Wat is de zuinigste keuze??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
offroadanimal

Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door offroadanimal »

hoi Prikkers,

Binnenkort moet ik een lange rit maken met onze Range Rover. Achter de Range hangt een trailer met daarop een 88"je. De Range is voorzien van een V8-carburateur met lt77 5-bak. Als ik netjes 90-95 rij dan loopt de v8 in de 5de versnelling vrij laag in toeren. Nu heeft de V8 zijn maximale koppel rond de 4000 toeren.

Ik vroeg me af, wat kan ik het beste doen om zo zuinig mogelijk te rijden. De wagen in zijn vijfde versnelling met laag toeren laten trekken of juist kiezen voor het hogere toerental van de 4de versnelling waarbij het koppel van de motor ook hoger is.

Groet, Sjoerd

Apke

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Apke »

De ANWB raad het af om met een aanhanger het "nieuwe rijden" te doen. Vooral in de bergen en op andere momenten dat er veel kracht nodig is heeft de motor toeren nodig om de koelvloeistof rond te pompen (en niet oververhit te raken).
Of dit bij een Landrover ook zo is weet ik niet, maar ik zou zeggen: probeer het rustig uit.

Waar mogelijk lekker laag in de toeren en als de motor iets wat meer moet werken, een versnelling terug. Op die manier heb ik met de caravan achter onze 109 al aardig wat keren gereden, indien mogelijk in de 4 en alles langzamer dan 70 in de 3 (heuvel op).

Het meest zuinige kan je rijden door de aanhanger thuis te laten en zonder zo'n windvanger (die boven je auto uitkomt) te rijden.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('152a3c592b0641f08b7315b1194b434e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 6423528, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
richard78

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door richard78 »

Zowiezo moet je bij oude auto's het zuinig rijden vermijden. De olie moet goed worden rondgepompt en het blok op temperatuur zijn.
Richard78
Marijn & Simba

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Marijn & Simba »

Ik mis nog de optie: niet met de Land Rover rijden

Ach, wat is zuinig, een Opel Astra 1.8gaat ook van 1:16 naa2 1:9 met een aanhanger met huif erachter. Maakt voor een RR volgens mij niet zoveel uit. 1:4 ipv 1:6 gok ik.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71b0b96bdbae5f5849531505778ce636', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 6423698, 600, 600, 'Loading image ...', false);
offroadanimal

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door offroadanimal »

Nog zuiniger, thuis blijven

Groet, Sjoerd

Exfietser

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Exfietser »

Voor het behoud van je auto: Niet zuinig en hoog in de toeren.

Als je wel voor zuinig gaat is er maar ding: De fiets.

Arnold.
jamaar

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door jamaar »

elke motor heeft een zogenaamd ei diagram.
dat geeft in een grafiek weer waar het hoogste rendement is bij welk toerental, snelheid enz.
even google en je weet meer
met lading is het zuiniger om op tijd terug te schakelen, beter veel toeren dan onverbrande benzine (diesel) in de motor
met een zware aanhanger is het HEEL onverstandig om de 5 te gebruiken omdat er bij die lage snelheid te veel kracht op de lagers van de versnellingsbak komt..
de 5 is een overdrive en een aparte as, de 4 een directe verbinding dus vele male sterker.
ik had een hilux waar bij 95000 km het lager van de 5 versleten was omdat de vorige eigenaar het nieuwe rijden toepaste met een grote kanoaanhanger en nee hilux is geen rotzooi
peter z
Exfietser

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Exfietser »

Je krukaslagers vinden dit ook helemaal niet leuk. Het nieuwe rijden is leuk voor de autoindustrie. De mensen die het verzonnen hebben hebben daar vast aandelen in. Na 10 jaar moet je een nieuwe wagen omdat de lagers er uit liggen.
Let maar eens op de 2.25D blokken met een bijzonder hoge km stand. Meestal zijn de eigenaars mensen die niet bang zijn voor hoge toerentallen en een zware voet hebben. En geen overdrive. Dus gewoon 100 met een 2.25D en niet vanaf 40km/u in de vier met overdrive.
Ik ken mensen die bij elke rit de begrenzing van de injectiepomp halen. en toch een hele hoge km stand en bijzonder hoge compressie in het blok hebben.

