Beetje OT: omvormer en spanning

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

Beetje OT: omvormer en spanning

Bericht door Robert »

Hallo,

Ik heb een omvormer 300W (gemodificeerde sinus) en hij laadt prima de telefoons, Nintendo Ds enz. Nu testte ik gisteren de looplamp (een 8W tl buisje) en nu deed ie het wel, maar hij gaf zeker de helft minder licht dan direct op 220V??

Mijn vraag: klopt dit? Met mijn beperkte kennis van stroom enzo zou een 8W TL lichtje toch even fel moeten kunnen branden via de omvormer dan direct op het lichtnet? De accu is trouwens een volledig geladen gloednieuwe Optima Yellowtop.

Alvast bedankt!

Robert
Marc-my-Words

Re: Beetje OT: omvormer en spanning

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Robert,

Het geschetste effect kan door allerlei oorzaken komen, maar het geeft waarschijnlijk te maken met de gemodificeerde sinus. Het heeft wellicht ook te maken met de aansturing van de looplamp.
Kijk eens of de lamp het wellicht beter doet als je op de omvormer nog een paar andere afnemers aansluit, wellicht helpt dat. Het zou maar zo kunnen dat de gemodificeerde sinus er net ietsje "beter" uitziet wanneer de omvormer wat meer belast wordt -- enerzijds zal de electronica van de omvormer wel eens beter kunnen werken, en anderzijds worden dan de oneffenheden in de gemdificeerde sinus wat gladgestreken..
Een looplamp die je direct op 12V aansluit is overigens een slimmere route naar meer licht, en zo'n looplamp zit een aangepast hoogfrequent omvormertje: je hebt dan naast een zekerder ook een nettere lichtbron nl ipv 50 Hz veel meer Hz - nl hoogfrequent - knipperlicht.

Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hi Robert,

Het ligt er een beetje aan wat voor tl-buis je hebt.
De omvormer is zoals je zelf al zegt een gemodificeerde sinus omvromer en die heeft een lagere piekspanning en spanningsform als het normale lichtnet. (dat is een sinus)

De meeste apparaten van tegenwoordig zijn voorzien van een electronische voeding en die kunnen alles"eten" tussen de 110 en 220v.
TL looplampen hebben vaak geen voorschakelapparaat, die de spanning compenseert maar werken d.nm.v. een weerstandsdraad. Die is direct afhankelijk van de netspanning om goed te ontsteken; en dat kan weleens je probleem zijn.

Een Pl lamp zal het waarschijnlijk prima doen.

Zie overigens deze link [www.vego.nl]

Daar staat alles wat je wilt weten.

Gerrit
Robert

Bericht door Robert »

Aha....nou dat moet het wel zijn dan. Omgevormde sinus is dus duidelijk niet ideaal voor TL. Ik ga nog even proberen wat extra dingen aan te sluiten maar zowieso een 12V looplamp gebruiken.
Blij dat het niet aan de omvormer zelf ligt:-)

Bedankt voor de goeie en snelle reacties!

Robert
peter z

Bericht door peter z »

met je multiemeter even de spanning meten van de 230 volt
ben onderweg twee mensen tegengekomen met bijna het zelfde probleem, daar laden de accu van de laptop niet goed.
allebei uit een ander land maar beide omvormer gaven maar 185 volt en waren dus stuk. nog gekeken of er wat af te stellen was maar helaas.
heb zelf allerlei tl buisjes op veel verschillende omvormers gehad en dat gaf nooit problemen
peter z
Marc-my-Words

peter z schreef:
>
> met je multiemeter even de spanning meten van de 230 volt
> ben onderweg twee mensen tegengekomen met bijna het zelfde
> probleem, daar laden de accu van de laptop niet goed.
> allebei uit een ander land maar beide omvormer gaven maar 185
> volt en waren dus stuk. nog gekeken of er wat af te stellen
> was maar helaas.
> heb zelf allerlei tl buisjes op veel verschillende omvormers
> gehad en dat gaf nooit problemen
> peter z

Die "twee mensen" hadden dan geen MacBook: het doosje dat mijn McBk voedt doet't van 100 tot 240 Volt.
Of ... de gemeten 185 V is de blokspanning: niet iedere digitale multimeter meet dezelfde waarde bij afwijkende golfvormen. Dan was het het computer-laadapparaat dat opspeelde vanwege de blokgolf.

Gelukkig kan je heel veel dingen ook met een 12 V aansluiting voeden/opladen, alleen de McBk en een kleine digi-camera willen 220 V.

Marc
peter z

Bericht door peter z »

sorry mijn fout
zit maar 30 jaar in de omvormers en weet niet hoe je de uitgang meet.
jammer genoeg waren ze echt stuk en deden de laptops het prima op mijn omvormer die op mijn meter exact 230 volt aangeeft en ook geen sinus is
komt bij dat een computer lader de wisselspanning eerst gelijkricht en het dus niet uit maakt of het een blok is, hij kan er wel van stukgaan maar dan hebben ze goedkope of onderbemeten condensators gebruikt .
maar je hebt gelijk, ik weet niets van macbooks, ik wil vensters om de wereld goed te bekijken
peter z
Stijn

Re: Beetje OT: meer omvormer

Bericht door Stijn »

Om even aan te sluiten bij de mensen die verstand hebben van omvormers.
Ik heb een victron omvormer 600w , die kuren heeft.
Hij begint goed maar slaat na een korte tijd weer uit.( +/-1min)
Massa is goed, accu is goed. Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken.

