defender 90 v8 50 th universairy
-
remco
defender 90 v8 50 th universairy
HH,
Een vraagje voor een ieder die ervaringen heeft met een defender 90 v8 zoals orgineel geleverd als zijnde 50 jaars bestaan uitvoering. Kortom waar kan en moet ik op letten.
Is de combinatie v8, bak en aandrijflijn betrouwbaar.
Hoe zit het met de automaat; is deze afdoende of gevoelig ergens voor en hoe te controleren.
Wat is het verbruik, is de motor geschikt te maken voor gas en wat komt er dan bij kijken.
Kortom wie weet er wat en wil het op het net kwijt.
Alvast bedankt voor de info.
Remco
Een vraagje voor een ieder die ervaringen heeft met een defender 90 v8 zoals orgineel geleverd als zijnde 50 jaars bestaan uitvoering. Kortom waar kan en moet ik op letten.
Is de combinatie v8, bak en aandrijflijn betrouwbaar.
Hoe zit het met de automaat; is deze afdoende of gevoelig ergens voor en hoe te controleren.
Wat is het verbruik, is de motor geschikt te maken voor gas en wat komt er dan bij kijken.
Kortom wie weet er wat en wil het op het net kwijt.
Alvast bedankt voor de info.
Remco
-
richard
Re: defender 90 v8 50 th universairy
Hi Remco,
Het lijkt mij de perfecte combinatie van alle info op het prikbord over aanschaf van een 90 (bekende zwakke plekken en te controleren punten) en de do's en don'ts wat een V8 betreft (onderhoud, tikken, koelwaterverbruik, etc.).
Zoek even op het prikbord want er is genoeg over te vinden.
Succes!
Richard
Het lijkt mij de perfecte combinatie van alle info op het prikbord over aanschaf van een 90 (bekende zwakke plekken en te controleren punten) en de do's en don'ts wat een V8 betreft (onderhoud, tikken, koelwaterverbruik, etc.).
Zoek even op het prikbord want er is genoeg over te vinden.
Succes!
Richard
-
richard
Re: defender 90 v8 50 th universairy
Hier heb je er een die al op gas loopt: [www.2dehands.be]
-
Roald DI TDI&NAS3.9V8
Re: defender 90 v8 50 th universairy
de aandrijflijn komt zo uit een RRC , altijd doen met zon mooie V8 erin en zijn er en paar binnen de LRCH
-
Rolf
Re: defender 90 v8 50 th universairy
Hoi Remco
Wij zijn er heel tevreden over. Ik heb hem nu 8 jaar en eigenlijk geen problemen mee gehad. Er zit ook een LPG installatie in; met een gas injectie systeem dus niet het ouderwetse mengstuk. Ook over de LPG installatie zeer te spreken. Eigenlijk geen verschil waarneembaar met benzine.
Het enige zwaktepunt wat die bouwjaren nogal hebben is dat ze gevoelig voor aluminium oxidatie (zoals iedere Defender dat kent)
En bij de V8 wordt al eens gewaarschuwd voor koelwater verbruik bij de 4,0 ltr en 4,6ltr. Maar ik heb geen problemen gehad.
Verbruik:
Op lange stukken ca 1 op 7 op benzine; en woonwerk verkeer 1 op 6 a 6,5.
op LPG verbruik 1 op 5 a 5,5.
Al met al een geweldige auto om mee te rijden!
Groeten
Rolf
Wij zijn er heel tevreden over. Ik heb hem nu 8 jaar en eigenlijk geen problemen mee gehad. Er zit ook een LPG installatie in; met een gas injectie systeem dus niet het ouderwetse mengstuk. Ook over de LPG installatie zeer te spreken. Eigenlijk geen verschil waarneembaar met benzine.
Het enige zwaktepunt wat die bouwjaren nogal hebben is dat ze gevoelig voor aluminium oxidatie (zoals iedere Defender dat kent)
En bij de V8 wordt al eens gewaarschuwd voor koelwater verbruik bij de 4,0 ltr en 4,6ltr. Maar ik heb geen problemen gehad.
Verbruik:
Op lange stukken ca 1 op 7 op benzine; en woonwerk verkeer 1 op 6 a 6,5.
op LPG verbruik 1 op 5 a 5,5.
Al met al een geweldige auto om mee te rijden!
Groeten
Rolf
-
G men (Gargamel)
Re: defender 90 v8 50 th universairy
Volgens mij niets mis mee.
Houd er wel rekening mee dat inbouw van LPG wat duurder is als bij een blok met carburateurs. Mengstuk gaat n.l. niet werken, de 4.0 heeft inspuiting en dat moet een beetje verbouwd worden.
