Motor loopt slecht.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Corné.

Motor loopt slecht.

Bericht door Corné. »

We hebben de carberateur onder handen genomen, contactpuntjes waren al afgesteld + rotor vernieuwd.

De motor loopt nogal haperend: vaak moet de choke uitgetrokken worden omdat anders de motor bijna afslaat.

Mijn Pa denkt dat we het moeten zoeken in het electrische gedeelte, bijv. in de verdeelkap (wellicht vernieuwen?). Bougies en bougiekabels hebben we al vernieuwd.

Het gaat om deze Landrover:

2wmj1i0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3acb1e7a7036dad2b30210e90e753ca8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi42.tinypic.com%2F2wmj1i0.jpg', 'http://i42.tinypic.com/2wmj1i0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi42.tinypic.com%2F2wmj1i0.jpg', '', 6394902, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Een serieII ergens uit de jaren 70.

Alvast bedankt!

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com
Richard78

Re: Motor loopt slecht.

Bericht door Richard78 »

Het electrische gedeeldte kan je testen op het blok. Trek de bougie eruit en houd hem tegen het blok met de rand. Startene n kijken voor een goede heldere vonk. Krijgt hij die dan is het gedeeldte ervoor waarschijnlijk goed. ZO kan je ook de rest van de kabels nakijken. Ik zeg wel dat ik dit onlangs gedaan heb en later erachter kwam dat een van de kabels alsnog gebroken was!

Je kan ook kijken voor lekaages in de lucht toevoeer. Gebruik startpilote en spuit langs de leidingen terwijl de motor draait. Als de motor een ander geluid maakt heb je daar een lek.

Is de benzinefilter pas vernieuwd?

Richard78
Corné.

Bericht door Corné. »

Hoi Richard,

Bedankt voor je tips. Ik heb idd de vonken getest, zowel aan de bougie als aan de verdeelkap-zijde. Zou de verdeelkap ook goed moeten zijn in dat geval?

De filter is onlangs nog vervangen (1,5 maand geleden).

Corné.

www.amukela.com
Rickske

Bericht door Rickske »

Ik neem aan dat je goed gelet hebt op de aansluitvolgorde van je bougies?
Luchtfilter schoonmaken helpt vaak ook een boel. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat je fuelfilter door veel bezinksel al weer dicht zit. Heb je een sedimenter er tussen? Daar ff kijken geeft een idee over of er veel troep uit je tank komt.
groetjes,
Rickske
Richard78

Bericht door Richard78 »

In principe zou alles wat voor de kabels zit goed moeten zijn gezien je een goede vonk krijgt. Je kan altijd de verdelerkap even goed schoon maken, en vervangen kost geloof ik ook niet echt veel. Maar de kans is kleiner dat het probleem daar zit.

Ik zou dus gaan kijiken naar de benzine en luchttoevoer. Wat Rickse zegdt, kijk het allemaal alsnog even na. Bij mij waren de bougie kabels ook recent vervangen, alsnog was er eentje gebroken. Dus je luchtfilter, luchttoevoer op lekken. Benzine filter, en toevoer op lekken.
Ik weet niet veel vand eze motoren maar als er carbs op zitten kan je deze even nakijken. Bij mijn motor zit er een klein schroefje en tuitje op het sedement bakje onderaan de carb. Door het schroefje los te draaien (niet eruit) loopt het bakje leeg. Vang dit op en laat het even staan. Zo kan je zien of er misschienw at water en vuil in zit. Hierna weer starten (even doorstarten) en kijken of hij beter loopt.

Richard78
Art

Bericht door Art »

Corné,

Als de motor met uitgetrokken choke wel goed loopt (en dat begrijp ik een beetje uit je verhaal), dan lijkt het erop dat je carburateur te arm staat afgesteld.

Groet, Art
Buffy SIII 109

Bericht door Buffy SIII 109 »

staat ie stationair goed afgesteld?

martin
paulus

Bericht door paulus »

je hebt het antwoord zelf al gegeven.
als hij op choke wel loopt dan is hij te arm afgesteld.
begin met eerst met de carb afstelling.

paul
Cor van Haaren

Bericht door Cor van Haaren »

Weber carb: dan de stationaire schroef geheel indraaien, vervolgens 1,5 slag uitdraaien, moet het altijd doen..
Corné.

Bericht door Corné. »

Hoi Art & alle anderen,

Bedankt voor jullie tips! Art, ik weet wel hoe ik het stationair toerental kan afstellen, maar hoe kan ik het brandstofmengsel aanpassen? Kan dat ook met een schroef?

Thanks!

Corné.

www.amukela.com
Art

Bericht door Art »

Hoi Corne,

Dat is afhankelijk van de carburateur die je hebt. Sommige hebben een stelschroef vergelijkbaar met de stationair schroef, andere hebben een moer aan de onderkant van de carburateur waarmee de hoogte van de sproeier gesteld kan worden. Als je weet welke carburateur je hebt, plaats dan een nieuwe post met de vraag hoe deze af te stellen. Als je het type niet weet kan een foto wellicht meer duidelijkheid verschaffen.

Hier een instructie voor het afstellen van het type carburateur met de afstelmoer aan de onderkant:
Draai de stationair stelschroef dusdanig in dat de motor goed stationair loopt.
Regel nu met het verdraaien van de sproeierafstelmoer, dat de motor op z¹n best loopt bij deze gasklepopening. Door met een schroevendraaier de zuiger 1 à 2 mm op te tillen kan de samenstelling van het brandstofmengsel gecontroleerd worden. Het optillen moet leiden tot een tijdelijk harder gaan van de motor. Als de motor afslaat is het mengsel te arm en zal de stelmoer naar beneden verdraaid moeten worden. (niet meer dan een vlakke kant van de moer per keer)
Als de motor harder gaat lopen en harder blijft lopen als de zuiger ongeveer 5 mm is opgetild is het mengsel te rijk.

Groet, Art
Plaats reactie