warm lopen 300TDI
-
paul be
warm lopen 300TDI
mijn defender loopt warm als ik een tijdje hard rijd op de snelweg of met een zware aanhanger, dus als ie wat meer belast wordt:
De lamellen van de radiator zijn wel niet helemaal goed meer maar niet vuil. kan oude koelvloeistof nog wat invloed hebben?
Het was vandaag ook; bij regen en 16 graden met ongeveer 1500 kg aanhangergewicht. In 5e tot net niet oververhitting. Ik heb ook geprobeerd in zijn 4 daarna, niet veel merkbaar verschil; misschien een mm lager.
kan een paar kleine stukjes ontbrekende lamellen zoveel invloed hebben of nog iets anders. Het niveau koelvloeistof was goed.
ik moet om de paar weken liter bijvullen.
groetjes
paul
De lamellen van de radiator zijn wel niet helemaal goed meer maar niet vuil. kan oude koelvloeistof nog wat invloed hebben?
Het was vandaag ook; bij regen en 16 graden met ongeveer 1500 kg aanhangergewicht. In 5e tot net niet oververhitting. Ik heb ook geprobeerd in zijn 4 daarna, niet veel merkbaar verschil; misschien een mm lager.
kan een paar kleine stukjes ontbrekende lamellen zoveel invloed hebben of nog iets anders. Het niveau koelvloeistof was goed.
ik moet om de paar weken liter bijvullen.
groetjes
paul
-
Aad Koene
Re: warm lopen 300TDI
Paul,
dan heb je waarschijnlijk haarscheurtjes in de kop.
Is niet te repareren, dus moet de kop vervangen worden.
Er mee doorrijden tot het verlies aan koelvloeistof niet meer acceptabel is of te riskant woordt.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
dan heb je waarschijnlijk haarscheurtjes in de kop.
Is niet te repareren, dus moet de kop vervangen worden.
Er mee doorrijden tot het verlies aan koelvloeistof niet meer acceptabel is of te riskant woordt.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
paul be
Re: warm lopen 300TDI
Aad,
dat is de dan de oorzaak van het bijvullen van koelvloeistof; maar ook van het warmlopen?
en bedankt voor de reactie
Paul
dat is de dan de oorzaak van het bijvullen van koelvloeistof; maar ook van het warmlopen?
en bedankt voor de reactie
Paul
-
110
Re: warm lopen 300TDI
Zie je nergens een lekkage ?
De 300 Tdi wil nog wel eens last hebben van een lekkende waterpomp pakking.
Zie ook:
[forums.lr4x4.com]
Overigens wil de koppakking het ook nog wel eens begeven...
"Er mee doorrijden" zou, bij iets anders dan de scheuren in de kop, de cilinderkop wel eens blijvend kunnen beschadigen.
Succes
De 300 Tdi wil nog wel eens last hebben van een lekkende waterpomp pakking.
Zie ook:
[forums.lr4x4.com]
Overigens wil de koppakking het ook nog wel eens begeven...
"Er mee doorrijden" zou, bij iets anders dan de scheuren in de kop, de cilinderkop wel eens blijvend kunnen beschadigen.
Succes
-
Aad Koene
Re: warm lopen 300TDI
Ja,
de kleine scheurtjes zitten meestal rond de injector en gloeiplug, dus in de cilinder.
De gelekte vloeistof wordt met de uitlaatgassen afgevoerd.
Een lekke koppakking en/of lekkende waterpomp, zoals Erik terecht opmerkte, kunnen ook de veroorzaker zijn van het vloeistof verlies.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
de kleine scheurtjes zitten meestal rond de injector en gloeiplug, dus in de cilinder.
De gelekte vloeistof wordt met de uitlaatgassen afgevoerd.
Een lekke koppakking en/of lekkende waterpomp, zoals Erik terecht opmerkte, kunnen ook de veroorzaker zijn van het vloeistof verlies.
