V8 Oliepomphuis gekrast, is dat normaal?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
VincentM

V8 Oliepomphuis gekrast, is dat normaal?

Bericht door VincentM »

Hallo oliepomphuis experts!

[www.mijnalbum.nl]

Hier het oliepomphuis van een Land Rover 110 V8.
Motornummer 15G..... Laag compressie, 8.13.
De vraag:
Zijn deze krassen normaal of erg, of is het huis zo goed als nieuw?
Het is het eerste oliepomphuis wat ik zie....

Bedankt, groet Vincent.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2009 16:28 door VincentM.
VincentM

Re: Oliepomphuis gekrast / blijft hier overdrukventiel hangen?

Bericht door VincentM »

Ter aanvulling:

Bij verder schoon maken van oliepompdeksel vond ik dit ventiel.

[www.mijnalbum.nl]

Volgens mij sluit het niet (meer).
Henk Bossinade

Re: V8 Oliepomphuis gekrast, is dat normaal?

Bericht door Henk Bossinade »

Het lijkt er bijna op of er zand in de olie heeft gezeten.Zowel het pomphuis(dus helaas het complete distributiedeksel) , als de tandwielen en het ventiel en de onderdeksel zijn zeer beschadigd en zou ik niet verder gebruiken.Ik hoop voor je dat de rest van de motor niet al te veel beschadigd is.Succes ,Vr gr Henk B.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Vincent, ik zou inderdaad voor een ander oliepomphuis gaan, ziet er erg gehavend uit. Je koop een ander huis (gebruikt) voor een paar tientjes en dan wel effe goed checken. A ls je toch met dit huis door wilt gaan dan moet je op z'n minst een nieuwe oliepomp (2 tandwieltjes) plaatsen en dan het deksel even vlak schuren met een blokje en heel fijn schuurpapier. Natuurlijk het weer op oliedruk brengen op de bekende manier.

gr, Bart
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Wat was er met het blok aan de hand dat je de pomp losgetrokken hebt? Als de pomp er zo uit ziet vrees ik voor de rest van het blok. Ik zou zeker even de krukaslagers bekijken voor je verder gaat.

groet frank
Bart van Dessel

Bekijken is automatisch vervangen, want loshalen en weer terugzetten is zeer sterk af te raden, dan zijn ze zo kapot. Maar het niet veel werk om ze te vernieuwen en ze kosten geen drol. Dus ik ga met Frank mee. Dan heb je natuurlijk ook nog je nokkenas en klepstoters, maar how far will you go??

gr, Bart
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

vlakschuren doe je het best op een glasplaat bedekt met een vel schuurpapier.

ik heb het vorige week gedaan met m'n pomp, bleek dat het pasvlak zo krom als een .... was.
even doorschuren en het deksel was weer vlak en de druk, warm, 1.5 bar hoger.

samen met nieuwe olie, filter en pomptandwielen en overdrukplunjer was het blok niet meer terug te herkennen, zo mooi stil.

nu heb ik ineens last van lekke klepsteelseals, zal wel komen door de hogere druk.

grtn

RoLandRover
VincentM

Bericht door VincentM »

Als ik de carterpan eraf trek, kan ik de cilinderwanden zien, deels in ieder geval.
Dan kan ik, denk ik beter zien hoe goed die zijn en of het de "moeite waard is".

Eigenlijk is het altijd de moeite waard. Het is een Land Rover. Ja, met hoofdletters!

Maar met alleen krukaslagers ben je er niet? Je zal bij de zuigerasjes (heten die zo?) ook de lagerschalen moeten vervangen?
Kan je eigenlijk van onderaf de zuigers eruit halen om de schrapers en andere ringen te controleren / schoon te maken?
Er is in ieder geval niet zo lang geleden 1 nieuwe nokkenas in gezet, de andere zal nog moeten. Ach, hij gaat wel kloppen als hij eraan toe is....

Bedankt voor de meningen, ideeën en waarschuwingen.

Groet VincentM.
Henk Bossinade

Het lijkt mij dat als je iets doet,je het gelijk helemaal goed moet doen en dus zeer zeker niet half .Met andere woorden; het blok behorende bij deze oliepomp is gewoon aan een complete revisie toe.We weten allemaal dat de olie met de deeltjes erin(het kras/schuurmiddel), duizenden malen door het gehele motorblok gepompt is met alle gevolgen van dien.Dus niet alleen de complete oliepomp,maar ook alle glijlagers(krukashoofd/drijfstang/nokkenas),de nokkenas met hydr. stoters,de disributietandwielen met de ketting,,zuigerveren met waarschijnlijk ook de zuigers zelf,de tuimelaars met tuimelaarsassen.Ook alle keerringen .Al deze delen hebben zeer zeker te lijden gehad door de JIF(Cif) olie die deze pomp rondgepompt heeft.Als Vincent geluk heeft vallen de cilinderwanden van zijn V8 mee,die kunnen meestal wel wat hebben. Vr gr Henk B.
VincentM

Bericht door VincentM »

Naar aanleiding van Henk's tweede berichtje. Die met die waslijst aan onderdelen ga ik inderdaad de cilinderwanden eerst bekijken.

Ik had al zo'n idee dat het blok niet goed was.

Nou, eerst de carterpan eens eraf, ik zal de foto's wel posten...

Groet VincentM
Henk Bossinade

Vincent,je verteld dat 1 nokkenas al een keer vervangen is?De andere moet vervangen worden als hij gaat kloppen?Jou motor heeft maar 1 nokkenas.Je hebt verder wel enig idee waar je mee bezig bent en waarom je de vraag over de oliepomp stelde? Vr gr Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Twee zielen..........

Dennis B
Bart van Dessel

Verklaar je nader s.v.p., kan het effe niet volgen maar dat ligt natuurlijk aan mij;-).

gr, Bart
VincentM

Bericht door VincentM »

Henk,

Ik heb inderdaad geen idee waar ik aan begin. Ik word niet gehinderd door enige kennis.
Maaaarrrr, al doende leert men niet waar?
Vanuit mijn beperkte kennis van een kleinere motor dacht ik te weten dat er in elke cilinderkop een bovenliggende nokkenas zat om de kleppen te openen en te sluiten.
Nu begrijp ik dat dat niet zo is.

Dat vind ik ook het mooie aan dit prikbord. Je kan hier met alle vragen terecht. Hopelijk blijft dat zo....

Vandaag ga van onderaf de cilinderswanden bekijken. Dan hoef ik de cilinderkoppen niet te demonteren.
Kijk kapot is de motor al, ik kan hem hoog uit maken.

Bedankt voor de informatie.

Groet Vincent.
VincentM

Bericht door VincentM »

Hallo Frank,

Het begon met een rood 'oliekan' lampje.
Het was niet de sensor...
Filter eraf, erg zwaar.
Nieuwe filter, nog geen oliedruk.
Pomp los gehaald, bout afgebroken.
Speling op tandwielen boven de tolerantie 0, 015 mm.
Foto's op prikpagina.
Tja, draait uit op revisie of ander blok....

Groet Vincent.
Plaats reactie