soms gaat het goed en soms gaat het minder
-
richard78
soms gaat het goed en soms gaat het minder
Na een tijdje drukte op werk en een verdiende vakantie op Sardinië ben ik na terugkomst meteen weer verder gegaan met de restauratie.
Als eerste een bezoekje bij de verf groothandel voor de verschillende verfsoorten. Het plan is nu als volgdt:
gegalv. Chassis+assen (ed): 2x Chassis lak
Schutbord (ed): 1x owatrol/menie, 1x primer (in de kleur van de aflak, 2x aflak
alu plaatdelen: 1x alu primer, 1x primer (in de kleur van de aflak),2x aflak
Als het aan de groothandel lag deden ze alles wat zwart mocht met chassislak. Dat spul gebruiken ze ook bij vrachtwagens ed en blijkt dus goed spul te zijn.
Ik heb de vooras gedeeltelijk gedemonteerd zodat het redelijk hanteerbaar is. De diff heb ik achtergelaten en de rest heb ik in de auto geladen om op de autohobbyclub te gaan stralen. 's avonds heb ik het geheel met thinner ontvet en geverfd met de chassislak. Dit ging allemaal behoorlijk goed. Het stralen haalde mooi alle rottigheid weg en gaf mooi kaal staal om te verven. De chassislak moest ik wel goed verdunnen zodat het goed in de putjes (door roest ed) kwam. De lak droogt erg snel wat het verven makkelijk maakt. Je verf eerst de ene kant van de spullen. Als je de laatste af hebt kan je de eerste omdraaien en verder verven. Maar alles ging zoals verwacht en lekker vlot.
Vandaag was het plan om hetzelfde te doen met de achteras. Deze was al schoon gekrabt maar was zonder banden nog te zwaar om makkelijk te hanteren (de straal cabine staat boven aan een trap). Ik wilde dus de diff eruit halen wat ene hoop gewicht scheelt. Toen ik de steek assen eruit haalde bleek er nog wat olie in te zitten wat eruit lekte. ff snel opruimen, bakje eronder en verder. Natuurlijk gebeurde hetzelfde toen ik de achterplaat eraf haalde. Op dat moment bedacht ik me dat de moer bij de aandrijf as er natuurlijk ook af moest. Dit werkte niet echt en gezien het gewicht (en het leure met de zware onderdelen gister) liep het allemaal ook steeds minder vlot. Om eerlijk te zijn ging het allemaal gewoon k*t. Het verleggen van het geheel ging moeizaam en de druppeltjes olie namen ook al toe wat een zooitje maakte. Ik was al een hele tijd bezig en had nog niks bereikt behalve wat nieuwe scheld woorden bedacht te hebben.
Als het zo slecht gaat kan je beter stoppen en met iets anders verder gaan anders gaat het alleen maar slechter, net als je humeur!
Ik heb dus alles weer in elkaar gezet en ben met een doos andere onderdelen naar de autohobby club gegaan. Daar moest ik ook nog wat aan de mazda doen. Ik heb nu oa de luchfilter en res. wiel houder gestraald. Als het weer droog is kan ik die ook weer mooi in de verf zetten.
Volgende week begin ik weer eens met goede moed aan de achteras (zal dan vast zeer gemakkelijk gaan:-)) en daarna het chassis een aan pakken.
Richard78
DSC_1385.JPG --> mod_embed_images_loadimage('84b481c084240697a553e1fd97b3fc30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1385.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_1387.JPG --> mod_embed_images_loadimage('898f294954d66a2075821e4ade1268bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1387.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ps Sardinië was geweldig, een mooi italiaan eiland met zeer sociale Italianen, heerlijk eten idyllische stranden en prachtige natuur. Ik zag ook een paar landrovers rondrijden. Eenmaal een stoet landrovers welke waarschijnlijk een stukkie offroad ginen. Er zijn namelijk genoeg zandpaden (makkelijk tot moeilijk) waarvan ik er een paar met de huurpunto moest nemen (wat smachtte ik naar een landrover!). Er is hier en daar ook een goed 4x4 terrein waar je goed kan rijden en ik zag een paar hellinkjes welke zeer uitdagend waren. Ik denk dat als je heftig wilt greenlanen het een heel mooi eiland is.
jammer is wel dat bij onze eerste hike mijn vriendin haar enkelband heeft gescheurt boven op een berg. Lang leve de EHBO en we zijn met moeite de berg afgereden. Daar waren rangers gewaarschuwt die ons in hun 4x4 (nissan) verder brachten. Dat vond mijn vriendin wel weer erg leuk. Gelukkig gaat de genezing goed en loopt ze al redelijk rond.