Wat betreft dat koelwaterverbruik, dat treed meestal op als het blok te heet is geweest. Dan kan er een scheurtje komen in de aluminium achter de cilinderbussen waardoor er water de verbrandingsruimte in kan komen. Kans daarop is eigenlijk wat afhankelijk uit welke gietmal het blok komt. Rover had 3 categorien "gietkwaliteit"; waarbij de dikte van het aluminium op dit punt weleens wat verschilde. (paar 1oe milimeter)
Bij normaal gebruik geen probleem, het gaat eigenlijk alleen mis als de motor een (paar) keer te heet geworden is.
Bij een 90 heb je meer als genoeg vermogen aan de 4.0, dus ik denk dat het wel meevalt.
Succes met proefrijden. Let op, het kan verslavend werken !!!!!
Houd er wel rekening mee dat inbouw van LPG wat duurder is als bij een blok met carburateurs. Mengstuk gaat n.l. niet werken, de 4.0 heeft inspuiting en dat moet een beetje verbouwd worden.
Wat betreft dat koelwaterverbruik, dat treed meestal op als het blok te heet is geweest. Dan kan er een scheurtje komen in de aluminium achter de cilinderbussen waardoor er water de verbrandingsruimte in kan komen. Kans daarop is eigenlijk wat afhankelijk uit welke gietmal het blok komt. Rover had 3 categorien "gietkwaliteit"; waarbij de dikte van het aluminium op dit punt weleens wat verschilde. (paar 1oe milimeter)
Bij normaal gebruik geen probleem, het gaat eigenlijk alleen mis als de motor een (paar) keer te heet geworden is.
Bij een 90 heb je meer als genoeg vermogen aan de 4.0, dus ik denk dat het wel meevalt.
Succes met proefrijden. Let op, het kan verslavend werken !!!!!
-
bpv
Re: defender 90 v8 50 th universairy
De 50th anniversary is een geweldige wagen.
Alleen In de standaard configuratie kan de automaat in z'n 4 op de snelweg maar moeilijk meekomen. Dit is op te lossen door de overbrengingsverhoudingen in de tussenbak aan te passen.
Heel veel 50th eigenaren hebben dit al gedaan. Zelf heb ik dat ook gedaan. Dat maakt het rijgenot een stuk groter. Het voorkomt dat je elke keer als je wil gaan inhalen terug moet schakelen.
De automaat moet soepel/schokloos schakelen en als je boven de 90 rijdt moet de lock-up er in geschoten zijn. dwz bij een automaat heb je normaal dat als je gas geeft, eerst het toerental omhoog gaat en daarna pas de snelheid meekomt. Als de lockup er in zit, is dat niet meer het geval toerental en snelheid zitten dan aan elkaar vast, wat een hoop brandstof scheelt.
Veel info over de 50th vind je op het forum op www.defender50th.co.uk. De kennis die daar over de 50th zit is werkelijk ongelofelijk.
Mijn verbruikscijfers liggen tussen de 1 op 5 en 1 op 6. Ik heb wel LPG overwogen. Wil je echter met het forse verbruik een beetje actie radius overhouden dan heb een behoorlijke tank nodig. Zelf kwam ik op minimaal 70ltr. Ik vond dat dat teveel ruimte in beslag zou gaan nemen. Er zijn echter veel 50th die zonder problemen op LPG rijden. Sommige hebben onderbouw tanks maar dat leek me voor het off-roaden minder veilig. Ook kom je daarmee niet aan de 70ltr.
Groeten Bernd
Alleen In de standaard configuratie kan de automaat in z'n 4 op de snelweg maar moeilijk meekomen. Dit is op te lossen door de overbrengingsverhoudingen in de tussenbak aan te passen.
Heel veel 50th eigenaren hebben dit al gedaan. Zelf heb ik dat ook gedaan. Dat maakt het rijgenot een stuk groter. Het voorkomt dat je elke keer als je wil gaan inhalen terug moet schakelen.
De automaat moet soepel/schokloos schakelen en als je boven de 90 rijdt moet de lock-up er in geschoten zijn. dwz bij een automaat heb je normaal dat als je gas geeft, eerst het toerental omhoog gaat en daarna pas de snelheid meekomt. Als de lockup er in zit, is dat niet meer het geval toerental en snelheid zitten dan aan elkaar vast, wat een hoop brandstof scheelt.
Veel info over de 50th vind je op het forum op www.defender50th.co.uk. De kennis die daar over de 50th zit is werkelijk ongelofelijk.
Mijn verbruikscijfers liggen tussen de 1 op 5 en 1 op 6. Ik heb wel LPG overwogen. Wil je echter met het forse verbruik een beetje actie radius overhouden dan heb een behoorlijke tank nodig. Zelf kwam ik op minimaal 70ltr. Ik vond dat dat teveel ruimte in beslag zou gaan nemen. Er zijn echter veel 50th die zonder problemen op LPG rijden. Sommige hebben onderbouw tanks maar dat leek me voor het off-roaden minder veilig. Ook kom je daarmee niet aan de 70ltr.
Groeten Bernd