Vermogen 2.25 diesel vergroten
-
Mudbuster
Vermogen 2.25 diesel vergroten
Is er een manier om wat meer pk's uit een 2.25 liter dieselmotor te persen? Het gaat om een series 3 109. Soms komt hij tijdelijk wat vermogen te kort. Het laatste stukje op een heuvel, de laatste meter in een moddergat. Ik weet dat de motor aan de krappe kant is maar om gelijk een andere motor te plaatsen is ook niet mijn bedoeling. Zit meer te denken aan grotere uitlaat, toevoeging aan de luchtinklaat, toevoeging aan de brandstof. Wat zijn de mogelijkheden en wie heeft er ervaring mee?
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('938263903265c69568794b10dc25fb89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8865841, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('938263903265c69568794b10dc25fb89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8865841, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
Jan Willem
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Aan het tolletje zou ik niet teveel doen.
Het is geen fancy getuned ding. Zal het ook niet worden.
Heuvel op was bij mij ook vaak terug naar de drie en in het veld in de lage gearing eigenlijk nooit problemen gehad.
Voor in het veld kun je een andere versnellingsbak overwegen.
Anders toch een andere motor erin wringen
JW
Het is geen fancy getuned ding. Zal het ook niet worden.
Heuvel op was bij mij ook vaak terug naar de drie en in het veld in de lage gearing eigenlijk nooit problemen gehad.
Voor in het veld kun je een andere versnellingsbak overwegen.
Anders toch een andere motor erin wringen
JW
-
richard78
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Aan de luchtinlaat is weinig te verbeteren. Zo ver ik weet werken de oliebad filters nog beter dan K&N filters (laten dus meer lucht door). Met de uitlaat denkik ook dat er weinig mee te doen in. Toevoeging? Misschien dat er een NOX systeem voor een desel is
Ik ben bang dat je het te weinig aan vermogen als een van de charmes moeten zien!
Richard78
Ik ben bang dat je het te weinig aan vermogen als een van de charmes moeten zien!
Richard78
-
geert 88 SIIID
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Beste Marcel,
In de landbouw en transport wereld is het heel normaal on de dieselpomp een
tikke extra te geven.
Dit gaat ook met een Landrover 2.25 diesel.
Als je naar een gerenomeerd pomprevisiebedrijf gaat, kunnen ze zeker wat doen.
Ik ken een 109 diesel (geen prikker) die met caravan 110 loop, omdat de pomp geholpen is.
je blokje slijt natuurlijk meer omdat het wat meer toeren kan maken, maar als ik de verhalen over toeren hoor, lijkt me dat niet het grootste probleem.
Groetjes
Geert
In de landbouw en transport wereld is het heel normaal on de dieselpomp een
tikke extra te geven.
Dit gaat ook met een Landrover 2.25 diesel.
Als je naar een gerenomeerd pomprevisiebedrijf gaat, kunnen ze zeker wat doen.
Ik ken een 109 diesel (geen prikker) die met caravan 110 loop, omdat de pomp geholpen is.
je blokje slijt natuurlijk meer omdat het wat meer toeren kan maken, maar als ik de verhalen over toeren hoor, lijkt me dat niet het grootste probleem.
Groetjes
Geert
-
Marc-my-Words
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Dag Marcel,
Ben jij niet toe een een testje met gas-injectie? [landrover.startpagina.nl]
Meer diesel kan natuurlijk ook maar dat is 1 continu (althans zodra je het desbetreffende pedaal intrapt) en 2 geeft naast meer kosten ook meer roet.
Een beetje gas als je net iets extra nodig hebt geeft juist dan wanneer de verbranding - want aan de rand van het haalbare - minder wordt een mooiere verbranding en ook nog eens meer vermogen. Behalve dan de start-investering is het ook nog eens goedkoop qua brandstof -- een groter machientje monteren is echter ook niet voor niks.
Marc
Ben jij niet toe een een testje met gas-injectie? [landrover.startpagina.nl]
Meer diesel kan natuurlijk ook maar dat is 1 continu (althans zodra je het desbetreffende pedaal intrapt) en 2 geeft naast meer kosten ook meer roet.
Een beetje gas als je net iets extra nodig hebt geeft juist dan wanneer de verbranding - want aan de rand van het haalbare - minder wordt een mooiere verbranding en ook nog eens meer vermogen. Behalve dan de start-investering is het ook nog eens goedkoop qua brandstof -- een groter machientje monteren is echter ook niet voor niks.