Aad Koene
Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"
Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
-
Andrew Colville
Re: warm lopen 300TDI
Is je intercooler ook schoon(van binnen en buiten) kleppen goed gesteld?
lekt de""P- seal" niet tussen blok en waterpomp huis?
Dat je kop gescheurd is kan inderdaad ook zijn, demonteren en inspecteren/afpersen geeft hier meer duidelijkhid over.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
lekt de""P- seal" niet tussen blok en waterpomp huis?
Dat je kop gescheurd is kan inderdaad ook zijn, demonteren en inspecteren/afpersen geeft hier meer duidelijkhid over.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Bart van Dessel
Re: warm lopen 300TDI
Zorg ook in ieder geval voor een goede visco, de mijne was stuk en was de oplossing van hetzelfde probleem als jij nu hebt, alleen met zware belasting en redelijk op snelheid. Je windtunnel is in orde? Laat je motor 'ns afpersen, iedere fatzoenlijke garage heeft daar een setje van in huis. Als je de kop gaat verwijderen (uurtje werk....) dan zeker naar revisiebedrijf brengen en laten afpersen en vlakken.
gr, Bart
gr, Bart
-
paul be
Re: warm lopen 300TDI
bedankt voor de reacties
de auto lekt nooit iets op de grond; er zit alleen wat olie aan het blok zelf bij het spruitstuk.
Ik zal zeker eens kijken naar de visco. ik heb er niet op gelet, maar ging er vanuit dat de ventilator altijd draait. <niet dus?
de buitenkant van de radiator en intercooler zijn in ieder geval schoon. Die paar ontbrekende lamellen zullen de oorzaak niet zijn blijkt uit jullie reakties.
kapotte koppakking is mogelijk; maar op zich geen oorzaak van warmlopen toch?
Kleppen stellen denk ik wel,
dus twee dingen eerst; visco en kleppen.
paul
de auto lekt nooit iets op de grond; er zit alleen wat olie aan het blok zelf bij het spruitstuk.
Ik zal zeker eens kijken naar de visco. ik heb er niet op gelet, maar ging er vanuit dat de ventilator altijd draait. <niet dus?
de buitenkant van de radiator en intercooler zijn in ieder geval schoon. Die paar ontbrekende lamellen zullen de oorzaak niet zijn blijkt uit jullie reakties.
kapotte koppakking is mogelijk; maar op zich geen oorzaak van warmlopen toch?
Kleppen stellen denk ik wel,
dus twee dingen eerst; visco en kleppen.
paul
-
paulus-109
Re: warm lopen 300TDI
een lekke koppakking kan zeker warmlopen veroorzaken!
het is echt de moeite deze ook eens te inspecteren.
paul
het is echt de moeite deze ook eens te inspecteren.
paul
-
paul be
Re: warm lopen 300TDI
Oke
en net gekeken, de ventilator draait meteen, dus altijd mee. wat doet de visco ook al weer: gaat hij dan nog sneller draaien?
ik zal hem in de vakantie eens goed onderhanden nemen met alle bovenstaande opties.
nogmaals dank allen.
groetjes uit belgisch limburg
en net gekeken, de ventilator draait meteen, dus altijd mee. wat doet de visco ook al weer: gaat hij dan nog sneller draaien?
ik zal hem in de vakantie eens goed onderhanden nemen met alle bovenstaande opties.
nogmaals dank allen.
groetjes uit belgisch limburg
-
paulus-109
Re: warm lopen 300TDI
de visco draaid stationair gelijk mee.
bij hogere toerentallen slipt de visco koppeling en draaid hij minder mee, je rijd dan toch op snelheid en hebt rijwind.
er zijn ook visco,s met een bi-metaal er op, deze gaan harder meedoen naarmate het bi-metaal warmer is geworden.
naar mijn weten zitten deze types NIET op een landrover 300tdi
paul
bij hogere toerentallen slipt de visco koppeling en draaid hij minder mee, je rijd dan toch op snelheid en hebt rijwind.
er zijn ook visco,s met een bi-metaal er op, deze gaan harder meedoen naarmate het bi-metaal warmer is geworden.
naar mijn weten zitten deze types NIET op een landrover 300tdi
paul
-
Puffino
Re: warm lopen 300TDI
Naar mijn weten gaat een visco WEL harder meedraaien bij warmer worden van de koppeling. Maar ik heb dat alleen van horen zeggen, dus...