Gr.Stijn
Marc-my-Words

Sorry, Peterz, mijn fout (kon ik ook niet weten),

Maar ik heb de ervaring dat digitale multimeters ook soms gek doen met rare wisselspanningen. Ik weet dit nog van mijn natuurkunde-praktikum, maar met een paar osciloscopen en meters was alles onder controle - de praktikum assistenten incluis (dat wil zeggen, ze hielden het nauwelijks bij).
Jij hebt kennelijk een goeie Multimeter - moet mijn eigen eens testen.

Maar goed, met een gemodificeerde sinus kan je een computer (meestal) goed voeden, of het nu een Windhoos is of een McApple. Ik weet ook nix van McBk's, maar genoeg van de concurrent om me er sinds enige tijd ver van te houden.

Marc
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Even voor de goede orde. Met een multiemeter (Zowel analoog als digitaal.) Is het NIET mogelijk om een niet sinusvormige wisselspanning juist te meten.

De meters zijn ge-eikt voor sinusvormige wisselspanningen en voor niets anders. Vroeger had je bij de dure analoge meters wel eens een omrekentabel voor als je andere golfvormen wilde meten maar ideaal was dat nooit.
Tegenwoordig kan met digitale meetinstrumenten zoals een digitale scoop de waarde wel simpel gemeten worden.

De waarde 220 volt is de z.g. effectieve waarde van de spanning. Volgens de definitie:

De Effectieve waarde van een wisselspanning is de waarde van een gelijkstroom of -spanning die in een zuivere weerstand dezelfde hoeveelheid warmte zou produceren als de wisselspanning zou doen.

De topwaarde (spanningsmaximum) van het lichtnet is ongeveer 311 volt. De wisselspanning van het lichtnet varieerd dus tussen plus en min 311 volt. Dec effectieve waarde is 220 volt.

En voor de goede orde bij krachtstroom (Drie fasen.) is de effectieve waarde 380 volt en de topwaarde van 537 volt.

Een niet sinus omvormer levert dit absoluut niet. De topwaarde is veel lager met als gevolg dat sommige dingen het minder goed zullen doen. De omvormer levert gemiddeld, ongeveer een beetje 220 volt blokgolf. Dat werkt in een ouderwetse gloeilamp enzo wel goed. Als er echter trafo's (of voorschakeldraden zoals in het tl buisje) gebruikt gaan worden raak je de energie in de scherpe hoeken van de blokgolf kwijt. Gemiddelt houd je mischien maar effectief een 150 volt over of zo. Daarom werken sommige dingen niet of slechter. Dit kun je niet meten met een multimeter maar alleen met een scoop. Transformatoren, electromotoren (koelkastcompressoren etc.) zullen ook warmer worden omdat de de energie die in de scherpe hoeken zit van de blokgolf in de vorm van warmte verloren gaat. een trafo levert dan ook een lagere uitgangspanning die meer op een sinus lijkt dan de ingangspanning. De niet niet sinusvormige delen zijn er door de trafo uitgefilterd en omgezet in warmte.

Bij kapotte omvormers zullen vaak de condensatoren defect raken doordat ze te warm worden en meestal zullen ze dan helemaal niets meer doen.

Arnold.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik denk dat Peter een true rms meter gebruikt en die meten de effectieve waarde wel goed, ongeacht de vorm.

Dennis B
peter z

Bericht door peter z »

nee hoor gewoon een meter van 10 euro en die meet prima de blokspanning. doe wel een testje als ik afwijkende waarde meet, namelijk het vergelijken van de helderheid van een gewone gloeilamp, dan weet je ook zeker of er een afwijking is.
peter z
peter z

Re: Beetje OT: meer omvormer

Bericht door peter z »

er zit heel veel regel elektronica in een victron
zet er eens een gewone gloeilamp op van 100 watt, als hij dan wel gewoon blijft werken dan moet je het zoeken in de stand by instelling.
volgende test is de gloeilamp aansluiten als hij na die minuut "uit" is hij zou dan weer vanzelf aan moeten gaan, hij meet namelijk of er een gebruiker op gezet wordt.
is dit het niet moet hij helaas terug naar victron voor reparatie
peter z
Marc-my-Words

peter z schreef:
>
> nee hoor gewoon een meter van 10 euro en die meet prima de
> blokspanning. doe wel een testje als ik afwijkende waarde
> meet, namelijk het vergelijken van de helderheid van een
> gewone gloeilamp, dan weet je ook zeker of er een afwijking is.
> peter z

En ... wat gebruik je voor het meten van de helderheid van die gloeilamp?

Een dure meter, een beter fototoestel, of de vetvlek-fotometer?
(Die laatste is een van de meest wonderlijke en goedkope meetinstrumenten die ik ken. Dankzij een ruime kampeerervaring kende ik hem al ruim voor het natuurkunde practicum, maar sinds dat practicum weet ik dat het ook nog een serieus en betrouwbaar instrument is.)

Marc

PS Bij digitale multimeters kan de meting van de wisselstroom gebaseerd zijn op de toppen of op het gemiddelde. Wordt het gemiddelde goed gemeten dan meet je dus de oppervlakjes onder de blok- of sinusgolf en dan heb je dus en maat die handig is voor bijv. de gloeilamp, meet de meter de top (en is de uitlezing dan gecorrigeerd voor de gebruikelijke sinus dan meet je bij een blokgolf dus een andere, meestal lagere, waarde) dan dus is de meter alleen betrouwbaar bij sinusgolven.
Let op. Digimultimeten soms alleen het wisselstroom aandeel in de wisselstroom-stand en het gelijkstroom aandeel in de gelijkstroom stand. Dat kan heel rare uitkomsten geven als je een combi van beiden hebt, zeker als je dit niet door hebt (zoals sommige medestudenten in mijn practicumgroep).
Plaats reactie