Verbruik en zwakke punten 90" 2.5N/A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roy B

Verbruik en zwakke punten 90" 2.5N/A

Bericht door Roy B »

Ik zit te overwegen om mijn 109 eruit te doen en hier voor in de plaats een vroege 90 met 2.5N/A terug te kopen (1984 of 1985).
Nu weet ik ongeveer de zwakke punten van de 109 maar zijn deze hetzelfde voor de 90? En wat is het gemiddelde verbruik van de 2,5 liter + eventueel zwakke punten van deze motor?
Sylvester

Re: Verbruik en zwakke punten 90" 2.5N/A

Bericht door Sylvester »

Hi Roy,

Wij hebben 18 jaar een 90 2,5 N/A gehad zonder noemenswaardige problemen.
Wat de motor betreft, als je geen gekke dingen uithaalt, blijft ie je lang trouw, hou hem onder de olie, op tijd verversen filters vervangen en klepjes stellen.
Het gebruik is rond de 1 op 10
De 90 zelf heeft zoals alle 90 en 110's een zwakke achterkant die veel en vaak aandacht vraagt.
We hebben de 90 weg moeten doen i.v.m. belasting wijziging van het grijze kenteken, maar hebben er nog steeds spijt van.
Puffino

Re: Verbruik en zwakke punten 90

Bericht door Puffino »

voordeel:
- mits goed onderhouden nooit stuk
- als ie toch stuk is loopt ie nog steeds, alleen niet zo hard

Nadeel
- als ie goed is loopt ie nog steeds niet hard

Wat je wilt, geen idee, kwa budget ook niet maar als zooooveel mensen hun 2.5d verruilen voor de inbouw van een 200tdi, denk ik niet dat de stap naar een 2.5d vanaf een 2.25d jou zo veel gelukkiger gaat maken. Want dat stapje is niet zo hemelschreiend groot (en die naar 200tdi wel, alleen in een series weer minder voor de handliggend).

Verbruik richting 1 op 10.
Roy B

Re: Verbruik en zwakke punten 90

Bericht door Roy B »

Heb nu geen diesel maar een benzine 2.25. Nadeel van de 109 die ik nu heb vindt ik toch de bladveren en de lengte. Zit veel in het terrein en kom toch zo zijn beperkingen tegen met deze. Verbruik ligt nu rond de 1.6 a 1.7 bij gecombineerd gebruik. Qua snelheid hoef ik nie veel sneller te kunnen. Kan nu rond de 90 (top 105km).
Wil wel graag een oldtimer terug daarom de vraag naar eentje uit 1984 of 1985.

Sylvester wat bedoel je precies met zwakke achterkant. Is dit ongeveer hetzelfde als bij een serie? X-member, ophanging van de vering (in het geval van de 90 spiraal) Chassis wat makkelijk rot? Of doel je meer op het differentieel wat zwakker is?

Kort samengevat wil ik dus overstappen van benzine naar diesel. Een iets kortere auto wat makkelijker is in het terrein, vermogen toenamen hoeft niet veel te zijn. Ook iets meer comfort, dus van bladveren naar spiraal en moet binnenkort oldtimer worden of al zijn.

Wat betreft het budget, ligt er aan wat ik nog voor mijn 109 terug krijg. De 90 hoeft er qua uiterlijk niet zo mooi uit te zien als de motor maar goed is, chassis hard en technisch 100%.
Roy B

Re: Verbruik en zwakke punten 90" 2.5N/A

Bericht door Roy B »

Nog iemand wat tips?
Plaats reactie