plonk bij koppeling
-
Everhard Mulder
plonk bij koppeling
Als ik de koppeling van mijn 100 uit 1982 (200TDI, LT77 en LT230 als ik me niet in deze cijfers vergis!) op laat komen, hoor ik vlak voordat het pedaal helemaal opgekomen is, een soort tikkende plonk, een soort "tak" uit de richting van de versnellingsbak komen. Vorig jaar had-ie dat ook een tijdje, maar verdween het weer, nu is het er weer. Alles functioneert normaal. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Dank!
Everhard Mulder
Dank!
Everhard Mulder
-
Puffino
Re: plonk bij koppeling
Dat is waarschijnlijk de welbekende "knock of death", wat eng klinkt maar niet per definitie is. Vaak wordt deze ook wel de KLUNK genoemd.
De hoofdbak heeft een uitgaande as waarmee die verbinding maakt met de tussenbak. Deze verbinding wordt bij oudere versnellingsbak-combinatie niet (goed) gesmeerd, ofwel staat (vrijwel) droog. Daarom slijt dit overmatig, en zullen de splines die in deze verbinding zitten kapot slijten en uiteindelijk doorslaan. En dan sta je stil, wat je ook doet.
Bij mij was dat althans wel het geval en ik was "net op tijd" bij het verhelpen. Ik reed nog maar wel met splines die op het randje zaten. Let wel dat je hier met subtiel koppelen heel oud mee kunt worden, ik heb er jaren mee rondgereden....
Wat in elk geval helpt is voldoende olie in de tussenbak blijven doen, er is ook een druppelplaatje bij diverse aanbieders te krijgen om te zorgen dat deze koppeling wel fatsoenlijk gesmeerd wordt. Ik heb deze ook nog niet, moet ik nog regelen.
Uiteraard is dit een gok over jouw situatie. Ik ken jouw wagen verder niet, en dus zou ik ruimelijk mis kunnen zitten. Ik zou de achterplaat (rond deksel) van de tussenbak er eens afhalen, en dan van achteren in de bak kijken, en goed opletten wat je zoal ziet. En eens draaien aan je cardan naast je, en zie eens wat je dan ziet bewegen en hoe de kwaliteit daarvan is.
Sander Lelieveld
De hoofdbak heeft een uitgaande as waarmee die verbinding maakt met de tussenbak. Deze verbinding wordt bij oudere versnellingsbak-combinatie niet (goed) gesmeerd, ofwel staat (vrijwel) droog. Daarom slijt dit overmatig, en zullen de splines die in deze verbinding zitten kapot slijten en uiteindelijk doorslaan. En dan sta je stil, wat je ook doet.
Bij mij was dat althans wel het geval en ik was "net op tijd" bij het verhelpen. Ik reed nog maar wel met splines die op het randje zaten. Let wel dat je hier met subtiel koppelen heel oud mee kunt worden, ik heb er jaren mee rondgereden....
Wat in elk geval helpt is voldoende olie in de tussenbak blijven doen, er is ook een druppelplaatje bij diverse aanbieders te krijgen om te zorgen dat deze koppeling wel fatsoenlijk gesmeerd wordt. Ik heb deze ook nog niet, moet ik nog regelen.
Uiteraard is dit een gok over jouw situatie. Ik ken jouw wagen verder niet, en dus zou ik ruimelijk mis kunnen zitten. Ik zou de achterplaat (rond deksel) van de tussenbak er eens afhalen, en dan van achteren in de bak kijken, en goed opletten wat je zoal ziet. En eens draaien aan je cardan naast je, en zie eens wat je dan ziet bewegen en hoe de kwaliteit daarvan is.
Sander Lelieveld
-
Geertjan
Re: plonk bij koppeling
Er is maar 1 oplossing en dat is een (cross drilled input gear ) dit een een tandwiel waarin wat gaten zitten welek er voren zorgen dat de olie aan beide kanten komt.
Alle andere oplossingen zijn tijdelijke oplossingen van goed bedoelde prikkers
Alle andere oplossingen zijn tijdelijke oplossingen van goed bedoelde prikkers
-
Everhard Mulder
Re: plonk bij koppeling
Hoe zet je die waarop? Moet de versnellingsbak er dan af?
Everhard Mulder
Everhard Mulder
-
Pepé le Pew&Porky Pig
Re: plonk bij koppeling
Het kan heel goed de "knock of death"zijn maar check eerst kogel eens waarmee het A-frame op je achterdiff vastzit. Als hier speling op zit krijg je ook een tik bij het optrekken.
Om het uitgaande tandwiel van de bak te wisselen kan de bak blijven zitten.
Hij zit achter het ronde PTO deksel wat achter op de bak zit.
Pak wel het werkplaats handboek erbij want er zit ook nog een conisch lager wat met de juiste voorspanning gemonteerd moet worden.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('39f5b7d790e7e7aa11e26a643850bcb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('f819ebd0cbb136259791ee9bd19bd635', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6eec3a7bd04253bcc745fd606c7360b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('01e94664882d2e3dde6aa708ff495cfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Om het uitgaande tandwiel van de bak te wisselen kan de bak blijven zitten.
Hij zit achter het ronde PTO deksel wat achter op de bak zit.
Pak wel het werkplaats handboek erbij want er zit ook nog een conisch lager wat met de juiste voorspanning gemonteerd moet worden.
Groet Eric.
--> mod_embed_images_loadimage('39f5b7d790e7e7aa11e26a643850bcb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('f819ebd0cbb136259791ee9bd19bd635', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6eec3a7bd04253bcc745fd606c7360b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('01e94664882d2e3dde6aa708ff495cfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 6394542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Re: plonk bij koppeling
Geertjan, houd je in.
Die druppelplaat is niet zulke onzin als je beschrijft. Correct overigens om ook over een crossdrilled shaft te beginnen, die had ik niet genoemd.
Maar beginnen met onderzoekje waar dit zit, door bijv eens dat deksel te lichten, dat leert een hoop.
Sander Lelieveld
Die druppelplaat is niet zulke onzin als je beschrijft. Correct overigens om ook over een crossdrilled shaft te beginnen, die had ik niet genoemd.
Maar beginnen met onderzoekje waar dit zit, door bijv eens dat deksel te lichten, dat leert een hoop.
Sander Lelieveld
-
Everhard Mulder
Re: plonk bij koppeling
Het zal niet die kogel zijn zoals Eric vermeldt. Ik heb die Kloink ook als ik de koppeling op laat komen als de motor niet eens aan staat.