Lager monteren LT95
-
Michiel 109 V8
Lager monteren LT95
Bonjour,
Ik heb m'n snelheidsmeterhuis gedemonteerd inclusief as en centraal differentieel. Op die as (die kleine die in de transferbox zit dus) zit een lager geperst aan de kant van de flens van de achterste as. Het oude lager heb ik eraf moeten kloppen, zat goed vast.
Nieuw lager is onderweg en heb twee vragen. Zit dit lager altijd zo vast? Zou het volstaan om de as in de vriezer te leggen of moet het lager toch nog heet gestookt worden om het geheel weer in elkaar te krijgen?
Ten tweede, zou de buitenschaal van het lager ook nog ingesmeerd moeten worden met loctite tegen het eventueel verdraaien of zou dit te verwaarlozen zijn? Die schaal valt weer in het kilometertellerhuis.
Groeten uit een klere heet frankrijk,
Michiel
NB, Voor wie het nog kan herinneren, ik heb een behoorlijke kilometerteller afwijking doordat er een range bak onder hangt ipv de originele. Ik heb de boel gedemonteerd om een nieuwe aandrijving (het stalen wormwiel) voor m'n kilometerteller tandwiel (het plastic tandwieltje) te monteren om eindelijk eens een accurate aflezing op m'n kilometerteller te krijgen. Met Dunsfold (engeland) gemailed omdat uit een zoekactie op het net bijna geen leveranciers te vinden waren van deze onderdelen van de 109 V8 kennen. Zeggen zij dat het stalen wormwiel NIET vervangen hoeft te worden, het moet dezelfde zijn als in de 109 bak...... Nou ja, heb ze nog even gevraagd of dit echt wel zo is en wacht nog op antwoord. Want met alleen een ander plastic tandwieltje ga ik het niet redden. To be continued......
Ik heb m'n snelheidsmeterhuis gedemonteerd inclusief as en centraal differentieel. Op die as (die kleine die in de transferbox zit dus) zit een lager geperst aan de kant van de flens van de achterste as. Het oude lager heb ik eraf moeten kloppen, zat goed vast.
Nieuw lager is onderweg en heb twee vragen. Zit dit lager altijd zo vast? Zou het volstaan om de as in de vriezer te leggen of moet het lager toch nog heet gestookt worden om het geheel weer in elkaar te krijgen?
Ten tweede, zou de buitenschaal van het lager ook nog ingesmeerd moeten worden met loctite tegen het eventueel verdraaien of zou dit te verwaarlozen zijn? Die schaal valt weer in het kilometertellerhuis.
Groeten uit een klere heet frankrijk,
Michiel
NB, Voor wie het nog kan herinneren, ik heb een behoorlijke kilometerteller afwijking doordat er een range bak onder hangt ipv de originele. Ik heb de boel gedemonteerd om een nieuwe aandrijving (het stalen wormwiel) voor m'n kilometerteller tandwiel (het plastic tandwieltje) te monteren om eindelijk eens een accurate aflezing op m'n kilometerteller te krijgen. Met Dunsfold (engeland) gemailed omdat uit een zoekactie op het net bijna geen leveranciers te vinden waren van deze onderdelen van de 109 V8 kennen. Zeggen zij dat het stalen wormwiel NIET vervangen hoeft te worden, het moet dezelfde zijn als in de 109 bak...... Nou ja, heb ze nog even gevraagd of dit echt wel zo is en wacht nog op antwoord. Want met alleen een ander plastic tandwieltje ga ik het niet redden. To be continued......
-
henk de witte
Re: Lager monteren LT95
Hallo michiel,
Ik ben momenteel bezig met een LT95 revisie en kan je uit recente ervaring meedelen dat de lagers net zo vast zitten als een lager hoort te zitten. Dat houdt in dat je veel en lang moet tikken en rondwerken om de lagers erin of eruit te krijgen. Warm stoken zou ik je niet aanraden, een as in de vriezer leggen heeft volgens mij maar een minimaal effect. Gebruik een goede drijver om op te tikken zodat je niet op de lagers slaat. Neem de tijd. Insmeren met loctite is niet nodig. Als je bang bent voor rondwalsen dan is de passing niet strak genoeg.
Ik heb nog een LT95 voor een stage one liggen met de meeste revisiedelen erbij. Als je interesse hebt hoor ik het wel. (Moet dus nog gereviseerd worden of kun je zelf doen als je wilt).
Groet,
Henk de Witte.
Ik ben momenteel bezig met een LT95 revisie en kan je uit recente ervaring meedelen dat de lagers net zo vast zitten als een lager hoort te zitten. Dat houdt in dat je veel en lang moet tikken en rondwerken om de lagers erin of eruit te krijgen. Warm stoken zou ik je niet aanraden, een as in de vriezer leggen heeft volgens mij maar een minimaal effect. Gebruik een goede drijver om op te tikken zodat je niet op de lagers slaat. Neem de tijd. Insmeren met loctite is niet nodig. Als je bang bent voor rondwalsen dan is de passing niet strak genoeg.
Ik heb nog een LT95 voor een stage one liggen met de meeste revisiedelen erbij. Als je interesse hebt hoor ik het wel. (Moet dus nog gereviseerd worden of kun je zelf doen als je wilt).
Groet,
Henk de Witte.
-
Michiel 109 V8
Re: Lager monteren LT95
Bedankt Henk,
Is dus heel normaal strakke lagers. Bedankt voor je aanbod maar dan zou je de bak moeten komen brengen naar zuid-frankrijk... Verder is mijn bak geloof ik nog prima, heb geen zingende lagers en schakelt prima, dus ik zit niet verlegen om vervanging.
