb een hele nieuwe kabelboom gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van een centraal massapunt.
- knipperrelais is zo'n moeilijk 24 volt apparaat waarbij een vaste en geschakelde plus, en een ingewikkelde dradenbrij nodig is in combinatie met de alarmlichtschakelaar en de knipperlichtschakelaar
Eea is echter correct aangesloten en werkt volledig naar behoren
- De 'sturing' zit inderdaad op dezelfde draad en ik ben dan ook bang dat hier de oorzaak van het probleem zit...
Ik ben dan ook voornamelijk geinteresseerd in hoeverre een relais (zoals gebruikt voor mijn verstralers) storing kan veroorzaken op de 'stuurstroom' ???
Merci!
Sven
- Massa aansluiting is goed (heb een hele nieuwe kabelboom gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van een centraal massapunt.
- knipperrelais is zo'n moeilijk 24 volt apparaat waarbij een vaste en geschakelde plus, en een ingewikkelde dradenbrij nodig is in combinatie met de alarmlichtschakelaar en de knipperlichtschakelaar
- De 'sturing' zit inderdaad op dezelfde draad en ik ben dan ook bang dat hier de oorzaak van het probleem zit...
Ik ben dan ook voornamelijk geinteresseerd in hoeverre een relais (zoals gebruikt voor mijn verstralers) storing kan veroorzaken op de 'stuurstroom' ???
Merci!
Sven
-
Hans 109
Re: Elektronica vraagje....
Beroepsmatig verkoop ik onder andere (industrie) relais. Je wilt niet weten hoeveel "vreemde" storingen er kunnen ontstaan door een relais.
Wat is bijvoorbeeld de invloed van een in- en uitschakelpiek op een stukje elekctronica? Waar je knipperrelais voornamelijk uit bestaat. Is te ondervangen met een vrijloop- en sperdiode over de spoel van je relais.
Ik zou een boek vol kunnen schrijven over deze materie. Ga ik niet doen overigens.
Nogmaals, met je verstralers van voren af aan beginnen. Eerst het stuurstroom relais aansluiten, werkt dat zonder problemen, dan de hoofdstroom.
Je komt dan vanzelf bij het punt waar het "fout" gaat. (hoop ik)
suc6, ik hoor het wel.
Wat is bijvoorbeeld de invloed van een in- en uitschakelpiek op een stukje elekctronica? Waar je knipperrelais voornamelijk uit bestaat. Is te ondervangen met een vrijloop- en sperdiode over de spoel van je relais.
Ik zou een boek vol kunnen schrijven over deze materie. Ga ik niet doen overigens.
Nogmaals, met je verstralers van voren af aan beginnen. Eerst het stuurstroom relais aansluiten, werkt dat zonder problemen, dan de hoofdstroom.
Je komt dan vanzelf bij het punt waar het "fout" gaat. (hoop ik)
suc6, ik hoor het wel.
-
Exfietser
Re: Elektronica vraagje....
Yep, zoals Hans zegt is het waarschijnlijk de inschakelpiekstroom van de koplampen. Omdat de gloeidraden nog koud zijn hebben ze bij het inschakelen een vrij lage weerstand. Een weerstand die binnen een paar microseconden omhoog gaat naar de waarde die een brandende gloeilamp hebben moet. Die hoge piekstroom is ook de oorzaak dat een gloeilamp meestal sneuveld bij het inschakelen. Tijdens het inschakelen staat er over de lamp een veel lagere spanning dan 24 volt. Mischien maar 10 volt ofzo. De andere 14 volt staat dan over je bedrading en contactovergangen als stekers, zekeringen en lassen. Als die spanning er langer over blijft staan dan een paar microseconden zal alles er uit fikken. Gelukkig is een gloeiplamp snel genoeg op temperatuur.
In die paar microseconden worden alle contacten echter wel een beetje opgewarmt en naarmate het contactpunt slechter is meer. Je probleem zal hierdoor langzaam ver-ergeren tot de rotte plek in je bekabeling echt zover uitgegloeit is dat het contact weg is en je lampen het dus niet meer doen.
Als halverwege die leiding je knipperrelais is aangesloten is het logisch dat dat relais afvalt omdat de spanning even zakt tot onder de waarde waarbij het relais blijft plakken. Gelijk daarna stijgt de spanning weer en trekt het relais weer aan. Je probleem zit dus waarschijnlijk in de plusleiding en dan in het gedeelte voor de splitsing koplampen, knipperrelais.
