Nut van ontdreunen motorkap

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Gert »

Beste prikkers,

Als alles meezit vertrek ik 17 juni voor een week of 3 naar Oost en/of Zuidoost Europa.

Normaal vind ik dat spartaanse wel best, maar als ik 500 km op een dag moet rijden denk ik dat het me een beetje tegen gaat staan.

Binnenkort ga ik op een low-budget(max 75 euro) manier de cabine van de ambulance comfortabeler maken op een manier waarbij ik binnen niet al te lange tijd het voertuig weer in originele staat kan krijgen. Ik ga dus geen gaten boren, en geen hardnekkige lijm gebruiken. Ik denk zelf aan een combinatie van rubber ringmatten (ontdreunen) en tapijt (dempen). Omdat ik er ook een project voor school van kan maken koop ik ook een decibelmeter bij de Conrad, om vast te leggen wat het verschil is. Ook ga ik kijken in hoeverre ik ergonomisch gezien de standaard stoelen kan verbeteren. Daarover later meer.

Nu zie je bij iedereen die aan isolatie doet dat ze ook de motorkap ontdreunen door middel van vribraflex, motordekens, of ander materiaal.

Mijn vraag is, waarom ?

In theorie zou een dreunende motorkap het geluid naar de omgeving moeten afstoten. Het geluid in de buitenlucht is maar een fractie van waar je binnen last van hebt, lijkt me.

Als het is omdat de motorkap de trilling via de nylon scharnierbussen en het schutbord naar binnenkomt vraag ik me af waarom dan de wings, het chassis, enzovoort nóóit gedempt worden.

Kortom; op welke manier draagt een gedempte motorkap bij bij het wegnemen van geluid in de cabine ?

De cabine van een ambulance is afgescheiden van de achterkant. Samen met een heel hoog plafond is het eigenlijk één grote klankkast waar je in zit.

Dat het helpt heb ik al gelezen, ik hoop op mensen die me de theorie een beetje bij kunnen brengen.

Met vriendelijke groet,

Gert
Apke

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Apke »

Het geluid wat via de motorkap naar buiten komt kan via de luchtroosters en de voorruit naar binnen komen.
Verder heb ik ervoor gekozen om noppenschuim te plaatsen onder de motorkap (de niet brandbare versie) om op die manier geluid te absorberen. Hiermee voorkom je dat het geluid weerkaatst word (wat weer versterkt kan worden door samen met het originele geluid te gaan).

De beste isolatie ...... oordopjes. Ideaal, je kan de radio beter horen, alle geluiden worden gedempt, alleen telefoneren gaat minder, maar ja ..... dat moet toch al hand free

Apke
www.larrie.nl
paulus

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door paulus »

gert,

het motor geluid weerkaatst heel de tijd heen en weer in de ruimte
dat geeft extra geluid.
zodra je kans ziet het geluid ,,te vangen,, verminderd dit aanzienelijk aan geluid in de motorruimte.
alleen de klep zal niet genoeg zijn, maar doet al veel.
ik had in de series motorkap gewoon eierschaal mat geplakt.
het schutbord had ik voorzien van 1 cm dik neopreenachtig materiaal.
veel winst haal je ook in de kachelbak, dit is ook een holle ruimte (weerkaatsen), welke ik dan ook van hetzelde neopreen materiaal had voorzien.
al met al kon ik nu gewoon 100 rijden en normaal met pasagiers spreken.

verwacht geen wonderen, de auto blijft spartaans.

paul (die je wel wat tips kan geven wat je stoelen betreft)
ex-fietser

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door ex-fietser »

Inderdaad het geluid dat de dreunende motorkap naar boven afstraalt wordt door de rijwind meegenomen en door de ruiten en luchtinlaten opgevangen. Het is geen straling maar trillende lucht die naar achter waait en dan de trillingen naar de ruiten kan overdragen.

Wat heel veel helpt en niets veranderd aan de wagen en onzichtbaar is. Je kunt het dus laten zitten, is de onderzijde van de vloerplaten, de onderzijde van de tunnel en de onderzijde van de zitbakken beplakken met isolatie materiaal. Op de bovenkant kun je dan nog een los vloerkleedje ofzo leggen. Het is wel wat werk maar de moeite waard.

Arnold.
paulus

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door paulus »

inderdaad arnold,

ik had de vloerplaten en de tunnel ook met 1cm neopreen beplakt.
was ik even vergeten.
neemt geen vocht op, en scheelt erg veel in geluid.
binne lag er enkel een dikke rubber mat met de originele matten er op.

paul
westfies109

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door westfies109 »

Hee gert
Ik neemaan dat je met de ambu gaat
De grootste klankkast zit boven je hoofd die extra 25cm hang een net of een hangmat boven je cabine en doe hier je dekens of slaapzakken in dat scheelt enorm
Gert

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Gert »

Heey Evert,

Ik ga idd met de ambu. Een reismaatje heb ik gevonden via een forum, en het eerste contact was goed dus ik zie het wel zitten. Er rijd ook nog iemand met een Suzuki Vitara mee, die jongen wilde in de eerste instantie alleen maar haakt nu aan.