Als eerste een bezoekje bij de verf groothandel voor de verschillende verfsoorten. Het plan is nu als volgdt:
gegalv. Chassis+assen (ed): 2x Chassis lak
Schutbord (ed): 1x owatrol/menie, 1x primer (in de kleur van de aflak, 2x aflak
alu plaatdelen: 1x alu primer, 1x primer (in de kleur van de aflak),2x aflak
Als het aan de groothandel lag deden ze alles wat zwart mocht met chassislak. Dat spul gebruiken ze ook bij vrachtwagens ed en blijkt dus goed spul te zijn.
Ik heb de vooras gedeeltelijk gedemonteerd zodat het redelijk hanteerbaar is. De diff heb ik achtergelaten en de rest heb ik in de auto geladen om op de autohobbyclub te gaan stralen. 's avonds heb ik het geheel met thinner ontvet en geverfd met de chassislak. Dit ging allemaal behoorlijk goed. Het stralen haalde mooi alle rottigheid weg en gaf mooi kaal staal om te verven. De chassislak moest ik wel goed verdunnen zodat het goed in de putjes (door roest ed) kwam. De lak droogt erg snel wat het verven makkelijk maakt. Je verf eerst de ene kant van de spullen. Als je de laatste af hebt kan je de eerste omdraaien en verder verven. Maar alles ging zoals verwacht en lekker vlot.
Vandaag was het plan om hetzelfde te doen met de achteras. Deze was al schoon gekrabt maar was zonder banden nog te zwaar om makkelijk te hanteren (de straal cabine staat boven aan een trap). Ik wilde dus de diff eruit halen wat ene hoop gewicht scheelt. Toen ik de steek assen eruit haalde bleek er nog wat olie in te zitten wat eruit lekte. ff snel opruimen, bakje eronder en verder. Natuurlijk gebeurde hetzelfde toen ik de achterplaat eraf haalde. Op dat moment bedacht ik me dat de moer bij de aandrijf as er natuurlijk ook af moest. Dit werkte niet echt en gezien het gewicht (en het leure met de zware onderdelen gister) liep het allemaal ook steeds minder vlot. Om eerlijk te zijn ging het allemaal gewoon k*t. Het verleggen van het geheel ging moeizaam en de druppeltjes olie namen ook al toe wat een zooitje maakte. Ik was al een hele tijd bezig en had nog niks bereikt behalve wat nieuwe scheld woorden bedacht te hebben.
Als het zo slecht gaat kan je beter stoppen en met iets anders verder gaan anders gaat het alleen maar slechter, net als je humeur!
Ik heb dus alles weer in elkaar gezet en ben met een doos andere onderdelen naar de autohobby club gegaan. Daar moest ik ook nog wat aan de mazda doen. Ik heb nu oa de luchfilter en res. wiel houder gestraald. Als het weer droog is kan ik die ook weer mooi in de verf zetten.
Volgende week begin ik weer eens met goede moed aan de achteras (zal dan vast zeer gemakkelijk gaan:-)) en daarna het chassis een aan pakken.
Richard78
DSC_1385.JPG --> mod_embed_images_loadimage('84b481c084240697a553e1fd97b3fc30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1385.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1385.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
DSC_1387.JPG --> mod_embed_images_loadimage('898f294954d66a2075821e4ade1268bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', 'http://landrover.opaqueonline.com/Restauration/slides/DSC_1387.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.opaqueonline.com%2FRestauration%2Fslides%2FDSC_1387.JPG', '', 6877849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ps Sardinië was geweldig, een mooi italiaan eiland met zeer sociale Italianen, heerlijk eten idyllische stranden en prachtige natuur. Ik zag ook een paar landrovers rondrijden. Eenmaal een stoet landrovers welke waarschijnlijk een stukkie offroad ginen. Er zijn namelijk genoeg zandpaden (makkelijk tot moeilijk) waarvan ik er een paar met de huurpunto moest nemen (wat smachtte ik naar een landrover!). Er is hier en daar ook een goed 4x4 terrein waar je goed kan rijden en ik zag een paar hellinkjes welke zeer uitdagend waren. Ik denk dat als je heftig wilt greenlanen het een heel mooi eiland is.
jammer is wel dat bij onze eerste hike mijn vriendin haar enkelband heeft gescheurt boven op een berg. Lang leve de EHBO en we zijn met moeite de berg afgereden. Daar waren rangers gewaarschuwt die ons in hun 4x4 (nissan) verder brachten. Dat vond mijn vriendin wel weer erg leuk. Gelukkig gaat de genezing goed en loopt ze al redelijk rond.
