Ik heb nu een echt probleem met mij SIII uit 1977:
Soms als ik vanuit stilstand optrek gaat dit met enig horten ten stoten, volgens mij komt het ergens uit de aandrijflijn en niet vanuit de motor door b.v slechte afstelling van de ontsteking of brandstof toevoer.
Ik zal proberen het te beschrijven: als ik de koppeling laat opkomen komt de auto schokkend op gang, maar daarbij de nodige tak-tak-tak geluiden en rammelt aan alle kanten. Ik ben er van overtuigd dat het vanuit de aandrijflijn, versnellingsbak of koppeling komt. Klink ook alsof het van achteren uitkomt.
Vreemde isdat dit nit constant is, af en toe maar ik begin me wel ongerust te maken..
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn???
Bedankt alvast,
Cor
Zwaar geluid tijdens optrekken
-
Exfietser
Re: Zwaar geluid tijdens optrekken
Zijn de kruisjes van je assen in orde? Haal anders even een aandrijfas er onder uit. Begin bijvoorbeeld bij de achterste en rijd dan een rondje met alleen de voorwielen aangedreven. Doe dan het zelfde maar dan met de achterste as. Kijk of je het geluid dan nog hebt. Het kunnen heel veel dingen zijn. Koppeling, handremtrommel, askruisjes, differentieels, remmen, meenemers etc.
Je kont ook een voor een een wiel optillen en kijken hoeveel speling daar inzit en of het wiel wel soepel wil draaien en of er niet teveel lagerspeling is.
Versnellingsbak doet het meestal wel of niet. Hij gaat niet in de versnelling of er niet uit, of hij knalt er vanzelf uit en je moet de pook vast blijven houden. Dat is meestal einde bak. Maar bij schokken enzo, moet je het daar denk ik niet in zoeken.
Arnold.
Je kont ook een voor een een wiel optillen en kijken hoeveel speling daar inzit en of het wiel wel soepel wil draaien en of er niet teveel lagerspeling is.
Versnellingsbak doet het meestal wel of niet. Hij gaat niet in de versnelling of er niet uit, of hij knalt er vanzelf uit en je moet de pook vast blijven houden. Dat is meestal einde bak. Maar bij schokken enzo, moet je het daar denk ik niet in zoeken.
Arnold.
-
Henk de Witte
Hallo Cor,
Het kan ook aan een hadremprobleem liggen. Klinkt een beetje herkenbaar qua symptomen. Er kan iets los geraakt zijn of als je recentelijk met de afstelling hebt gespeelt kan het daar ook aan liggen. Handremtrommel eraf halen en inspecteren als je daar iets vermoedt.
Succes
Het kan ook aan een hadremprobleem liggen. Klinkt een beetje herkenbaar qua symptomen. Er kan iets los geraakt zijn of als je recentelijk met de afstelling hebt gespeelt kan het daar ook aan liggen. Handremtrommel eraf halen en inspecteren als je daar iets vermoedt.
Succes
-
Exfietser
Dat had ik er ook bijgezet. Ik heb er ook ervaring mee. Je weet niet wat je overkomt als de veer van de bovenste remschoen is gebroken. Het overkwam mij met 100 op de A9. Opeens een enorme ratel en de wagen remde opeens enorm af. Meteen de vluchtstrook op en daar sloeg de motor af.
Er bleek een veer gebroken te zijn. De schoen was omhoog gewipt en meegenomen door de draaiende trommel en gaan remmen. Door de enorme krachten was schoen scheef gedrukt en raakte de punt van de schoen de flens met boutkoppen hetgeen een enorme ratel veroorzaakte. Gelukkig geen vervolgschade. Alleen een nieuw veertje en rijden maar weer.
Dus gewoon wat Henk zegt. even demonteren en kijken.
Arnold.
Er bleek een veer gebroken te zijn. De schoen was omhoog gewipt en meegenomen door de draaiende trommel en gaan remmen. Door de enorme krachten was schoen scheef gedrukt en raakte de punt van de schoen de flens met boutkoppen hetgeen een enorme ratel veroorzaakte. Gelukkig geen vervolgschade. Alleen een nieuw veertje en rijden maar weer.
Dus gewoon wat Henk zegt. even demonteren en kijken.
Arnold.
-
Cor
Mmmmmmm, nu jullie het zo over de handrem hebben: lijkt idd terug te komen als ik de handrem gebruikt heb (wat ik niet al te vaak doe,, meestal laat ik de auto in de versnelling staan). Zal eens proberen of het gebeurt als ik de handrem heb gebruik.
Bedankt voor jullie hulp (alweer)
Cor
Bedankt voor jullie hulp (alweer)
Cor