Dag mensen,
de handrem 'slipt', als je hem helemaal uittrekt doet ie wat, maar 'zakt' er langzaam doorheen. Waar aan te denken/beginnen. (manuals gelezen, mechaniek lijkt goed te werken, niets verdachts te zien, dan een versnellingsbakoliedruppel aan de onderkant? Maar kan ie daardoor 'slippen'???)
tot horens, Martijn 109III1979ex.leger
handrem mag wel wat strakker
-
Gert-Jan
Re: handrem mag wel wat strakker
Klinkt alsof de keerring van de uitgaande as van de tussenbak lekt.
Deze zit in de handremtrommel, dus als daar olie inkomt ................ tsja, remmen en olie gaan niet samen.
Ik heb met mijn Disco hetzelfde probleem, ook die keerring lek en alleen bij heel hard aantrekken doet de handrem het nog, wel even voor de APK repareren anders wordt'ie afgekeurd.
Deze zit in de handremtrommel, dus als daar olie inkomt ................ tsja, remmen en olie gaan niet samen.
Ik heb met mijn Disco hetzelfde probleem, ook die keerring lek en alleen bij heel hard aantrekken doet de handrem het nog, wel even voor de APK repareren anders wordt'ie afgekeurd.
-
Scratch
het nokje precies aan de andere kant van de handrem kabel/stang kan je verstellen.
even een paar slagen met de klok mee, (ik gebruik altijd een backo)
dan komen de schoenen iets naar buiten en kan je hem strakker spannen.
olie kering is vrij eenvoudig te vervangen .
kardanas verwijderen
handremtrommel verwijderen
dikke moer los
flens verwjderen.
controleer of er geen slijtage aan de flens is, anders werkt een nieuwe keering ook niet.
op de flens kan je altijd een spidyslave slaan (nieuw loopvlak.)
succes.
Anton
even een paar slagen met de klok mee, (ik gebruik altijd een backo)
dan komen de schoenen iets naar buiten en kan je hem strakker spannen.
olie kering is vrij eenvoudig te vervangen .
kardanas verwijderen
handremtrommel verwijderen
dikke moer los
flens verwjderen.
controleer of er geen slijtage aan de flens is, anders werkt een nieuwe keering ook niet.
op de flens kan je altijd een spidyslave slaan (nieuw loopvlak.)
succes.
Anton
-
Binkie Bonkie
Gert-Jan en Anton, dank voor jullie antwoord en waarschijnlijk de juiste diag ... die druppel ... hmmm, zal eerst eens proberen met stellen.
Groeten Martijn
Groeten Martijn
-
Dennis101
Als er af en toe een druppel aan de achterkant van de ankerplaat hangt zegt dat nog niets over de toestand van de remvoeringen.
Voordat de olie de remvoeringen van de handrem kan bereiken zou namelijk ook de olievanger niet meer moeten werken (afvoer naar buiten verstopt).
De druppel aan de achterkant van de ankerplaat lijkt juist te bewijzen dat deze het nog z'n werk doet.
Ik zou eerst maar eens gaan stellen, maar zorg er wel voor dat de voeringen volledig vrijlopen.
Dennis B.
Voordat de olie de remvoeringen van de handrem kan bereiken zou namelijk ook de olievanger niet meer moeten werken (afvoer naar buiten verstopt).
De druppel aan de achterkant van de ankerplaat lijkt juist te bewijzen dat deze het nog z'n werk doet.
Ik zou eerst maar eens gaan stellen, maar zorg er wel voor dat de voeringen volledig vrijlopen.
Dennis B.