Paul, de olie op je spruit stuk, ik weet niet waar die zit, maar die kan ook van verder naar voren komen. Ik heb bijv. een niet goed afsluitend kleppendeksel gehad (net niet strak genoeg aangedraaid) waardoor aan de VOORKANT van het kleppendeksel er door de carterdruk iets aan olie uit kwam. Een beetje maar, maar toch. Door de viscofan wordt deze olie genadeloos naar achteren geblazen, met allen nare gevolgen van dien: het wordt echt overal tegen aan geblazen....
Eerst dacht ik dat het van verder naar achteren kwam, nee dus, daar werd het naartoe geblazen.
Check dus even goed of je niet verschillende dingen hebt die elkaar lijken te verstoren in de diagnose en het verhaal enorm lijken te verergeren.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Paul, de olie op je spruit stuk, ik weet niet waar die zit, maar die kan ook van verder naar voren komen. Ik heb bijv. een niet goed afsluitend kleppendeksel gehad (net niet strak genoeg aangedraaid) waardoor aan de VOORKANT van het kleppendeksel er door de carterdruk iets aan olie uit kwam. Een beetje maar, maar toch. Door de viscofan wordt deze olie genadeloos naar achteren geblazen, met allen nare gevolgen van dien: het wordt echt overal tegen aan geblazen....
Eerst dacht ik dat het van verder naar achteren kwam, nee dus, daar werd het naartoe geblazen.
Check dus even goed of je niet verschillende dingen hebt die elkaar lijken te verstoren in de diagnose en het verhaal enorm lijken te verergeren.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
paul be
Re: hoe zit het nu met de ventilator?
Ik denk, omdat het tijd is voor de distributieketting(200.000), dat ik hem naar een specialist ga brengen. Daaraan wil ik zelf niet werken. Dan kan deze ook kleppenstellen en de koppakking en kleppendeksel pakking vervangen. <hopelijk valt het verder mee, want een nieuwe kop zie ik niet zo zitten.
Hoe zit het nu met de ventilator: altijd meedraaien en sneller bij warme motor, zodat die ook extra koelt bij lage snelheid en zwaar werk?
Bij gewoon dagelijks gebruik heb ik nergens last van, behalve als ik een flinke afstand 120 km/u ga rijden.
Hoe zit het nu met de ventilator: altijd meedraaien en sneller bij warme motor, zodat die ook extra koelt bij lage snelheid en zwaar werk?
Bij gewoon dagelijks gebruik heb ik nergens last van, behalve als ik een flinke afstand 120 km/u ga rijden.
-
Bart van Dessel
Re: hoe zit het nu met de ventilator?
Een 300 tdi heeft geen ketting maar een riem, die moet vervangen worden tussen de 80.000 en 100.000 km, als je de koppakking laat vervangen, laat dan zeker de kop vlakken en afpersen bij een revisiebedrijf. Ik heb pas m'n blok uitgebouwd voor de krukaskeerring te vernieuwen. Omdat alles los lag heb ik de kop gedemonteerd (3 kwartier werk) en weggebracht, puur uit voorzorg, nou bleek: hij was een beetje krom!! Een 300 tdi is heel erg gevoelig voor overhitting. De functie van je visco kun je checken: als de motortemp. weer oploopt even de auto stoppen en proberen bij stationair draaien je fan tegen te houden, voorzichtig met een doek of zo. Als dat heel makkelijk gaat dan moet je de visco snel vervangen.