Ik heb diverse maten buis in de kelder. Past er altijd wel één om het lager op z'n plek te drijven.
Greetz,
Michiel
Is dus heel normaal strakke lagers. Bedankt voor je aanbod maar dan zou je de bak moeten komen brengen naar zuid-frankrijk... Verder is mijn bak geloof ik nog prima, heb geen zingende lagers en schakelt prima, dus ik zit niet verlegen om vervanging.
Ik heb diverse maten buis in de kelder. Past er altijd wel één om het lager op z'n plek te drijven.
Greetz,
Michiel
-
Exfietser
Re: Lager monteren LT95
Hoi Michiel,
Even mijn lager ervaring. Ik heb het hoofdlager van mijn lt76 vervangen en dat zat ook nogal vast. Ik heb het er ook uit moeten tikken.
Een nieuw lager er weer in krijgen ging dus niet zomaar. Ik heb het lager in de vriezer gelegd en het belhuis waar het in moest op het fornuis met alle vier de pitten aan verwarmt. Niet heter als 100 a 150 graden. Het lager viel er toen zo in en na afkoelen zat het weer loeivast. Het mooie is dat het lager meteen op de juiste plek op de zitting zit. En met tikken weet je nooit of het helemaal er in zit. Als het lager niet verder meer gaat kan het ook zijn dat je het een heel klein beetje scheef hebt gemept.
Professionals verwarmen de lagers inductief met speciale gereedschappen. En die tikken echt niet. Denk er wel om dat alu al bij 600 graden in een plasje veranderd. Dus niet aan de gang met autogeen branders enzo. Echt veilig is in de oven met 120 graden ofzo. Ik had alleen niet zo'n grote oven waar het belhuis in zou kunnen.
Ik zie net dat je het lager op de as moet zetten. Gewoon lager in de oven en as in de vriezer dan het lager er zo omheen. Bij mij ging het lager dus niet van de as en dat heb ik door een collega laten doen. En die heeft de as met lager eerst gekoeld en het lager daarna inductief verhit. In een paar seconden is het lager dan heet. Te snel om ook de as (die gekoeld blijft) warm te krijgen. Het lager valt er dan zo af.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2009 01:17 door Exfietser.
Even mijn lager ervaring. Ik heb het hoofdlager van mijn lt76 vervangen en dat zat ook nogal vast. Ik heb het er ook uit moeten tikken.
Een nieuw lager er weer in krijgen ging dus niet zomaar. Ik heb het lager in de vriezer gelegd en het belhuis waar het in moest op het fornuis met alle vier de pitten aan verwarmt. Niet heter als 100 a 150 graden. Het lager viel er toen zo in en na afkoelen zat het weer loeivast. Het mooie is dat het lager meteen op de juiste plek op de zitting zit. En met tikken weet je nooit of het helemaal er in zit. Als het lager niet verder meer gaat kan het ook zijn dat je het een heel klein beetje scheef hebt gemept.
Professionals verwarmen de lagers inductief met speciale gereedschappen. En die tikken echt niet. Denk er wel om dat alu al bij 600 graden in een plasje veranderd. Dus niet aan de gang met autogeen branders enzo. Echt veilig is in de oven met 120 graden ofzo. Ik had alleen niet zo'n grote oven waar het belhuis in zou kunnen.
Ik zie net dat je het lager op de as moet zetten. Gewoon lager in de oven en as in de vriezer dan het lager er zo omheen. Bij mij ging het lager dus niet van de as en dat heb ik door een collega laten doen. En die heeft de as met lager eerst gekoeld en het lager daarna inductief verhit. In een paar seconden is het lager dan heet. Te snel om ook de as (die gekoeld blijft) warm te krijgen. Het lager valt er dan zo af.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2009 01:17 door Exfietser.
-
Dennis101
Re: Lager monteren LT95
Ter info:
Lagers worden over het algemeen verwarmd tot 80 tot 90 grC.
Ga niet hoger als 120 grC want anders bestaat de kans dat de eigenschappen van het lager materiaal veranderd.
Dennis B
Lagers worden over het algemeen verwarmd tot 80 tot 90 grC.
Ga niet hoger als 120 grC want anders bestaat de kans dat de eigenschappen van het lager materiaal veranderd.
Dennis B
-
Michiel 109 V8
Re: Lager monteren LT95
Bedankt jongens!
Nu nog even wachten op de onderdelen, worden vandaag verstuurd.
Ik ga het lager verwarmen in een bad met versnellingsbakolie, dan kan ik de temperatuur preciezer monitoren. Op de oven staat aleen een verdeleing van 1 tot 6. (Overigens Arnold, kende je deze al; gelijk de ketting van m'n mountainbike mee in het oliebad. Versnellingsbak olie is daar super voor omdat het zo sterk blijft kleven aan metaal. Vanbuiten goed afvegen zodat er geen zand blijft plakken maar vanbinnen toch de smerende werking).
Greetz,
Michiel
Nu nog even wachten op de onderdelen, worden vandaag verstuurd.
Ik ga het lager verwarmen in een bad met versnellingsbakolie, dan kan ik de temperatuur preciezer monitoren. Op de oven staat aleen een verdeleing van 1 tot 6. (Overigens Arnold, kende je deze al; gelijk de ketting van m'n mountainbike mee in het oliebad. Versnellingsbak olie is daar super voor omdat het zo sterk blijft kleven aan metaal. Vanbuiten goed afvegen zodat er geen zand blijft plakken maar vanbinnen toch de smerende werking).
Greetz,
Michiel