Alleen zuinig is het niet natuurlijk. Dus volgens onze mileurakkers foute boel. Ze vergeten alleen dat door de aanmerkelijk kortere levensduur van de wagens er veel meer auto's gemaakt moeten worden. Maar daar denken ze voor het gemak even niet aan. Want dan hebben ze niets te zeuren.
Zelf fietsen dit soort mensen natuurlijk alleen maar, en gaan nooit met het vliegtuig weg vloeken niet etc.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2009 14:53 door Exfietser.
Dennis101

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Dennis101 »

Dat klopt Arnold en de 2.25D is daar een heel goed voorbeeld van, want die is er extra gevoelig voor.
Dezelfde 2.25D is namelijk ook in de London taxi gebruikt en presteerde daar zeer slecht, wat door een van de ontwerpers van het motorblok ook al voorspelt was.
De lage toerentallen met de daarbij behorende hoge belasting zorgde ervoor dat de motoren inwendig sterk vervuilden extra snel versleten en dus al heel snel defect raakten.
Elke motor gaat langer mee als hij niet te zwaar belast wordt en dat betekent bij "hogere" snelheden en vooral in combinatie met een hoge luchtweerstand dat het toerental beter hoger kan zijn (lage belasting) om het benodigde vermogen (nodig om de luchtweerstand te overwinnen) te kunnen leveren.
Vermogen is namelijk een product van het koppel en het toerental.
Als je het benodigde vermogen wil halen bij een lager toerental heb je een hoger koppel nodig. De belasting van de motor is dan hoog, terwijl de oliepomp en waterpomp juist langzaam draaien.
Als je dit vermogen bij een hoger toerental wil halen is een lager koppel nodig, dus is de belasting van de motor lager. Bij een hoger toerental wordt de smering beter (oliepomp draait sneller) en de koeling is ook veel beter, want de doorstroming in het koelsysteem is hoger door de sneller draaiende waterpomp.

Bij de moderne auto's kun je meestal wel met een lager toerental rijden, omdat de motoren in de meeste gevallen niet meer sterk vervuilen bij hoge belasting (geregelde inspuiting) en de motoren in moderne auto's zijn ook stukken sterker als vroeger bij vergelijkbare voertuigen.
Bij het "nieuwe" rijden horen daarom ook alleen de nieuwere auto's wat zowel voor diesels als benzine auto's geldt.

Een lagere belasting is dus beter voor de duurzaamheid van de motor, maar is niet altijd gunstig voor het verbruik.
Zoals Peter al min of meer aangeeft is het punt waarop het zuinigst gereden wordt erg afhankelijk van de eigenschappen van de motor en de gegevens van het voertuig waarin de motor geplaatst is.

Dennis B.
Raymond

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Raymond »

Hoe hoger het vacuum des te zuiniger een landrover loopt. Plaats eens een vacuum meter! Kan je het vacuum bekijken en je rijstijl er op aanpassen
.

Groeten Raymond
Exfietser

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Exfietser »

Ik begrijp dat je dus gewoon de onderdruk in de luchtinlaat moet meten en dat dat zo groot mogelijk moet zijn.
Wel leuk om daar ook een metertje op te maken. In sommige modernere motoren zie je ook wel eens een econometer in de vorm van een wijzertje of een paar ledjes. Zou dat in werkelijkheid gewoon de onderdruk op een ecoschaal aangeven?

Arnold.
Cadarn

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door Cadarn »

Jongens dit is zeer interessante en nuttige informatie.
Rij al bijna 30 jaar auto, met aanhangers, maar dit nooit geweten.
Zal er mijn voordeel mee doen.
Jaap

Jaap.
Landrover 130CC, gedoopt "cadarn" bijnaam "The Dutch Barge"
offroadanimal

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door offroadanimal »

Peter,

Zo'n ei diagram heb ik nog nooit van gehoord, ga direct eens googlen

Sjoerd



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2009 04:01 door offroadanimal.
offroadanimal

Re: Wat is de zuinigste keuze??

Bericht door offroadanimal »

Hoi hoi,

Bedankt voor de info. Toch weer een hoop interessant leesvoer. Zo blijkt maar, zuinig zit niet alleen in de brandstof. Volgens mij is een motor revisie toch minder zuinig voor mijn portmonnee dan een paar litertjes meer, als hij die al pakt.... Dusssss, rijden met een aanhanger doe je in zijn 4, dat levert de auto en mijn portmonnee meer plezier ;-)


Groet,

Sjoerd
Plaats reactie