Marc
-
Mudbuster
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Klopt, deze discussies volg ik al twee jaar op de diverse forums. Helaas is er in Nederland geen bedrijf welke personenwagens doet, wel vrachtwagens. Ook is het een probleem dat een series geen motormanagement computer heeft. Engelse bedrijven die ik aanschrijf met deze vraag reageren verbaasd of helemaal niet. Vanuit het milieu oogpunt is het ook een erg interessante discussie. Als een bedrijf een test wil nemen met een oude series diesel dan ben ik graag van de partij
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('e49f70deaef69170405c6b91550a00ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8867239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('e49f70deaef69170405c6b91550a00ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8867239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
Nick
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Kun je er niet een turbo op bouwen? bij de 2,5 na hebben ze dit naderhand ook gedaan, dus misschien kan het bij een 2,25 ook wel. je zult dat wel je brandstofpomp anders af meoten stellen, maar zoals blijkt is dat dus ook mogelijk.... Ben wel benieuwd.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
plaetje
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Gooi wat benzine er bij dat helpt af en toe, IK DOE DAT NIET, ik neem het vermogen verschil wel. Ik rij zelfs met ander (RR) difs er onder, dan gaat die sneller op de weg en met de lage giering geen probleem in de prut ook niet in de Franse of belgische klei. Op de A2 loopt hij 110 zonder problemen, scheel toch wat als ik naar de Maasvlakte ga.
-
Marijn & Simba
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Ik gooi er gemiddeld per tankbeurt 5 liter benzine bij in de militaire tank. Das 5l + 35l diesel (40l zit er in toch?).
Motor loopt iets harder, maar niet onbelangrijk, hij roet een stuk minder (en das weer leuk bij de roetmeting )
Of het echt goed is weet ik niet, maar het werkt een beetje mee.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d03b7293ad93be68bbb5124fe15a848a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 8868100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Motor loopt iets harder, maar niet onbelangrijk, hij roet een stuk minder (en das weer leuk bij de roetmeting )
Of het echt goed is weet ik niet, maar het werkt een beetje mee.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d03b7293ad93be68bbb5124fe15a848a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 8868100, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mudbuster
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Rurbo vindt ik nog een niet zo gek idee. Heeft iemand ooit een turbo geplaatst op een 2.25?
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('f910f1d29ffd07ab413d7737a0f0b4ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8868164, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('f910f1d29ffd07ab413d7737a0f0b4ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 8868164, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
Rickske
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
wel interessant, maar houd rekening met koeling, dit blok is niet ontworpen voor met turbo. en de 2,5 turbo had geloof ik koelprobelemen. Of die temperatuur komt van te hete ingeblazen lucht of door hetere verbranding weet ik niet. Te heet ingeblzen lucht kan je oplossen door ook een intercooler te monteren.
nog interessanter is natuurlijk diesel (+5ltr bezine) met lpg en turbo intercooler.. Hmmm....
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a188cd60cb76294489e7b99f24c7721', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8868711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
nog interessanter is natuurlijk diesel (+5ltr bezine) met lpg en turbo intercooler.. Hmmm....
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a188cd60cb76294489e7b99f24c7721', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8868711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Dennis101
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
De oplossing is heel eenvoudig.
Als je een versnelling lager kiest stijgt het toerental waardoor de motor meer vermogen af kan geven.
Dennis B
Als je een versnelling lager kiest stijgt het toerental waardoor de motor meer vermogen af kan geven.
Dennis B
-
Rickske
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Marcel bedoelt eigenlijk dat ie wat wil knutselen geloof ik. Ik in iedergeval wel! hahha
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7be22ffb9642cd1b2bcfb14c889785f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8868825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7be22ffb9642cd1b2bcfb14c889785f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8868825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Exfietser
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Er is vroeger ooit een turbo (Niet door landrover.) voor de 2.25 geleverd. Alleen zie je er nooit meer iets van. Mischien niet zo succesvol. En het vergt nogal wat aanpassingen. Als de turbo aanslaat moet ook de hoeveelheid brandstof omhoog omdat anders je mengsel te arm wordt. Er moet dus ook ingegrepen worden in de pomp.
De 2.5td had problemen met scheuren in de cilinderwanden. De combinatie van hogere druk en hogere temperatuur vergde veel van het blok. Het gevolg van die problemen is de 200tdi geweest. Dat was weer een blok met de degelijkheid van de 2.25NA en de 2.5NA.
In plaats van benzine bij de diesel gooien kun je beter Shell v-power tanken. Dat werkt goed. Meer power en minder rook. Bij mijn series drie in elk geval wel.
En wat Dennis zegt: versnelling lager en brullen met die hap. In de derde versnelling rijdt hij 77km/u. Je pomp zit dan tegen de begrenzing aan en draait 4200 RPM. Het motortje kan het hoor. Bij hoge toerentallen is belasting van je lagers kleiner en de smering beter.
