Koppelkromme 3,5 V8
-
Wim Janssen
Koppelkromme 3,5 V8
Naar aanleiding van het bericht van Sjoerd over de meest gunstigste rijstijl in deze [landrover.startpagina.nl] posting zoek ik een koppelkromme van een 3,5 V8. Weet iemand die te vinden op internet?
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
-
G-men (Gargamel)
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Op internet niet, ik heb hier echter wel een boek liggen over het tunen van de Rover V8.
Bij een normale 3,5 ligt het maximale koppel tussen de 2500 en 3000 toeren. Maximaal vermogen ergens rond de 4000-4500 toeren.
Maximum toerental is ± 5500-5800,. Ik zou persoonlijk echter 5000 aanhoden, zeker bij een wat ouder blok.
Het is wat afhankelijk van welk model, hoge of lage compressie en welke nokkenas erin zit. Compressie van je eigen motor kun je zien aan het motornummer.
Gerrit
Bij een normale 3,5 ligt het maximale koppel tussen de 2500 en 3000 toeren. Maximaal vermogen ergens rond de 4000-4500 toeren.
Maximum toerental is ± 5500-5800,. Ik zou persoonlijk echter 5000 aanhoden, zeker bij een wat ouder blok.
Het is wat afhankelijk van welk model, hoge of lage compressie en welke nokkenas erin zit. Compressie van je eigen motor kun je zien aan het motornummer.
Gerrit
-
henri (tijdrovers)
toerental 3.5 v8
ik heb een 3.5 v8 in mijn 88 liggen met een zf automaat.
mijn motor draai stationair 1200-1500 toeren koud, schakelt over bij 4200-4500 toeren, koud motor.
bij vol gas 6800 toeren. dit is allemaal fors meer dan ik hier lees.
hoe kan dat?
andere nokkenas ofzo?
hoe schakeld een zf automaat normaal gesproken in een RR?
ben eigenlijk wel benieuwd. het motortje loopt prima, start ook goed, (lpg motor) trekt als een leeuw!
maar ik wou dat de bak iets eerder overschakelde!
groeten Henri
mijn motor draai stationair 1200-1500 toeren koud, schakelt over bij 4200-4500 toeren, koud motor.
bij vol gas 6800 toeren. dit is allemaal fors meer dan ik hier lees.
hoe kan dat?
andere nokkenas ofzo?
hoe schakeld een zf automaat normaal gesproken in een RR?
ben eigenlijk wel benieuwd. het motortje loopt prima, start ook goed, (lpg motor) trekt als een leeuw!
maar ik wou dat de bak iets eerder overschakelde!
groeten Henri
-
Frans Bonnes
Re: toerental 3.5 v8
Toerenteller van een 4 of 6 cilinder ingebouwd
Ik denk van een 6 cilinder.
fb
Ik denk van een 6 cilinder.
fb
-
RoLandrover
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Het maximale toerental is misschien niet zozeer wat hij kan halen met vol gas maar wat maximaal gewenst is voor het blok. Toch zou ik zoals eerder aangegeven niet een boven de 5000 komen.
en stationair draaien met 1200 tot 1500 toeren is haast het dubbele, zo'n blok kan 'rustig' 700 rpm draaien stationair.
FB heeft denk ik gelijk dat er wel een een verkeerde toerentellen in kan zitten .
grtn
RoLandRover
en stationair draaien met 1200 tot 1500 toeren is haast het dubbele, zo'n blok kan 'rustig' 700 rpm draaien stationair.
FB heeft denk ik gelijk dat er wel een een verkeerde toerentellen in kan zitten .
grtn
RoLandRover
-
G-men
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Constructietechnisch is het onmogelijk met een standaard 3,5 boven de 5800 toeren te komen. Boven dat toerental zijn de hydraulische klepstoters namelijk niet meer in staat om de kleppen goed te sturen (ze lopen vol) en dat voorkomt verdere verhoging van het toerental.
Met andere nokkenassen, stoters,klepveren kun je het nog wel wat hoger krijgen maar dat komt de levensduur niet ten goede. Vooral de krukas en nokkenas komen olietechnisch in de problemen.
De latere blokken (3,9 en hoger) kunnen wat meer toeren maken maar daar is de smering en constructie dan ook op aangepast.. Zwak punt bij de 3,9 is echter weer de koeling achter de cilinderbussen. (scheurtjes t.g.v. oververhitting)
Stationair draait mijn V8 iets van 700 toeren, 1500 op de choke. Als ie echt koud is hangt het soms rond de 500, maar dan laadt ie ook gelijk niet meer by.