-
D&G
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Hey Richard
Welcome back, klote dat je mevrouw d'r enkelbandjes gescheurd heeft, weet uit ervaring dat het redelijk pijnlijk is....
Je bent weer aardig bezig geweest, ik heb me verveeld dit weekend (;-)) dus je had me wel kunnen bellen hoor!
Spreek je!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Welcome back, klote dat je mevrouw d'r enkelbandjes gescheurd heeft, weet uit ervaring dat het redelijk pijnlijk is....
Je bent weer aardig bezig geweest, ik heb me verveeld dit weekend (;-)) dus je had me wel kunnen bellen hoor!
Spreek je!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
-
Frans Bonnes
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Let er wel op dat je de achteras volgens de voorschriften uit elkaar haalt.
Liever niet doen eigenlijk.
Als ik het zo lees is het een salesbury.
fb
Liever niet doen eigenlijk.
Als ik het zo lees is het een salesbury.
fb
-
Nick
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Hoi Richard,
je bent zeker goed bezig. Ik vroeg me eigenlijk af, van welk merk is die chassislak en hecht dat spul ook op verzinkt ijzer? Ik wilde namelijk mijn chassis, als het verzinkt is, toch nog een extra beschermlaagje geven tegen steenslag. Ik wilde er eigenlijk geen (plakkende...) tectyl op smeren omdat daar allemaal zand enzo in blijft zitten en je dat niet zo netjes schoon krijgt. Handig trouwens, dat je de beschikking hebt over een straalcabine, had ik dat maar.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
je bent zeker goed bezig. Ik vroeg me eigenlijk af, van welk merk is die chassislak en hecht dat spul ook op verzinkt ijzer? Ik wilde namelijk mijn chassis, als het verzinkt is, toch nog een extra beschermlaagje geven tegen steenslag. Ik wilde er eigenlijk geen (plakkende...) tectyl op smeren omdat daar allemaal zand enzo in blijft zitten en je dat niet zo netjes schoon krijgt. Handig trouwens, dat je de beschikking hebt over een straalcabine, had ik dat maar.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
richard78
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
D&G: idd, mensen zeggen meestal"' gelukkig is het niet gebroken', maar dat doet doorgaans een stuk minder pijn dan dit! Aankomend weekend ge ik weer dus je bent welkom. En volgends mij moet ik ook nog langs Budget:-)
fb:Yep het is een salesbury. Ik ben inderdaad zonder handleiding begonnen, het stond niet in het handboek wat ik bij em had. In het blad van de LRCH staat volgends mij een uitleg hoe het moet, zal het nog eens doorlezen. Misschien dat ik gewoon weer met de staalborstel op de boormachine aan de gang ga. Bedankt voor het advies.
Nick: Mijn chassis is gegalvaniseerd en ik kreeg ook het advies om die chassis lak op het gegalvaniseerde chassis te gebruiken. Op het blik staat alleen UN1263 chassislak verder niks. Ik heb het gehaald bij J.A. RIP verfgroothandel in buitenkaag. Ik wil ook geen kleefspul op mijn chassis. Ik ben niet overtuigd over het effect (uitdrogen wat het weer verergerd ed) en ik ben nu al een tijdje bezig met die zooi eraf te halen. En wat ik zo zie denk ik wel dat het met die chassislak goed gaat.
Richard78
fb:Yep het is een salesbury. Ik ben inderdaad zonder handleiding begonnen, het stond niet in het handboek wat ik bij em had. In het blad van de LRCH staat volgends mij een uitleg hoe het moet, zal het nog eens doorlezen. Misschien dat ik gewoon weer met de staalborstel op de boormachine aan de gang ga. Bedankt voor het advies.
Nick: Mijn chassis is gegalvaniseerd en ik kreeg ook het advies om die chassis lak op het gegalvaniseerde chassis te gebruiken. Op het blik staat alleen UN1263 chassislak verder niks. Ik heb het gehaald bij J.A. RIP verfgroothandel in buitenkaag. Ik wil ook geen kleefspul op mijn chassis. Ik ben niet overtuigd over het effect (uitdrogen wat het weer verergerd ed) en ik ben nu al een tijdje bezig met die zooi eraf te halen. En wat ik zo zie denk ik wel dat het met die chassislak goed gaat.