In de min leiding zit het probleem waarschijnlijk niet omdat de koplampen op een andere plek op het chassis aangesloten zitten dan het knipperrelais. De enige plek waar de min leiding een oorzaak zou kunnen zijn is de kabel die van de min van de accu naar de massapik en dan naar het chassis gaat. Maar als dat zo is moet je ook problemen met starten hebben. De stroom van de startmotor loopt daar immers ook doorheen.
In de plusleiding kan ik maar aan een ding bedenken dat een oorzaak zou kunnen zijn en dat zijn je zekeringen. De klemmetjes die tegen de hoedjes van de zekeringen zitten, zijn waarschijnlijk geoxideerd en vuil en hebben daardoor een flinke contactweerstand. Gewoon de zekeringen er uit halen en schoonmaken en ook de klemmetjes schoonmaken. Daarna alles insmeren met zuurvrije vaseline. En dan de zekeringen er weer in. Grote kans dat je probleem dan weg is.
Dit soort problemen zijn helemaal niet zo vaag hoor. Zoals Hans zegt er zijn nog wel veel leukere problemen dan dit om op te lossen.
Ik weet er nog een over een nieuw geinstalleerde straalverbinding tussen twee kpn zendmasten. Elke middag om een uur of vier viel de verbinding zomaar weg. Ze hebben er een paar weken naar gezocht. Apparatuur uitgewisseld enzo. Maar vinden ho maar. Uiteindelijk bleek een ophaalbrug de oorzaak te zijn. Die gaat elke middag open en staat precies in de straal die prachtig verbroken werd.
Enzo ken ik nog wel een paar leuke rare storingsverhalen. Ik ben een keer naar Maleisie voor een losse draad. Naar Neurenberg voor een kapotte zekering enz.
Arnold.
In die paar microseconden worden alle contacten echter wel een beetje opgewarmt en naarmate het contactpunt slechter is meer. Je probleem zal hierdoor langzaam ver-ergeren tot de rotte plek in je bekabeling echt zover uitgegloeit is dat het contact weg is en je lampen het dus niet meer doen.
Als halverwege die leiding je knipperrelais is aangesloten is het logisch dat dat relais afvalt omdat de spanning even zakt tot onder de waarde waarbij het relais blijft plakken. Gelijk daarna stijgt de spanning weer en trekt het relais weer aan. Je probleem zit dus waarschijnlijk in de plusleiding en dan in het gedeelte voor de splitsing koplampen, knipperrelais.
In de min leiding zit het probleem waarschijnlijk niet omdat de koplampen op een andere plek op het chassis aangesloten zitten dan het knipperrelais. De enige plek waar de min leiding een oorzaak zou kunnen zijn is de kabel die van de min van de accu naar de massapik en dan naar het chassis gaat. Maar als dat zo is moet je ook problemen met starten hebben. De stroom van de startmotor loopt daar immers ook doorheen.
In de plusleiding kan ik maar aan een ding bedenken dat een oorzaak zou kunnen zijn en dat zijn je zekeringen. De klemmetjes die tegen de hoedjes van de zekeringen zitten, zijn waarschijnlijk geoxideerd en vuil en hebben daardoor een flinke contactweerstand. Gewoon de zekeringen er uit halen en schoonmaken en ook de klemmetjes schoonmaken. Daarna alles insmeren met zuurvrije vaseline. En dan de zekeringen er weer in. Grote kans dat je probleem dan weg is.
Dit soort problemen zijn helemaal niet zo vaag hoor. Zoals Hans zegt er zijn nog wel veel leukere problemen dan dit om op te lossen.
Ik weet er nog een over een nieuw geinstalleerde straalverbinding tussen twee kpn zendmasten. Elke middag om een uur of vier viel de verbinding zomaar weg. Ze hebben er een paar weken naar gezocht. Apparatuur uitgewisseld enzo. Maar vinden ho maar. Uiteindelijk bleek een ophaalbrug de oorzaak te zijn. Die gaat elke middag open en staat precies in de straal die prachtig verbroken werd.
Enzo ken ik nog wel een paar leuke rare storingsverhalen. Ik ben een keer naar Maleisie voor een losse draad. Naar Neurenberg voor een kapotte zekering enz.
Arnold.
-
G-men (Gargamel)
Re: Elektronica vraagje....