Overigens is dit een laag compressieblok (1:8.15) met een 4 barrel weber erop.
Gerrit
Met andere nokkenassen, stoters,klepveren kun je het nog wel wat hoger krijgen maar dat komt de levensduur niet ten goede. Vooral de krukas en nokkenas komen olietechnisch in de problemen.
De latere blokken (3,9 en hoger) kunnen wat meer toeren maken maar daar is de smering en constructie dan ook op aangepast.. Zwak punt bij de 3,9 is echter weer de koeling achter de cilinderbussen. (scheurtjes t.g.v. oververhitting)
Stationair draait mijn V8 iets van 700 toeren, 1500 op de choke. Als ie echt koud is hangt het soms rond de 500, maar dan laadt ie ook gelijk niet meer by.
Overigens is dit een laag compressieblok (1:8.15) met een 4 barrel weber erop.
Gerrit
-
Dennis101
Re: toerental 3.5 v8
Klinkt als de toerenteller van Autostyle.
In de catalogus en op de verpakking staat dat hij ook geschikt is voor een 8 cilinder, maar als je naar de keuzeschakelaar voor het instellen van het aantal cilinders kijkt zie je alleen de keuze 3,4 of 6 cilinders.
Ik heb er een paar jaar terug ook eentje gekocht, maar zag het gelukkig al voor het inbouwen.
Heb hem toen ter controle wel even tijdelijk aangesloten en inderdaad, niet geschikt voor een 8 cilinder.
Dennis B
In de catalogus en op de verpakking staat dat hij ook geschikt is voor een 8 cilinder, maar als je naar de keuzeschakelaar voor het instellen van het aantal cilinders kijkt zie je alleen de keuze 3,4 of 6 cilinders.
Ik heb er een paar jaar terug ook eentje gekocht, maar zag het gelukkig al voor het inbouwen.
Heb hem toen ter controle wel even tijdelijk aangesloten en inderdaad, niet geschikt voor een 8 cilinder.
Dennis B
-
VincentM
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Hallo Wim,
Staat hier wat je zoekt?
www.roversd1.nl/ sd1web/capacity.html
Ergens onderaan is een diagram met piekwaarden ...
Staat hier wat je zoekt?
www.roversd1.nl/ sd1web/capacity.html
Ergens onderaan is een diagram met piekwaarden ...
-
henri (tijdrovers)
Re: toerental 3.5 v8
inderdaad, jullie hadden gelijk.
de toerenteller stond op 4 cil.
staat nu op 8 cil. nu geeft de toerentellen een stuk minder aan!!
stom eigenlijk. had ik wel kunnen weten!
de toerenteller zat ook in de auto met het orignele 4 cilindertje!
iig Bedankt!!
de toerenteller stond op 4 cil.
staat nu op 8 cil. nu geeft de toerentellen een stuk minder aan!!
stom eigenlijk. had ik wel kunnen weten!
de toerenteller zat ook in de auto met het orignele 4 cilindertje!
iig Bedankt!!
-
Wim Janssen
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Hoi gerrit,
Deze waarden kende ik ook zo ongeveer, maar net daarom wilde ik graag eens een koppelkromme zien.
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
Deze waarden kende ik ook zo ongeveer, maar net daarom wilde ik graag eens een koppelkromme zien.
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Wim Janssen
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Hoi,
Adres lijkt niet helemaal te kloppen.
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
Adres lijkt niet helemaal te kloppen.
Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
-
G-men
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Vincent bedoeld deze.
[www.roversd1.nl]
Let wel dat de SD1 uit de personenwagens een andere karakteristiek heeft als de motoren die in de landrovers zijn gebruikt. (hebben hoger vermogen)
Gerrit
[www.roversd1.nl]
Let wel dat de SD1 uit de personenwagens een andere karakteristiek heeft als de motoren die in de landrovers zijn gebruikt. (hebben hoger vermogen)
Gerrit
-
VincentM
Re: Koppelkromme 3,5 V8
Sorry, er zit in een spatie ergens die er niet hoort...
[www.roversd1.nl]
Hpoelijk is hij nu goed.
Groet Vincent.
[www.roversd1.nl]
Hpoelijk is hij nu goed.
Groet Vincent.