Series 1 van Australie naar Nederland of Duitsland, wat is bete

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hebe

Series 1 van Australie naar Nederland of Duitsland, wat is bete

Bericht door Hebe »

Goedendag,

Ik woon nu In Australia en heb hier een Series 1.

Als ik in de toekomst de Land Rover in Nederland of in Duitsland wil registreren en rijden,... wat moet ik dan doen? Ik ben al 18 jaar weg en ik denk erover om terug naar Nederland te gaan, of net over de grens in Duitsland.

Voor mijn Series 1, 1958, klassieke auto...
Welk land is makkelijker om te importeren, Nederland of Duitsland?
Welk land is makkelijker om te registreren, Nederland of Duitsland?
Welk land is goedkoper voor wegenbelasting, Nederland of Duitsland?
Welk land is goedkoper voor verzekering, Nederland of Duitsland?

En welke procedures etc moet ik doorlopen?

Etc, etc.?????

Mijn dank voor elke tip.

hebe.land.rover(at)gmail.com
[www.tagged.com]
Exfietser

Re: Series 1 van Australie naar Nederland of Duitsland, wat is

Bericht door Exfietser »

Omdat het een oldtimer is betaal je in nederland geen wegen belasting. In Nederland is er een typegoedkeuring voor de series 1. Als het chassis nummer goed leesbaar is en de wagen nog orgineel is, dus orginele motor, orgineel chassis etc zou je er zo een kenteken op moeten kunnen krijgen. Je moet ook alle documenten in bezit hebben waaruit blijkt dat jij de rechtmatige eigenaar bent. Daar moet ook je chassis nummer enzo instaan. In nederland is dat gewoon je kenteken bewijs. Wat dat in Australie is weet ik niet. Ik denk ook dat je documenetn moet hebben waaruit blijkt dat wagen in australie bij de kenteken registratie is uitgeschreven. Alleen hoe dat werkt? Dat zul je even rdw moeten vragen.

Bij het op kenteken zetten doen ze een onderzoek waaruit moet blijken dat de wagen niet gestolen is of samengesteld uit gestolen onderdelen. Verder kijken ze of de wagen voldoet aan de oude typegoedkeurings eisen. Als je er bijvoorbeeld een 12 cilinder in lijn uit een ferari hebt ingbouwd voldoet hij niet meer aan de eisen en krijg je geen oldtimer kenteken.
Je moet hem dan laten testen op weggedrag, veiligheid enz. Als dat is goed bevonden krijg je een nieuw (niet oldtimer) kenteken en mag je ermee rijden. Het is dan een nieuwe wagen met een nieuwe eigen typegoedkeuring geworden en niet belastigvrij.

Dit is de website van de rdw waar je alle details betreffende dit soort dingen kunt vinden:
[www.rdw.nl]
Hier staat het een en ander over invoeren:
[www.rdw.nl]

Je kunt de rdw ook gewoon email sturen met je vragen. Je krijgt gewoon antwoord.
Je vragen over Duitsland kan ik helaas niet beantwoorden. Er zijn andere prikkers die daar meer ervaring mee hebben.
Ik weet wel dat de oldtimer regels betreffende belastingvrij daar anders zijn. Ik dacht vanaf dertig jaar.

Arnold.
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

Ik zou in duitsland gaan wonen!
De vele voordelen voor het woongemak zijn je wel bekend.
Ben je nog nederlander? of duitser? zo niet dan weet ik niet of je zo maar terug kan.

De procedure voor het invoeren zijn in grote lijnen wel gelijk, behalve dat in duitsland iets meer kan dan in nederland.

de link van de rdw heb je al van arnold gekregen.
in duitsland heet dat het ,,verkehrsambt,, oid

succes paul

doordat de auto in een verhuizing meekomt zullen de kosten wel mee vallen wat invoerrechten betreft.
Disco

Bericht door Disco »

Als het Nederland wordt zou ik wel voor blauwe kentekenplaten gaan( deze moeten wel gelijk aangevraagd worden)
Ik vind de nieuwe gele kentekenplaten op een S1 geen gezicht

Theo
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

In duitsland heet het Stassenambt...
Kan meer mbt. tijdelijke kentekens en export, maar met import zijn ze net wat moeilijker als NL (van horen zeggen). Daarnaast vinden de duitsers tegenwoordig oldtimers niet geweldig.

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
eric_1

Bericht door eric_1 »

Om een series 1 in Duitsland op kenteken te krijgen is een stuk lastiger dan in Nederland.

Daar de lampen op een series 1 geen E-keurmerk hebben is deze hierdoor in duitsland moeilijker op kenteken te krijgen. Ook zijn witte richting aanwijzers (voor) in Duitsland zeker niet mogelijk. Tevens mag de uitlaat niet rechts naar buiten komen.
Verder moet hij in duitsland van een alarm knipperlicht installatie voorzien worden. Al met al moet een originele auto voor Duitsland zeker de nodige aanpassingen krijgen.

Ook moet er in Duitsland nog belasting op een series 1 betaald worden (ca 150 euro per jaar) en eens in de 2 jaar naar de TUV

In Nederland hoeven al deze aanpassingen niet te gebeuren en geen APK meer
Plaats reactie