De oudere knipperrelais werken met een bi-metaaltje en een weerstand. De lamp staat in serie met het bi-metaaltje.
Door de stroom door het bi-metaal wordt deze warm en verbreekt het contact... lamp uit.
Spul koelt af..... en schakelt terug.
100% betrouwbaar, heerlijk simpel en zonder electronica, maar met 1 groot nadeel, je hebt een bepaalde stroom ndig om het te laten werken.
Is de stroom te klein, dan werkt ie niet.
Als je dus een te kleine belasting hebt (5W lampjes of een ander relais...) dan zal hij dus niet werken.
Oplossing is dan een electronische te kopen of er een belastingsweerstand aan te hangen.
In jouw situatie kan ik me voorstellen dat er ergens een sluiting tussen beide circuits zit, en je knipperrelais spanning krijgt als je de verstralers inschakeld. Of idd een massa/zekeringprobleem.
Overigens kan ik me ook nog zo'n raar geval herinneren in de offshore. We hadden een radiobaken dat zo af en toe uitviel. 3x naar dat platform geweest en niets kunnen vinden.... Tot we erachter kwamen dat het tegelijk met wedstrijden van het Nederlands Elftal gebeurde.... Baken stoorde de TV ontvangst.....
Gerrit
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2009 19:30 door G-men (Gargamel).
Door de stroom door het bi-metaal wordt deze warm en verbreekt het contact... lamp uit.
Spul koelt af..... en schakelt terug.
100% betrouwbaar, heerlijk simpel en zonder electronica, maar met 1 groot nadeel, je hebt een bepaalde stroom ndig om het te laten werken.
Is de stroom te klein, dan werkt ie niet.
Als je dus een te kleine belasting hebt (5W lampjes of een ander relais...) dan zal hij dus niet werken.
Oplossing is dan een electronische te kopen of er een belastingsweerstand aan te hangen.
In jouw situatie kan ik me voorstellen dat er ergens een sluiting tussen beide circuits zit, en je knipperrelais spanning krijgt als je de verstralers inschakeld. Of idd een massa/zekeringprobleem.
Overigens kan ik me ook nog zo'n raar geval herinneren in de offshore. We hadden een radiobaken dat zo af en toe uitviel. 3x naar dat platform geweest en niets kunnen vinden.... Tot we erachter kwamen dat het tegelijk met wedstrijden van het Nederlands Elftal gebeurde.... Baken stoorde de TV ontvangst.....
Gerrit
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2009 19:30 door G-men (Gargamel).
-
Exfietser
Re: Elektronica vraagje....
Een 109 series 3 24v exleger heeft een electronisch relais.
Arnold.
Arnold.
-
Bram109
Re: Elektronica vraagje....
De plus van de knipperlichten is niet geschakeld.
Als je het contact uit laat staan (massa schakelaar uiteraard niet onderbroken) doen de knipperlichten het evengoed.
Bram
Als je het contact uit laat staan (massa schakelaar uiteraard niet onderbroken) doen de knipperlichten het evengoed.
Bram
-
toetankh
Re: Elektronica vraagje....
Heren,
Heel hartelijk dank voor al jullie suggesties (en uitleg!). Na jullie verhalen weet ik bijna zeker dat de inschakelpiekstroom de oorzaak is (gezien het feit dat de andere suggesties zeker zinvol zijn, maar allen door mij al nagelopen...).
Nu heb ik gelezen dat er verschillende typen relais zijn, ook relais met een weerstand/diode d'r in. Zou dit nog kunnen helpen, of moet ik het toch eens proberen met een aparte pluskabel?
Merci!
Sven
Heel hartelijk dank voor al jullie suggesties (en uitleg!). Na jullie verhalen weet ik bijna zeker dat de inschakelpiekstroom de oorzaak is (gezien het feit dat de andere suggesties zeker zinvol zijn, maar allen door mij al nagelopen...).
Nu heb ik gelezen dat er verschillende typen relais zijn, ook relais met een weerstand/diode d'r in. Zou dit nog kunnen helpen, of moet ik het toch eens proberen met een aparte pluskabel?
Merci!
Sven
-
Hans 109
Re: Elektronica vraagje....
Sven,
Die diode is een zogenaamde vrijloopdiode. Die kun je makkelijk zelf, extern op je relais zetten. Je kunt bijvoorbeeld een 1N4004 gebruiken. De + van de diode (aangegeven door een wit streepje aan één kant van de diode) komt op de + kant van je relais en voeding, de - kant komt uiteraard aan de - kant.