gr, Bart
gr, Bart
-
Ruud
Warm lopen 300TDI
Hallo,
Ik heb problemen met het warm lopen van mijn 300TDI. Ik rijd een RRC uit '94. Zodra ik 110 rijd is er niets aan de hand, zet ik echter de airco aan dan loopt hij het rood in. Zonder airco aan loopt hij bij 120 K/U ook in het rood. Ik heb inmiddels slangen vervangen, het huis tussen reservoir en slangen schoongemaakt, lucht eraf gehaald en nog warmlopen. Overigens, als hij warmloopt dan gooit hij er (behoorlijk) olie uit. Tijdens mijn vakantie naar Spanje heb ik 7 liter bijgevuld. De olie zit overal dus ik kan niet goed zien waar de lekkage zit. Aan de voorkant zijn de krukas en nokaskering vervangen dus ik vermoed at het aan de achterzijde van de motor lekt zodra het blok te heet wordt.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen/ondernemen?
Groet,
Ruud
Ik heb problemen met het warm lopen van mijn 300TDI. Ik rijd een RRC uit '94. Zodra ik 110 rijd is er niets aan de hand, zet ik echter de airco aan dan loopt hij het rood in. Zonder airco aan loopt hij bij 120 K/U ook in het rood. Ik heb inmiddels slangen vervangen, het huis tussen reservoir en slangen schoongemaakt, lucht eraf gehaald en nog warmlopen. Overigens, als hij warmloopt dan gooit hij er (behoorlijk) olie uit. Tijdens mijn vakantie naar Spanje heb ik 7 liter bijgevuld. De olie zit overal dus ik kan niet goed zien waar de lekkage zit. Aan de voorkant zijn de krukas en nokaskering vervangen dus ik vermoed at het aan de achterzijde van de motor lekt zodra het blok te heet wordt.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen/ondernemen?
Groet,
Ruud
-
Everhard Mulder
Re: warm lopen 300TDI
Ik kan er weinig over zeggen. Maar ik weet wel dat mijn 200TDI warm liep, het kwam door een radiateur waarvan de lamellen er goed uitzagen, maar eruit vielen toen ik met mijn vinger er stevig overheen ging. Het ding bleek achteraf verstopt te zijn. Dus als er bij jou "een paar lamellen" ontbreken, zou ik toch ook eens kijken of die niet verstopt is. Schijnt met ouderdom en verkalking te maken te hebben: komt bij mensen ook voor!
Maar ik vraag me af waar jouw koelvloeistof blijft? Die kan toch niet zomaar verdwijnen?
E. Mulder
Maar ik vraag me af waar jouw koelvloeistof blijft? Die kan toch niet zomaar verdwijnen?
E. Mulder
-
Mario
Re: warm lopen 300TDI
Mijn 300tdi loopt ook warm bij zo,n 100km bij een snelheid van 120km / h. En in daarna (in de vakantie) bij Geneve de alpen in. Dit werd hem iets teveel, dus heb ik hem even bij laten komen.
Ik lees nu iets over het testen van de Visco. Met een doek proberen tegen te houden.
Weet iemand een andere manier om de visco te controleren op slippen cq slijtage?
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Ik lees nu iets over het testen van de Visco. Met een doek proberen tegen te houden.
Weet iemand een andere manier om de visco te controleren op slippen cq slijtage?
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
-
Bart van Dessel
Re: warm lopen 300TDI
Mijn Disco liep ook warm met een zware trailer erachter, uit voorzorg de visco vernieuwd en de radiateur vernieuwd, naast uiteraard het andere onderhoud dat regelmatig uitgevoerd moet worden, heb daarna nooit meer problemen gehad. Het ligt voor 90% aan visco en/of radiateur. Een kapotte koppakking is vaak het gevolg van regelmatig te warm lopen. Je koelsysteem kun je laten afpersen, kijk ook eens of je slangen echt hard worden als je motor warm is, dat is ook niet goed, dan bouwt ie druk op in het koelsysteem. Die RRC van Ruud die moet écht goed nagekeken worden, 7 liter olie verliezen op vakantie, dat is niet gezond.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Mario
Re: warm lopen 300TDI
He Bart,
Hoeveel druk kan er opgebouwd worden al het circuit ernstig vernauwd is? Wat bouwt zo,n pomp op. 1 a 2 bar voor het rond pompen denk ik.
