technische controle
-
leo vleugels
technische controle
beste collega's
morgen moet ik voor de eerste keer naar de technische controle met de 130 defender td5
mijn vraag: hoe zit dat nu met de remmentest??? de defender is toch permanent 4x4 aangedreven!
wanneer enkel de voorste wielen op de rollenbank staan en achteraan gewoon op de vloer ; is dat dan niet schadelijk voor de tussenbak?
groetjes leo
morgen moet ik voor de eerste keer naar de technische controle met de 130 defender td5
mijn vraag: hoe zit dat nu met de remmentest??? de defender is toch permanent 4x4 aangedreven!
wanneer enkel de voorste wielen op de rollenbank staan en achteraan gewoon op de vloer ; is dat dan niet schadelijk voor de tussenbak?
groetjes leo
-
Def130 Traveling in Style
Re: technische controle
Hallo,
Zolang je je tussenbak niet spert; niks in de weg. Deze maakt dit verschil in snelheid tussen voor en achter mogelijk.
Veel plezier ermee.
Tsjip
Zolang je je tussenbak niet spert; niks in de weg. Deze maakt dit verschil in snelheid tussen voor en achter mogelijk.
Veel plezier ermee.
Tsjip
-
Marc-my-Words
Re: technische controle
Leo,
Kort en bij matige snelheden schijnt het weinig kwaad te kunnen. (Maar daar zijn vast gefundeerder meningen over).
Verder zag ik als eens - toen ik samen met mijn broertje een oude Renault terug in la Patrie invoerde - dat er controlestations waren die aangaven geen permanent 4x4 ter keuring aan te nemen. Dat suggereert dat er ook stations zijn die dat expliciet wel doen, en/of daar ervaring mee hebben.
Salutations Marc
PS Let ook even op bij de handremtest, die mag ook niet rijdend en/of rollnbankmatig te worden uitgevoerd ! Een hellingproef is hier de aangewezen methode.
Kort en bij matige snelheden schijnt het weinig kwaad te kunnen. (Maar daar zijn vast gefundeerder meningen over).
Verder zag ik als eens - toen ik samen met mijn broertje een oude Renault terug in la Patrie invoerde - dat er controlestations waren die aangaven geen permanent 4x4 ter keuring aan te nemen. Dat suggereert dat er ook stations zijn die dat expliciet wel doen, en/of daar ervaring mee hebben.
Salutations Marc
PS Let ook even op bij de handremtest, die mag ook niet rijdend en/of rollnbankmatig te worden uitgevoerd ! Een hellingproef is hier de aangewezen methode.
-
leo vleugels
Re: technische controle
dank je wel vooral voor de hint ivm de handremtest
groetjes leo
groetjes leo
-
henk
Re: technische controle
Hallo Leo,
een 4 wiel aangedreven auto mag beslist niet op een remmentestbank!!! Bij het RDW weten ze dat (als het goed is) wel. De keurmeester ging bij mij een klein stukje in de auto rijden om te kijken of die wel recht remde (50 meter over de parkeerplaats!)
een 4 wiel aangedreven auto mag beslist niet op een remmentestbank!!! Bij het RDW weten ze dat (als het goed is) wel. De keurmeester ging bij mij een klein stukje in de auto rijden om te kijken of die wel recht remde (50 meter over de parkeerplaats!)
-
Dennis101
Re: technische controle
Een 4x4 mag altijd op een platen bank en de meeste rollenbanken die nu gebruikt worden zijn geschikt (gemaakt) voor permanente 4x4's.
Bij de laatst genoemde banken kunnen de rollen in tegengestelde richting draaien, waardoor de auto ook bij bv. een viscokoppeling gewoon op z'n plaats blijft.
Dennis B.
Bij de laatst genoemde banken kunnen de rollen in tegengestelde richting draaien, waardoor de auto ook bij bv. een viscokoppeling gewoon op z'n plaats blijft.
Dennis B.
-
Bart74
Re: technische controle
Als de tussenbak in de vrij wordt gezet maakt kan het toch ook geen kwaad?
Bart
Bart
-
Marc-my-Words
Re: technische controle
Bart74 schreef:
>
> Als de tussenbak in de vrij wordt gezet maakt kan het toch
> ook geen kwaad?
>
> Bart
In theorie wel, maar het midden differentieel wordt niet voldoende gesmeerd bij een iets langer voortdurend hevig verschil tussen voor en achter. De smering is berekend voor normaal gebruik, dus de bescheiden verschillen tussen voor en achter bij het maken van bochten, en/of het kortstondig doordraaien van een wiel (of eventueel tijdelijk en in geval van nood een iets afwijkende bandemaat).
Moet het differentieel meer werk doen dan schijnt de smering tekort te kunnen schieten.
Marc
>
> Als de tussenbak in de vrij wordt gezet maakt kan het toch
> ook geen kwaad?
>
> Bart
In theorie wel, maar het midden differentieel wordt niet voldoende gesmeerd bij een iets langer voortdurend hevig verschil tussen voor en achter. De smering is berekend voor normaal gebruik, dus de bescheiden verschillen tussen voor en achter bij het maken van bochten, en/of het kortstondig doordraaien van een wiel (of eventueel tijdelijk en in geval van nood een iets afwijkende bandemaat).
Moet het differentieel meer werk doen dan schijnt de smering tekort te kunnen schieten.
Marc