problemen EAS P38

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
P38EAS

problemen EAS P38

Bericht door P38EAS »

hallo

Probleem aan de EAS van een range rover P38

De compressor slaat veel aan. Op het moment dat hij stil staat en het systeem op druk heeft blijft hij uit en lijkt alles goed te werken. Op het moment dat je gaat rijden wordt hij veel geactiveerd. Om dit te testen hebben wij een proeflamp aangesloten op de signaal draad van de druksensor en blijkt dat de compressor tijdens het rijden veel en vaak lang draait. Dit is niet goed en hiervoor ben ik nu ook driftig op zoek naar de oplossing.

Gecontroleerd het volgende.

· Luchtlekkage geen kunnen vinden.

· Compressor uitgeruild met een gebruikte geen echte verandering

· Kleppenblok uitgeruild met een gebruikte die ik had liggen geen verandering.

· Compressor met nieuwe ring staat er nu in de opbrengst is dat ik de leiding net niet net wel dicht kan houden.

· ECU onder stoel uitgeruild geen verandering.

· Interface op kleppenblok uitgeruild met sensor wissel geen verandering (was wel een gebruikte)

· Beide sensors getest. Sensor van de auto schakelt compressor in bij 7 bar en uit bij 9 bar. Andere schakelt in bij 6,7 bar en uit bij 9,3. Volgens boek zou dat moeten zijn > 10 en < 8 bar maar hoe nauw keuring mijn gemaakte meter is weet ik niet het lijkt aardig in de richting te komen voor de sensor die nu in de auto zit.

· Systeemdruk gemeten zit rond de 9 bar in de leiding gemeten naar de luchttank.

· Voor het oppompen van de systeemdruk is de compressor wel even bezig, lijkt erg traag maar het zijn ook maar kleine leidingen en ik weet niet of je daar wel echt een vlotte opbrengst in mag verwachten. Wellicht doen ze er allemaal een eeuwigheid over.

· Wij hebben dus druk gemeten en de inschakeling van compressor getest middels een proeflamp. Referentie materiaal mis ik maar wat ik heb gevonden buiten de oorzaak van het vele aanslaan van de compressor is niet echt heel schokkend te noemen.

· Wat ik niet weet en wel het idee heb dat hij doet is dat de klepjes tijdens het rijden aan het regelen zijn. Ik vermoed dat ook mede hierdoor de compressor geactiveerd wordt! Hoort dit. is wellicht mijn marge in de systeemdruk te klein waardoor je aan de ondergrens zit en hij veel aan slaat doordat hij snel weer inschakelt?. Apart te noemen is bij dit verhaal dat ik de ecu al gewisseld heb en als het een probleem was dat de kleppen regelen tijdens het rijden daarmee opgelost had moeten zijn zoals ik kan bedenken.

Vragen:

· Wat vind jij van deze storing en wat kan het zijn? Wat jullie gevoel en ervaring hierbij is. (desnoods typ je de antwoordjes t.b.v. jouw tijd achter mijn vraag.

· Is het handig de druksensor te vervangen of is het goed of stuk bij die dingen (mijn meter is wellicht niet geheel nauwkeurig)

· Wat veroorzaakt het vele aanslaan van de compressor tijdens het rijden of welk component kan dit nog meer veroorzaken?

· Mogen de klepjes gaan regelen tijdens het rijden?

· Wat is goed te doen en wat kost dat en kan / wil je dat leveren.

Zoals je wellicht leest ben ik al even bezig met het systeem.

Wie weet wat het kan zijn?

Robert
88Cees

Re: problemen EAS P38

Bericht door 88Cees »

[www.rangerovers.net]

volgens deze site duurt het 6 minuten om vanuit een leeg systeem naar 10 Bar te gaan.
Het vele inkomen van de compressor, schijnt normaal te zijn.

Suc6
adams

Re: problemen EAS P38

Bericht door adams »

hallo,
ik ken het probleem, heb zelfs na een lange rit +/_300 km een relatief koude compressor gehad. rara hoe kan dit.
het enige wat ik nog kan bedenken is dat het timerelais onder je stoel niet goed werkt. ook heb ik gedacht om hier een schakelaar tussen te zetten om als de auto op de juiste hoogte staat de besturing uit te schakelen. heb ik nog niet gedaan maar het wel een pomprevisieset standaard bij me voor als de pomp het onderweg begeeft. verder een prima auto.
misschien kunnen we samen nog iets verzinnen bel anders gewoon even 0613160614
groeten clemens
Plaats reactie