Wat gebeurt er nu, bij het meestal uitschakelen van je relais komt er in je spoeltje een tegen-EMK (Elektro Motorische Kracht) vrij, waarvan de spanning tegengesteld is aan de aangelegde voedingsspanning. De spanningswaarde kan tot 10 x de aangelegde spanning zijn. De spanningsduur is overigens zeeer kort. Door toepassen van een vrijloopdiode wordt deze EMK kortgesloten, waardoor je geen rariteiten in je boordnet krijgt. Maar dat is bij UIT schakelen. Voor het inschakelen ben ik toch bang, dat je een aparte pluskabel moet aanleggen.
Zijn je kabels voldoende dik? Bij te dunne kabels kan een spanningsval door inschakelen ontstaan, waardoor je knipperrelais aanspreekt als de spanning weer normaal is.
NB, de weerstand, voor zover bij mij bekend, in een relais wordt gebruikt om een LED in het relais van spanning te voorzien.
Voor meer duidelijke info: [www.releco.es] , products, general technical information, additions to the coil. (wel aandelen
Die diode is een zogenaamde vrijloopdiode. Die kun je makkelijk zelf, extern op je relais zetten. Je kunt bijvoorbeeld een 1N4004 gebruiken. De + van de diode (aangegeven door een wit streepje aan één kant van de diode) komt op de + kant van je relais en voeding, de - kant komt uiteraard aan de - kant.
Wat gebeurt er nu, bij het meestal uitschakelen van je relais komt er in je spoeltje een tegen-EMK (Elektro Motorische Kracht) vrij, waarvan de spanning tegengesteld is aan de aangelegde voedingsspanning. De spanningswaarde kan tot 10 x de aangelegde spanning zijn. De spanningsduur is overigens zeeer kort. Door toepassen van een vrijloopdiode wordt deze EMK kortgesloten, waardoor je geen rariteiten in je boordnet krijgt. Maar dat is bij UIT schakelen. Voor het inschakelen ben ik toch bang, dat je een aparte pluskabel moet aanleggen.
Zijn je kabels voldoende dik? Bij te dunne kabels kan een spanningsval door inschakelen ontstaan, waardoor je knipperrelais aanspreekt als de spanning weer normaal is.
NB, de weerstand, voor zover bij mij bekend, in een relais wordt gebruikt om een LED in het relais van spanning te voorzien.
Voor meer duidelijke info: [www.releco.es] , products, general technical information, additions to the coil. (wel aandelen
-
toetankh
Re: Elektronica vraagje....
Hans,
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg! Hiermee ga ik aan de slag.
Vwb. de draaddikte: Ik heb voor deze geschakelde plus 2,5 kwadraat gebruikt (waarop dus geen grote verbruikers zitten, die zitten achter het relais). Bij 24 volt zou dit toch meer dan voldoende moeten zijn?
Morgen eerst maar eens de vaderdagrit van de LRCH rijden, dan volgende week eens kijken of ik dit probleempje nog kan tackelen
Groet,
Sven
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg! Hiermee ga ik aan de slag.
Vwb. de draaddikte: Ik heb voor deze geschakelde plus 2,5 kwadraat gebruikt (waarop dus geen grote verbruikers zitten, die zitten achter het relais). Bij 24 volt zou dit toch meer dan voldoende moeten zijn?
Morgen eerst maar eens de vaderdagrit van de LRCH rijden, dan volgende week eens kijken of ik dit probleempje nog kan tackelen
Groet,
Sven
-
Dennis101
Re: Elektronica vraagje....
QuoteVoor meer duidelijke info: [www.releco.es] , products, general technical information, additions to the coil. (wel aandelen
Niet echt iets om trots op te zijn gezien de regelmatig terugkomende kwaliteitsproblemen bij Releco.
Er is bij ons op het bedrijf zelfs geruime tijd een verbod geweest op het gebruik ervan na weer een hele partij (C3-A30) met slecht gesoldeerde contactpennen.
Dennis B
Niet echt iets om trots op te zijn gezien de regelmatig terugkomende kwaliteitsproblemen bij Releco.
Er is bij ons op het bedrijf zelfs geruime tijd een verbod geweest op het gebruik ervan na weer een hele partij (C3-A30) met slecht gesoldeerde contactpennen.
Dennis B