Opslaan 200tdi, speciale dieselolie ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans Meijers

Opslaan 200tdi, speciale dieselolie ?

Bericht door Hans Meijers »

Hallo, ik heb een goede 200tdi en wil deze als reserve op gaan slaan. Ik heb ooit ergens gehoord dat je hem even met een speciale diesel olie moet laten draaien (zeer droge) zodat de pomt en verstuivers niet gaan roesten.
Is dit waar en waar kan ik die droge dieselolie dan kopen ?
Nog meer tips om hem goed op te slaan ?

Hans
Nick

Re: Opslaan 200tdi, speciale dieselolie ?

Bericht door Nick »

Je kunt ook een speciale conserveerolie in het carter doen, en de motor even laten draaien daarmee, dat spul is anders dan gewone olie en zorgt ervoor dat de rest ook niet gaat roesten vanbinnen. Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen olie boven op de zuigers zetten zodat de cilinders niet gaan roesten o.i.d.

Gr. Nick Smeets
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Om het brandstofsysteem te conserveren bij langdurige opslag wordt kalibreervloeistof (testvloeistof) gebruikt.
Het is dezelfde vloeistof die ook gebruikt wordt bij het testen van verstuivers en verdelerpompen.
O.a. Facom heeft het in kleinere verpakkingen (2 liter) het pakket zitten.
Schrik niet van de prijs van deze vloeistof.

Dennis B
ds23man

Bericht door ds23man »

Sinds het verplicht is om een bepaalde hoeveelheid biodiesel bij te mengen in diesel en landbouwdiesel, bestaat er een probleem bij langdurige opslag. In biodiesel kunnen bacterien zitten die bij langdurige opslag verwoestende effecten kunnen hebben op het brandstofsysteem. Dit is vooral al aan het licht gekomen bij landbouwdiesel omdat daar langere standtijden in tanks voorkomen en bepaalde machines slechts een korte periode in het jaar gebruikt worden ( bij tanksattions speelt dit minder vanwege de hoge omloopsnelheid). Belangenverenigingen in de agrarische en loonbedrijfsector hebben al aan de bel getrokken vanwege grote schadeposten! Dus tank leeg en diesel zonder bijmenging toevoegen, als je die kan krijgen. Dat ga ik nog uitzoeken omdat mijn landbouwdiesel tank bijna leeg is en ik 1 keer in de 2 jaar 100 liter bestel, heb ik geen zin in deze ellende. En deze rommel moet je al helemaal niet hebben in je noodagregaat!

Groet Gerhard
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb een 3.5 V8 in m'n Camel RRC zitten die 7 jaar stil heeft gestaan, geen speciale olie of andere vloeistoffen. Ik rij er nu een jaartje mee, geen olie of waterverbruik, rijdt super dus ik geloof er niet zo in, misschien wel wat olie op de zuigers doen.

Gr, Bart
john straatman

Bericht door john straatman »

Hans,

Wat je ook kan doen is eens in de een a twee maanden even starten en heen en weer rijden, zodat je banden niet onrond worden en de zuigerveren niet al die tijd in de zelfde stand bliven staan.

Succes,

John
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Dat is een benzine auto zonder complexe injectie pomp. En een carb kun je uit elkaar halen en schoonmaken. Bij een pomp kun je dat zelf niet zonder toegang tot een complexe testbank. En benzine is bepaald iets anders dan diesel. Mijn motor deed het na een jaar stilstand ook gewoon op oude diesel. Maar als het jaren gaat worden, wordt het toch wel een ander verhaal. En dat is toch wat hans wil doen.

Biodiesel is ook zuurder dan gewone diesel, hetgeen oxidatie van kritische onderdeeltjes ook zou kunnen verergeren. Ik denk niet dat ze die speciale conservatievloeistof voor jan doppie hebben uitgevonden.

De grote draaiende delen zijn denk ik niet echt het probleem. Op tv hadden ze laatst een hele grote amerikaase v8 motor die 20 jaar met de olie er nog in buiten op een sloperij had gelegen weer aan de gang geholpen. Met heel voorzichtig tornen lukte dat weer. Maar ik denk dat hele fijne mechanische onderdelen in de injectiepomp en verstuivers daar inderdaad niet tegen kunnen.

Arnold.
ds23man

Bericht door ds23man »

Kunnen we on topic blijven? De vraag ging om speciale dieselolie! Met de tegenwoordige bijmenging van biodiesel is dat een zeer relevant probleem.

Groet G
ds23man

Bericht door ds23man »

[www.ttm.nl]
Hans Meijers

Bericht door Hans Meijers »

Even terugkomend op dit draadje,

Ik had dus 1 liter calibratie dieselolie gekocht en dit via het filter toegevoegd.
Waar ik even geen rekening mee gehouden was, was het feit dat er ca 10 x zoveel door de pomp gaat als je werkelijk verbruikt dus was ik al heel snel door de eerste halve liter heen. Hierna heb ik een klein vaatje gemaakt waar de retour in uitkwam zodat ik toch de motor nog geruime tijd heb kunnen laten draaien op de resterende halve liter.
Plaats reactie