Wil je echte sneller dan kun je hem beter inruilen voor stageone of een 110 met een 200 of 300tdi. De hele wagen met aandrijflijn, schokdempers, veren en remmen is dan ingericht voor meer power. Maar dit is een dicussie die elk half jaar op dit pb langskomt met alle voors en tegens en mensen die vanalles hebben geprobeerd. Doe maar eens een zoekopdracht.
Arnold.
De 2.5td had problemen met scheuren in de cilinderwanden. De combinatie van hogere druk en hogere temperatuur vergde veel van het blok. Het gevolg van die problemen is de 200tdi geweest. Dat was weer een blok met de degelijkheid van de 2.25NA en de 2.5NA.
In plaats van benzine bij de diesel gooien kun je beter Shell v-power tanken. Dat werkt goed. Meer power en minder rook. Bij mijn series drie in elk geval wel.
En wat Dennis zegt: versnelling lager en brullen met die hap. In de derde versnelling rijdt hij 77km/u. Je pomp zit dan tegen de begrenzing aan en draait 4200 RPM. Het motortje kan het hoor. Bij hoge toerentallen is belasting van je lagers kleiner en de smering beter.
Wil je echte sneller dan kun je hem beter inruilen voor stageone of een 110 met een 200 of 300tdi. De hele wagen met aandrijflijn, schokdempers, veren en remmen is dan ingericht voor meer power. Maar dit is een dicussie die elk half jaar op dit pb langskomt met alle voors en tegens en mensen die vanalles hebben geprobeerd. Doe maar eens een zoekopdracht.
Arnold.
-
laro
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Hier in de buurt is iemand met een jeep met een Rocky dieselmotor gecombineerd met een gasinstallatie, zorg voor aardige koppeltoename zegt hij.
-
Rickske
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
en elk half jaar vindt ik t toch interessant, maar ga eerst maar eens mn 2,25 reviseren. sterker nog.. eerst apk fixxen...
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd3359a80da73d62919b48bddf2545c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8869763, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd3359a80da73d62919b48bddf2545c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 8869763, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Marc-my-Words
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik gooi er gemiddeld per tankbeurt 5 liter benzine
> bij in de militaire tank. Das 5l + 35l diesel (40l
> zit er in toch?).
> Motor loopt iets harder, maar niet onbelangrijk,
> hij roet een stuk minder (en das weer leuk bij de
> roetmeting )
> Of het echt goed is weet ik niet, maar het werkt
> een beetje mee.
Hoewel ik niet zo'n kijk heb op het hoe en wat van gas, lijkt mij een lichte gas-injectie beter voor de motor als 10% benzine.
De verbrandingswarmte van de benzine maakt niet zoveel uit met diesel, dus de winst zit in de wat heviger verbrandingsreactie.
En in die verbrandingsreactie zit dan ook een probleempje: benzine zal te vlug ontbranden waardoor je je blok mogelijk op den duur te zwaar belast.
De inspuitpomp iets meer laten inspuiten - diesel of diesel/benzine - helpt natuurlijk, maar gaat weer meer roet geven. Die pomp netjes laten staan en een snuifje gas dan heb je minder roet en meer power.
En ... het schoner branden met wat benzine: met gas gaat dat nog veel beter, nl. ook nog eens een nog betere waterstof/koolstof verhouding.
Verder de Turbo: Bedenk dat een 2.5 NA blok een ander blok is als het 2.5 Turbo blok, en dat desondanks het Turbo blok al problemen had. Een Turbo op een 2,5 NA blok schroeven gaf nog eens te meer problemen (werd wel gedaan, met name door beun de haas, teneinde een "UpGrade" te verkopen tegen een "UpGrade" prijs). Een Turbo schroeven op en 2,25 is dus waarschijnlijk net zo twijfelachtig qua duurzaamheid.
Marc
-------------------------------------------------------
> Ik gooi er gemiddeld per tankbeurt 5 liter benzine
> bij in de militaire tank. Das 5l + 35l diesel (40l
> zit er in toch?).
> Motor loopt iets harder, maar niet onbelangrijk,
> hij roet een stuk minder (en das weer leuk bij de
> roetmeting )
> Of het echt goed is weet ik niet, maar het werkt
> een beetje mee.
Hoewel ik niet zo'n kijk heb op het hoe en wat van gas, lijkt mij een lichte gas-injectie beter voor de motor als 10% benzine.
De verbrandingswarmte van de benzine maakt niet zoveel uit met diesel, dus de winst zit in de wat heviger verbrandingsreactie.
En in die verbrandingsreactie zit dan ook een probleempje: benzine zal te vlug ontbranden waardoor je je blok mogelijk op den duur te zwaar belast.