Alles vervangen uit voorzorg is de laatste actie om uit te voeren. Hoe controle ik een Visco? Zoals je jaren gelden schreef? Warm draaien dan met een doek proberen tegen te houden. Of heb je een andere methode uitgevonden
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Hoeveel druk kan er opgebouwd worden al het circuit ernstig vernauwd is? Wat bouwt zo,n pomp op. 1 a 2 bar voor het rond pompen denk ik.
Alles vervangen uit voorzorg is de laatste actie om uit te voeren. Hoe controle ik een Visco? Zoals je jaren gelden schreef? Warm draaien dan met een doek proberen tegen te houden. Of heb je een andere methode uitgevonden
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
-
Exfietser
Re: warm lopen 300TDI
Mario:
Wanneer moet dit gaan gebeuren. Er staat nog niet veel op de website?
Arnold.
Wanneer moet dit gaan gebeuren. Er staat nog niet veel op de website?
Arnold.
-
Mario
Re: warm lopen 300TDI
Jeetje ik moest effe denken. Uhh volgend jaar. Inderdaad er staat nog niet veel op de website. Eerst route vaststellen en dan publiceren. De verwachting is volgend jaar rond deze tijd te vertrekken. Dan moet de auto op tiptop zíjn.
Ik maar denken wat bedoeld ie nou. Haa
Groet
Mario
Ik maar denken wat bedoeld ie nou. Haa
Groet
Mario
-
Exfietser
Re: warm lopen 300TDI
Als je zo'n rit wilt maken met een wagen die nu al warm loopt zou ik wel alles vervangen. De viscofan is geen heel duur item. En ik dacht dat je die kunt testen door hem met een oude oude krant tegen te houden. Het is ook mogelijk om de visco vast te zetten door er een bout in te draaien. Maar dat is een noodoplossing voor onderweg. En hoe weet je dat een radiator schoon is? Als er tijdens het spoelen geen zooi meer uitkomt?
Ketelsteen vormt een zeer harde laag die je er niet zomaar af en uitspoelt. En een laagje van 1 mm schijnt al 10% minder rendement te geven. En ik vraag me af in hoeverre je het merkt dat er een laagje ketelsteen in je radiateur zit. Verder isoleert een laag vuil aan de buitenkant ook nog eens. De radiator zelf kan op deze manier best de oorzaak van het probleem zijn.
Ik heb twee series drie radiatoren staan. Beide niet nieuw maar ze doen het wel. Alleen komt bij de ene de temperatuur op drie kwart en bij de andere op de helft met dezelfde motor en temperatuurmeter? Bij beide radiatoren is de doorstroming goed en en met spoelen komt er geen troep met het water mee. Nu wat is dan het verschil? Ik kan alleen ketelsteen bedenken.
Dan zeg je dat met het gebruik van een goede koelvloeistof geen ketelsteen mag ontstaan? Wie zegt dat dat er in de veertig jaar dat de wagen oud is altijd de juiste koelvloeistof in gezeten heeft? Misschien hebben ze wel een periode met slootwater gereden?
Voor zo'n rit zou ik gewoon een nieuwe plaatsen. Dat kost geld maar enorme motorschade door oververhitting onderweg in vreemde landen moet je echt niet hebben. Je wilt naar nepal 4 a 5 duizend meter hoog. Zeer ijle lucht die dus slecht koelt en een zwaar belaste motor die de zwaar beladen wagen met een sukkelgangetje de steile helling op moet slepen? Een goed werkend koelsysteem is dan volgens mij echt een must en de investering dubbel en dwars waard.
Arnold.
Ketelsteen vormt een zeer harde laag die je er niet zomaar af en uitspoelt. En een laagje van 1 mm schijnt al 10% minder rendement te geven. En ik vraag me af in hoeverre je het merkt dat er een laagje ketelsteen in je radiateur zit. Verder isoleert een laag vuil aan de buitenkant ook nog eens. De radiator zelf kan op deze manier best de oorzaak van het probleem zijn.