Ik denk dat ik ga kijken of ik voor de rijs een plank kan maken boven mn hoofd, met daarop van dat schuimspul. Dat kan ik er altijd weer uit halen.

Groeten,

Gert
Pepé le Pew&Porky Pig

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Pepé le Pew&Porky Pig »

Ik had bij Pepé toen hij nog een 2,5NA hart had ook noppenschuim van de Gamma onder de motorkap geplakt.
Dit heb ik weer verwijderd toen ik de 2,5TD erin hing omdat de turbo wel erg dicht bij dit schuim kwam en ik geen zin had in brand,daarna had ik toch aanmerkelijk meer herrie aan de kop.

Groet Eric.

--> mod_embed_images_loadimage('00a97383b71f64eef6fe35b7e90b46b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=PDZCVM86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto%3DPDZCVM86', '', 6393829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('e28888c03a3a3c6723502b05101c9c64', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto=JR4NBGBE', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto%3DJR4NBGBE', '', 6393829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
MiniFoto-C37WISQS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1bc4191e1e92419094e3e39a52e396a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-C37WISQS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FMiniFoto-C37WISQS.jpg', '', 6393829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-U3QEX83E.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2a580a86743798d80d29e1d6cd543d04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3QEX83E.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3QEX83E.jpg', '', 6393829, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Puffino »

herrie komt in de Land Rover van verschillende bronnen. De meest onderschatte en vervelende is de dreun, veroorzaakt door resonantie. Komt vooral voor in PANELEN.

Resonantie is niets meer dan een trilling van een materiaal op een "eigen frequentie". Deze gaat een rol spelen als het materiaal een trilling krijgt opgelegd en "aan zichzelf gaat doorgeven", even fout gezegd. De bron is dan de banden, de motor, de aandrijflijn of wat er ook maar kan bewegen. Ook langsstromende lucht kan dat veroorzaken. Het paneel gaat in elk geval HEFTIGER trillen dan de bron hem oplegt.... Omdat het een eigen frequentie is, ik zal je de theorie verder besparen, als je het niet erg vindt, het verhaal is (zoals bij mij wel vaker) weer langer dan ik wil ;-)

Resonantie-lawaai voorkom je door OF het geluid er van te dempen, of de trilling te dempen/stoppen (en dus de trilling te laten bestaan). De manier om trilling er van te stoppen is het veranderen van de eigen frequentie van het materiaal, vaak door het over de gehele linie te verzwaren. Dat doe je dus met matten. Met enig gewicht. Noisekiller is zwaar, dus drie keer raaien waarom.

Je kunt ook het geluid van deze resonantie dempen, en de resonantie dus laten voor wat ie is, dan kun je volstaan met geluidsisolatiemat, ofwel doppenschuim, als het maar geluid tegenhoudt. Deze methode voorkomt geen geluid bij de bron, maar neemt het geluid weer weg naar de ontvanger ervan.

Het nut van het ontdreunen moet je bij een benzine blok vooral zoeken in het verzwaren waardoor de kap niet meer gaat resoneren, bij diesels OOK maar dan kun je beter OOK geluid dempen van de motor die er onder zit. Omdat een benzineblok vele malen minder lawaai maakt.

Houdt dus in bovenstaande verhalen GOED de verschillen tussen beide methoden uit elkaar..... (Pepe-le-Pew bijv heeft het over geluidsisolatie van motorlawaai, niet over ontdreunen ivm resonantie, hij laat zijn motorkap lekker trillen, maar zijn motor hoort ie wel minder.).

Even kort door de bocht, ik hoop dat je er wat aan hebt in de beeldvorming.

PS: moet ik ook allemaal nog doen, helaas, en sinds ik alleen mijn deurtjes met vibraflex heb gedaan weet ik: "dit is serieus, en helpt enorm, als je het goed doet. Maar hoe doe je het goed?"

Sander Lelieveld
Mees

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door Mees »

De vibraflex is volgens mij deze week bij Merford in de aanbieding.

Oi,
Mees
D&G

Re: Nut van ontdreunen motorkap

Bericht door D&G »

Ik heb alle deuren, de stoelenbak en de achterbakbodem beplakt met Vibraflex. Dit scheelt enorm veel. Samen met de Exmoor mattenset is het relatief stil in de auto.

De Exmoor mattenset loopt ook redelijk hoog op tegen de voetenbakken en dat helpt voldoende.

Ik heb bewust de motorkap niet gedaan omdat daar toch al een groot reservewiel op ligt die de boel ontdreunt.

Als je nu eens aan het rijden bent en zo rond de 80-90 rijd, moet je je koppeling eens indrukken en je gas loslaten. Dan hoor je dat de meeste herrie van je aandrijving komt, dus daaromheen zul je moeten isoleren/ontdreunen.

Ik heb met een dB meter op mijn telefoon (voor wat het waard is) gisteren gemeten bij 80 km/h en ik kwam op een heel acceptable 93dB uit.

Gerard
Plaats reactie