olielampje gaat branden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rienco

olielampje gaat branden

Bericht door Rienco »

Hallo,

Net mijn APK en nieuwe kenteken binnen voor mijn 110 uit 1983 met een 2.25 diesel. Nu loop ik tegen een probleem aan. Als de motor warm is gaat mijn olielampje branden als de motor stationair draaid. Zodra ik gas geef gaat hij weer uit. Kan iemand me simel uitleggen hoe ik dit kan verhelpen. Ik ben nog niet zo thuis in de Laro techniek maar wil het graag zelf proberen.

Bedankt,

Rienco
D&G

Re: olielampje gaat brandenw

Bericht door D&G »

Ai.....

Ik vrees dat je olie bij moet vullen. Is geen zelzame park kwaal

Gerard
Apke

Re: olielampje gaat branden

Bericht door Apke »

Hoi Rienco,

Controleer eerst even of het wel echt het olielampje is en niet de dynamo laadstroom lamp.
De sensor van de olielamp zit bij het oliefilter. Even het stekkertje er af halen en tegen het blok aan houden.

Er vanuit gaande dat het het oliedruk lampje is, controleer dan even of er voldoende olie in het blok zit.
Verder kan het zo zijn dat het stationair toerental zo laag is dat het olielampje gaat branden. Meestal zal het blok dan ook niet lekker stationair rond draaien.

Het zou natuurlijk ook de oliepomp kunnen zijn die bij warme (dunne) olie te weinig druk kan leveren. Beste remedie: pomp vervangen.
Zelf gehad dat bij sterk afremmen het olielampje ging branden, een versleten oliepomp.

Het vervangen van de oliepomp is goed te doen. De carterpan er onderuit (gemakkelijkste door eerst even de olie er uit te laten lopen) en je kan er al bij.
De twee bouten van de oliepomp zitten met metalen lipjes geborgd (als het goed is).
Zoals het in de Landrover handleidingen vaak beschreven staat: monteren in omgekeerde volgorde

Wat handig is, is om dit klusje over twee dagen te verspreiden, een nachtje laten uitdruppen kan een behoorlijk ingevet gezicht schelen Wel wat onderleggen natuurlijk.

Succes en begin eerst met het eenvoudigste en niet gelijk met het lastigste. Wel is dit iets om niet mee door te rijden, het lampje brand niet voor niets.

Apke
www.larrie.nl
D&G

Bericht door D&G »

Als je er even een half litertje olie bijgooit en het is daarna weg weet je of toe goed werkt. Is IMHO de eenvoudigste manier om de werking te checken

Gerard wiens. iPhone van laro park maakt
Rienco

Bericht door Rienco »

Bedankt, voor jullie reacties. Mijn oliepeil is netjes op full en ook ververst met de apk. Kan het oliefilter verstopt zitten bij de carterpan? en waar zit deze precies
Apke

Bericht door Apke »

Het oliefilter zit rechts naast het blok (van achter naar voor gekeken). Een beetje aan de onderkant.

Hebben ze bij het olie verversen niet gelijk het filter vernieuwd?

Apke
www.larrie.nl
plaetje 88 -2.5d

Bericht door plaetje 88 -2.5d »

ik heb dat ook, er zit nu een oliedrukmeter tussen en wat blijkt bij stationeer zakt de druk naar 0,5 en dat is net genoeg om de lamp te laten branden. ze zeggen dat de oliepomp opnieuw afgestelt moet worden. ik heb zelf nu een andere liggen maar nog niet er ondergezet. ik heb geen olie verlies (alleen wat er zo overal uit komt = 1/5 lt per 5000km) je moet alleen niet te lang stilstaan er is dan de min smering.

plaetje
John

Bericht door John »

Laatst ook gehad (alleen met een 2.25 benzine), was gewoon de oliedruksensor.

Eerst met stationair aan en met gas uit, later gaat dat erger worden en gaat het ollielampje helemaal niet meer uit.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Monteer eerst even een nieuwe sensor, ze kosten niks en zijn vaak het probleem......

G
peter z

Bericht door peter z »

veel gemaakte fout, oliedruk lampje heeft alleen maar met olie niveau te maken als werkelijk zo veel olie uit het blok is dat de pomp lucht gaat happen en dan is er echt wel meer uit dan een half litertje
allereerst kijken naar het schakelaartje op het blok, daar zit namelijk een rubber membraan in dat poreus kan zijn en dan werkt hij niet goed meer, ook kan hij verstopt zitten, met beide krijg je het verschijnsel dat jij beschrijft.
peter z
Eric

Bericht door Eric »

eerst de oliedruk schakelaar vervangen als die het is heb je geluk! Kan dus ook de oliepomp zijn; of versleten hoofdlagers of drijfstanglagers of nokkenas lagers....etc!! kan meevallen maar kan dus ook flink tegenvallen.
pjotr

Bericht door pjotr »

Het je er de goede olie ingedaan bij het verversen?

Groeten Pieter
Buffy SIII 109

Bericht door Buffy SIII 109 »

als het oliedruk lampje alleen te maken heeft met het olieniveau zou ie dus niet moeten gaan branden wanneer de pomp kapot zou zijn, dus dat klopt ook niet. plus waarom zit er dan op nieuwe auto's een oliedruk lampje en geeft ie ook apart het olienieveau aan voordat je 'm start.

het oliedruklampje geeft aan wanneer er te weinig druk is waardoor er te weinig olie rond gepompd wordt en dat kan komen door, pomp geeft te weinig druk, pomp kapot, te laag stationair toerental of oliepeil te laag want je moet niet vergeten als de motor draait dat er dan ook een x aantal liter(s) zich in het onderblok en kop bevindt en als er dan een hele liter olie uit is gaat het lampje branden omdat de druk dan te laag is doordat de pomp onvoldoende olie kan pompen.

martin
Plaats reactie