Ik heb twee series drie radiatoren staan. Beide niet nieuw maar ze doen het wel. Alleen komt bij de ene de temperatuur op drie kwart en bij de andere op de helft met dezelfde motor en temperatuurmeter? Bij beide radiatoren is de doorstroming goed en en met spoelen komt er geen troep met het water mee. Nu wat is dan het verschil? Ik kan alleen ketelsteen bedenken.
Dan zeg je dat met het gebruik van een goede koelvloeistof geen ketelsteen mag ontstaan? Wie zegt dat dat er in de veertig jaar dat de wagen oud is altijd de juiste koelvloeistof in gezeten heeft? Misschien hebben ze wel een periode met slootwater gereden?
Voor zo'n rit zou ik gewoon een nieuwe plaatsen. Dat kost geld maar enorme motorschade door oververhitting onderweg in vreemde landen moet je echt niet hebben. Je wilt naar nepal 4 a 5 duizend meter hoog. Zeer ijle lucht die dus slecht koelt en een zwaar belaste motor die de zwaar beladen wagen met een sukkelgangetje de steile helling op moet slepen? Een goed werkend koelsysteem is dan volgens mij echt een must en de investering dubbel en dwars waard.
Arnold.
-
Bart van Dessel
Re: warm lopen 300TDI
Nieuwe radiateur kost 99 pond, visco 30 pond, waterpomp 15 pond, dat is gewoon centenwerk. Als je zo'n lange trip van plan bent dan gewoon alles hup nieuw erin en de auto perfect voorbereiden. Maak er geen barrelrit van zoals Amsterdam Dakar. Sorry maar dat is mijn mening.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Madcap
Re: warm lopen 300TDI
En vervang dan gelijk de distributieriem!
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
-
Mario
Re: warm lopen 300TDI
haaaaaaaaaaaa ! barrelrit! nee dat moet het zeker niet worden.
Natuurlijk moet alles goed functioneren, alleen ik heb er nog geen ballen verstand van en dat probeer ik op te bouwen, dmv zelf dingen uit te zoeken. Ik ben het direct eens met jullie conclusie alles eruit en nieuw erin voordat geld, maar het is ook leuk om te onderzoeken waar en wat niet goed is.
Overigens heeft hij geen problemen met klimmen, maar wel met hoge snelheid en klimmen.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Natuurlijk moet alles goed functioneren, alleen ik heb er nog geen ballen verstand van en dat probeer ik op te bouwen, dmv zelf dingen uit te zoeken. Ik ben het direct eens met jullie conclusie alles eruit en nieuw erin voordat geld, maar het is ook leuk om te onderzoeken waar en wat niet goed is.
Overigens heeft hij geen problemen met klimmen, maar wel met hoge snelheid en klimmen.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
-
Thimo
Re: warm lopen 300TDI
Kijk ook eens op www.uniteddiesel.co.uk hier staan zeer veel nuttige tips en diagnoses van diesels.
Mvg Thimo.
Mvg Thimo.
-
Bart van Dessel
Re: warm lopen 300TDI
Gelukkig geen barrelrit dus, op internet staat heel veel informatie over de tdi's van land rover, maar misschien ook 's een cursusje motortechniek? Als het je interesseert gaat er een wereld voor je open. Op school vond ik het altijd het meest interessante vak. En betreft de druk in het koelsysteem, daar staan geen druk-waardes voor, heb ook nooit gezien dat die met lopende motor gemeten wordt. Maar een beetje kenner die aan de slang voelt die kan het wel beoordelen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
neef Henk
Re: warm lopen 300TDI
Hoi Mario,
Wij hebben dit tochtje ook al eens gedaan dus mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel. Alleen hebben wij er de tijd voor genomen, 14 maanden weg geweest.
Groeten neef Henk
Wij hebben dit tochtje ook al eens gedaan dus mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel. Alleen hebben wij er de tijd voor genomen, 14 maanden weg geweest.
Groeten neef Henk