Hallo,
Ben bezig met het afstellen van de klepspeling van mijn LR 2,5 D uit 1984. Nadat ik eerder de koppakking verwisseld heb.
Diverse mensen vertelden me dat het afstellen van de kleppen een eitje is. Ik ben daarvoor kennelijk te dom want mij lukt het vooralsnog niet.
Er is één tuimelaar waar ik geen voelermaat tussen kan krijg. Ook al is de stelschroef helemaal omhoog gedraaid. Ik vermoedt nu dat de stoterstang van die tuimelaar niet helemaal goed in zijn zitting zit.
Dat betekent dat ik het kleppenmechanisme weer moet demonteren. Daarbij moet ik ook weer een aantal kopbouten losdraaien. Moet ik daarna bij het weer monteren van het kleppenmechanismen alle kopbouten weer opnieuw volgens het schema in het werkplaatshandboek aandraaien?
Graag tips/adviezen.
Groeten,
Theo
afstellen kleppen
-
Rickske
Re: afstellen kleppen
kopbouten altijd volgens schema. Als je alle kopbouten losmaakt moet je geloof ik zelfs een nieuwe koppakking gebruiken. Weet zo niet of je voor de 2,5 ook nieuwe bouten gebruiken moet. Maar er is vast nog iemand anders die hierop reageerd.
Normaal gesproken moet je als de krukas goed staat de voelermaat er gewoon tussen kunnen krijgen als de stelschroef los is. Had je iets vervangen aan de klepstoters/nokkenas?
Rickske
Normaal gesproken moet je als de krukas goed staat de voelermaat er gewoon tussen kunnen krijgen als de stelschroef los is. Had je iets vervangen aan de klepstoters/nokkenas?
Rickske
-
Cor van Haaren
Theo,
Heb zelf dit weekeinde een nieuwe kop gemonteerd op mijn Petrol uitvoeren en kwam hetzelfde probleem tegen bij de 4e cylinder uitlaatklep. Ik heb het opgelost door de klep voorzichtig in te drukken (eerst gecontroleerd of hier ruimte voor is door met een schroevendraaien via het boutgat te voelen of de zuiger niet in het bovenste dode punt stond). Hierdoor heb ik wat speling tussen de tuimelaar en de klepstoter kunnen krijgen en e.e.a "geCOR igeerd"
Cor
Heb zelf dit weekeinde een nieuwe kop gemonteerd op mijn Petrol uitvoeren en kwam hetzelfde probleem tegen bij de 4e cylinder uitlaatklep. Ik heb het opgelost door de klep voorzichtig in te drukken (eerst gecontroleerd of hier ruimte voor is door met een schroevendraaien via het boutgat te voelen of de zuiger niet in het bovenste dode punt stond). Hierdoor heb ik wat speling tussen de tuimelaar en de klepstoter kunnen krijgen en e.e.a "geCOR igeerd"
Cor
-
ex-fietser
Koppakking hoef je niet te vervangen.
Mischien kun je proberen de stelbout zo ver mogelijk terug te draaien. Dan door het verdraaien van de krukas de nokvolger in de laagste stand zetten en kijken of je de stang er tussen kunt krijgen. Probeer desnoods de klep wat in te drukken. Zorg dan wel dat de zuiger omlaag staat anders kun je drukken dat je een ons weegt.
Gaat dit allemaal niet dan kun je gewoon de tuimelaaras loshalen. Wel alle bouten even snel losmaken zodat de as niet krom gaat staan. De stoters goed zetten en de tuimelaaras weer vast zetten. Nog niet op het moment. Zorg met vastzetten dat de as NIET krom gaat staan.
Dan alle overige bouten van de kop een slag lossen. Dan de losgemaakte tuimelaar bouten op moment vast zetten en dan ook weer een slag lossen.
Als het goed is zitten alle bouten nu een slag te los. Vervolgens trek je de bouten volgens het schema op moment aan. Dan moet het goed zitten. En kun je rustig je klepjes doen.
Arnold.
Mischien kun je proberen de stelbout zo ver mogelijk terug te draaien. Dan door het verdraaien van de krukas de nokvolger in de laagste stand zetten en kijken of je de stang er tussen kunt krijgen. Probeer desnoods de klep wat in te drukken. Zorg dan wel dat de zuiger omlaag staat anders kun je drukken dat je een ons weegt.
Gaat dit allemaal niet dan kun je gewoon de tuimelaaras loshalen. Wel alle bouten even snel losmaken zodat de as niet krom gaat staan. De stoters goed zetten en de tuimelaaras weer vast zetten. Nog niet op het moment. Zorg met vastzetten dat de as NIET krom gaat staan.
Dan alle overige bouten van de kop een slag lossen. Dan de losgemaakte tuimelaar bouten op moment vast zetten en dan ook weer een slag lossen.
Als het goed is zitten alle bouten nu een slag te los. Vervolgens trek je de bouten volgens het schema op moment aan. Dan moet het goed zitten. En kun je rustig je klepjes doen.
Arnold.
-
Cor van Haaren
Oh ja nog iets: als ik het goed gelezen heb, heb je de motor nog niet gestart en de kop warm nagetrokken op moment. Volgens mij is het dan niet zo'n probleem om de bouten ff te lossen en weer op moment na te trekken. Bij mij scheelde het toch wel een kwart slag van de bout voordat deze weer op het juiste moment kwam nadat de motor op temp. was..
Succes, Cor
Succes, Cor