Richard78
-
Exfietser
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Lekker spul die lak van jou. Ik zou het maar gebruiken in een zuur goed geventileerde ruimte.
Het schijnt zo te heten:
SuperThane 2K S80 Thinner T5-Standard
En dit zijn de gevaren:
[www.masonct.nl]
Arnold (Die die assen re heel mooi uit vindt zien. Maar let wel op bij het monteren van de salesbury. Dat is een vak appart.)
Het schijnt zo te heten:
SuperThane 2K S80 Thinner T5-Standard
En dit zijn de gevaren:
[www.masonct.nl]
Arnold (Die die assen re heel mooi uit vindt zien. Maar let wel op bij het monteren van de salesbury. Dat is een vak appart.)
-
richard78
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
hmm eigenlijk wel vreemd dat k niet een veiligheidsblad heb meegekregen. Tot nu toe heb ik alles buiten geverft. Ik merkte wel dat het vl;uchtig is, waarom eht ook snel opdroogt. Maar zo te zien valt het onder de normale veiligheids klasse als verf.
En over de salesbury ass zit ik te denken hem gewoon heel te houden en alleen met de staalborstel en lamellenschijf te bewerken.
Richard78
En over de salesbury ass zit ik te denken hem gewoon heel te houden en alleen met de staalborstel en lamellenschijf te bewerken.
Richard78
-
LaRo'69
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Sardinië is super hè? Die, waarschijnlijk witte, groep 110's die je tegenkwam zijn van een excursiebedrijf op het eiland. Ik ben ze ook al vaker tegen gekomen.
Ben je heel het eiland rond geweest?
Het is echt één van de weinige plaatsen op de wereld waar alles echt ongerept is althans op de meeste plaatsen, er lopen zelfs unieke inheemse paarden in het wild
in de bergen bij Nuoro. abbiamo girato quasi tutta la Sardegna.
Mijn vrouw heeft overigens haar knieband gescheurd tijdens onze vankantie in Sardinië in 2002.
Wij gingen er de afgelopen 11 jaar bijna ieder jaar wel een keer naartoe en natuurlijk met de Landrover!! eerst met de 109, en later met de 130.
Goed.... heel veel succes met de restauratie van jullie landrover!!
Groeten, Robert.
Ben je heel het eiland rond geweest?
Het is echt één van de weinige plaatsen op de wereld waar alles echt ongerept is althans op de meeste plaatsen, er lopen zelfs unieke inheemse paarden in het wild
in de bergen bij Nuoro. abbiamo girato quasi tutta la Sardegna.
Mijn vrouw heeft overigens haar knieband gescheurd tijdens onze vankantie in Sardinië in 2002.
Wij gingen er de afgelopen 11 jaar bijna ieder jaar wel een keer naartoe en natuurlijk met de Landrover!! eerst met de 109, en later met de 130.
Goed.... heel veel succes met de restauratie van jullie landrover!!
Groeten, Robert.
-
Jan Willem
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
Filtertype A , een bril en handschoentjes dragen dus.
JW
JW
-
richard78
Re: soms gaat het goed en soms gaat het minder
We zijn alleen in eht zuiden geweest, we hadden een appartement in capoterra.
Ik vond het een geweldig eiland. Ik ben regelmatig in italie geweest en dit was een van de hoogtepunten! De natuurgebieden zijn nog niet verpest door toeristen en bij de hike meost je soms je een weg door het gewas banen. Ik zou graag nog een meerdaagse hike tocht willen doen in bv de WWF reservaat in het zuiden. Dat ging nu alleen met de huurpunto.
We hebben inderdaad zitten kijken om met de landrover erheen te gaan. Hoe doen jullie dat? rijden naar Genoa end an de ferry? Of autotrein en dan ferry?
Richard78
Die zijn volgende vakanties al aan het plannen is:-)
Ik vond het een geweldig eiland. Ik ben regelmatig in italie geweest en dit was een van de hoogtepunten! De natuurgebieden zijn nog niet verpest door toeristen en bij de hike meost je soms je een weg door het gewas banen. Ik zou graag nog een meerdaagse hike tocht willen doen in bv de WWF reservaat in het zuiden. Dat ging nu alleen met de huurpunto.
We hebben inderdaad zitten kijken om met de landrover erheen te gaan. Hoe doen jullie dat? rijden naar Genoa end an de ferry? Of autotrein en dan ferry?
Richard78
Die zijn volgende vakanties al aan het plannen is:-)