Stuurstang losmaken
-
Sander
Stuurstang losmaken
Beste Prikkers,
Ik wil mijn stuurstang los maken. In de 3de echelon handleiding staat echter dat ik daar een speciale trekker voor nodig heb. Deze heb ik niet. Heeft iemand van jullie de stuurstang ooit op een andere manier losgemaakt. Of heeft iemand een dergelijke trekker in de buurt van Liessel/Helmond die ik kan lenen??
Groeten Sander
Ik wil mijn stuurstang los maken. In de 3de echelon handleiding staat echter dat ik daar een speciale trekker voor nodig heb. Deze heb ik niet. Heeft iemand van jullie de stuurstang ooit op een andere manier losgemaakt. Of heeft iemand een dergelijke trekker in de buurt van Liessel/Helmond die ik kan lenen??
Groeten Sander
-
mars
Re: Stuurstang losmaken
Sander,
Als je de bormoeren een paar omwentelingen losdraait van de stuurkogels, dan pak je vervolgens een hamer en geef je een paar stevige tikken in de lengterichting tegen de stuurstangarmen (waar de stuurkogel in zit)
Op deze manier krijg je de stuurkogels los en kun je de stuurstang er zo vanafhalen.
(overigens; je kunt de borgmoeren ook meteen erafhalen, maar mocht je misslaan, dan beschadig je de schroefdraad niet)
Marcel
Als je de bormoeren een paar omwentelingen losdraait van de stuurkogels, dan pak je vervolgens een hamer en geef je een paar stevige tikken in de lengterichting tegen de stuurstangarmen (waar de stuurkogel in zit)
Op deze manier krijg je de stuurkogels los en kun je de stuurstang er zo vanafhalen.
(overigens; je kunt de borgmoeren ook meteen erafhalen, maar mocht je misslaan, dan beschadig je de schroefdraad niet)
Marcel
-
Sander
Bedankt voor je reactie, maar het is me niet helemaal duidelijk waar ik nu moet slaan. Bedoel je dat ik onder tegen de schroefdraad aan moet slaan?? ik snap niet helemaal wat je met in de lengte richting van de stuurstang slaan. Ik sla dan eigenlijk tegen het oog van de stuurstag of niet??
-
mars
Neeeee je moet niet tegen de schroefdraad slaan! Da's funest! De plek waar de stuurkogel inzit is een conisch gat. Daar klemt je kogel in. Als je nu tegen die stuurstangarm aanslaat (dus haaks op het gat) dan schrik je de kogel los!
In elk geval niet op de schroefdraad slaan!!
Succes!
Marcel
(mocht je 't live willen horen, ik ben telefoninsch bereikbaar 0612975565)
In elk geval niet op de schroefdraad slaan!!
Succes!
Marcel
(mocht je 't live willen horen, ik ben telefoninsch bereikbaar 0612975565)
-
Lauran
Als je het op deze manier wilt doen is het verstandig om
aan de andere zijde een zware hamer tegen de arm te houden
alle kracht komt dan op de juiste plaats terecht.
aan de andere zijde een zware hamer tegen de arm te houden
alle kracht komt dan op de juiste plaats terecht.
-
Sander
Re: Stuurstang losmaken/roest op steekas
Marcel,
Hartelijk dank, het is inmiddels gelukt en ik heb het fusee huis verwijderd.
Ik had namelijk een olie lekkage op de flens en aan de buitenzijde van de as. Ik denk dat ik er teveel olie in heb gedaan waardoor de olie naar buiten werdt geperst. Ik wil nu de pakkingen in ieder geval vervangen. Maar twijfel nog over de olie keerring in de as. Ik heb geen zin om de Swivel helemaal uit elkaar te halen dus ga eerst eens kijken of ik hem zo oliedicht krijg.
Wat me trouwens opviel was dat er roest op de steekas zat net voor het loopvlak, ik denk dat er door de lekkage ook vocht naar binnen is gekropen.
Hartelijk dank, het is inmiddels gelukt en ik heb het fusee huis verwijderd.
Ik had namelijk een olie lekkage op de flens en aan de buitenzijde van de as. Ik denk dat ik er teveel olie in heb gedaan waardoor de olie naar buiten werdt geperst. Ik wil nu de pakkingen in ieder geval vervangen. Maar twijfel nog over de olie keerring in de as. Ik heb geen zin om de Swivel helemaal uit elkaar te halen dus ga eerst eens kijken of ik hem zo oliedicht krijg.
Wat me trouwens opviel was dat er roest op de steekas zat net voor het loopvlak, ik denk dat er door de lekkage ook vocht naar binnen is gekropen.
-
mars
Re: Stuurstang losmaken/roest op steekas
Mooi dat 't gelukt is! Wat betreft die olielekkage.. tja, dan moet er al heel erg veel olie in hebben gezeten. Meestal is een flensafdichting toch wel bestand tegen een redelijke oliedruk, meer dan dat er in een ashuis van een Land Rover heerst. Misschien hebben de 6 boutjes niet goed vast gezeten of is de fusee er al eens eerder vanaf geweest zonder nieuw pakkingmateriaal te gebruiken?
Die roest op je steekas is volgens mij niks ernstigs. De as is voorzien van beluchting dus het kan net zo goed condensvorming zijn. Gewoon straks goed schoonmaken en met waxoil inelkaar zetten (wel even goed laten aandrogen) dan heb je dat probleem niet meer.
Als je trouwens de hele fusee eraf hebt, waarom controlleer je de swivel dan niet gelijk even? Zoveel werk is dat toch niet? (ik vind 't altijd een leuk klusje)
Prettige zondag nog!
Ik ga nog even naar buiten, m'n bladveren zijn vervangen, nu de uitlaat nog even modificeren...
Marcel
Die roest op je steekas is volgens mij niks ernstigs. De as is voorzien van beluchting dus het kan net zo goed condensvorming zijn. Gewoon straks goed schoonmaken en met waxoil inelkaar zetten (wel even goed laten aandrogen) dan heb je dat probleem niet meer.
Als je trouwens de hele fusee eraf hebt, waarom controlleer je de swivel dan niet gelijk even? Zoveel werk is dat toch niet? (ik vind 't altijd een leuk klusje)
Prettige zondag nog!
Ik ga nog even naar buiten, m'n bladveren zijn vervangen, nu de uitlaat nog even modificeren...
Marcel