De inspuitpomp iets meer laten inspuiten - diesel of diesel/benzine - helpt natuurlijk, maar gaat weer meer roet geven. Die pomp netjes laten staan en een snuifje gas dan heb je minder roet en meer power.
En ... het schoner branden met wat benzine: met gas gaat dat nog veel beter, nl. ook nog eens een nog betere waterstof/koolstof verhouding.
Verder de Turbo: Bedenk dat een 2.5 NA blok een ander blok is als het 2.5 Turbo blok, en dat desondanks het Turbo blok al problemen had. Een Turbo op een 2,5 NA blok schroeven gaf nog eens te meer problemen (werd wel gedaan, met name door beun de haas, teneinde een "UpGrade" te verkopen tegen een "UpGrade" prijs). Een Turbo schroeven op en 2,25 is dus waarschijnlijk net zo twijfelachtig qua duurzaamheid.
Marc
-
Dennis101
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
De 2.5 N/A en de 2.5 TD delen exact hetzelfde blok. Toen de 2.5 TD het verbeterde blok kreeg is deze verbetering tegelijk ook bij de 2.5 N/A ingevoerd.
Dennis B
Dennis B
-
Marc-my-Words
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De 2.5 N/A en de 2.5 TD delen exact hetzelfde
> blok. Toen de 2.5 TD het verbeterde blok kreeg is
> deze verbetering tegelijk ook bij de 2.5 N/A
> ingevoerd.
>
> Dennis B
Dag Dennis,
Ik geef mijn mening graag voor een betere, zeker daar waar ik mijn kennis toch meest weer uit de 2e hand heb, maar nu snap ik het niet meer:
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat 2,5 Turbo eigenlijk een andere verdere ontwikkeling is van de 2,5 NA.
Nu schrijf jij dat dat niet zo is, maar tegelijk dat de 2,5 NA verbeterd werd met de invoering van de 2,5 Turbo.
Dat zou dus betekenen dat er twee 2,5 NA zijn, of heb ik wat gemist.
Anyway: een Turbo op een 2,25 lijkt mij een vraagteken wat betreft duurzaamheid.
Marc
-------------------------------------------------------
> De 2.5 N/A en de 2.5 TD delen exact hetzelfde
> blok. Toen de 2.5 TD het verbeterde blok kreeg is
> deze verbetering tegelijk ook bij de 2.5 N/A
> ingevoerd.
>
> Dennis B
Dag Dennis,
Ik geef mijn mening graag voor een betere, zeker daar waar ik mijn kennis toch meest weer uit de 2e hand heb, maar nu snap ik het niet meer:
Ik dacht altijd begrepen te hebben dat 2,5 Turbo eigenlijk een andere verdere ontwikkeling is van de 2,5 NA.
Nu schrijf jij dat dat niet zo is, maar tegelijk dat de 2,5 NA verbeterd werd met de invoering van de 2,5 Turbo.
Dat zou dus betekenen dat er twee 2,5 NA zijn, of heb ik wat gemist.
Anyway: een Turbo op een 2,25 lijkt mij een vraagteken wat betreft duurzaamheid.
Marc
-
Dennis101
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
Dat klopt, de vroegere 2.5 N/A en 2.5 TD hadden geen oliesproeiers die de zuigers koelen en de latere versie had dit wel.
De militaire 2.5 N/A (11j) is de derde variant van de 2.5 dieselmotor.
Dennis B
De militaire 2.5 N/A (11j) is de derde variant van de 2.5 dieselmotor.
Dennis B
-
S@nder
Re: Vermogen 2.25 diesel vergroten
LPG bijdoseren op een 2.25 Diesel.... Ik zou het niet durven.
Bij een moderne diesel zou je het motor-management kunnen gebruiken om de hoeveelheid gas te doseren. Hoe regel je zoiets bij de oude 2.25?
Misschien aan de hand van de hoeveelheid vacuum..?? Met die gekke vlinderklep in de inlaat. Dat op zichzelf is al een crime om af te stellen.
Stel je voor dat er te veel LPG blijft stromen, als er niets gedoseerd moet worden....
Zal me een leuke klap geven denk ik !!
Sander
Bij een moderne diesel zou je het motor-management kunnen gebruiken om de hoeveelheid gas te doseren. Hoe regel je zoiets bij de oude 2.25?
Misschien aan de hand van de hoeveelheid vacuum..?? Met die gekke vlinderklep in de inlaat. Dat op zichzelf is al een crime om af te stellen.
Stel je voor dat er te veel LPG blijft stromen, als er niets gedoseerd moet worden....
Zal me een leuke klap geven denk ik !!
Sander