terugplaatsen serie 3 versnellingsbak
-
marcel vonk
terugplaatsen serie 3 versnellingsbak
wie het weet mag het zeggen, krijg mijn versnellingsbak niet meer terug tegen het moterblok (laatste 4 cm) heb het wel vaker gedaan maar deze keer wil het na vele tientallen pogingen niet lukken Help wie weet een goede tip (tips)
groet marcel vonk
marceldieerergmoedeloosvanwordtwant21oktiseramersfoort
groet marcel vonk
marceldieerergmoedeloosvanwordtwant21oktiseramersfoort
-
Frans Bonnes
Re: terugplaatsen serie 3 versnellingsbak
Zit de koppelingsplaat nog wel goed gecentreerd.
Is de bak ook van dezelfde motor afgekomen?
fb
Is de bak ook van dezelfde motor afgekomen?
fb
-
Ex-fietser
Koppelingsplaat goed gecentreerd? Bij mij lukte het ooit om deze reden niet. En het scheelde echt heel weinig. Anders mischien je toplager niet in orde.
Arnold
-
marcel vonk
frans: bak is van dit blok afgekomen, drukgroep, druklager en koppelingsplaat vernieuwd. volgens mij is hij goed gecentreerd (dit heb ik gedaan met een 1/2" pijpje 21,7 mm) dit buisje heeft wel een minimale tolerantie ik heb het eerder zo gedaan,
-
paulus
4 cm lijkt mij de lengte van de tapeinden.
er zit toch nergens een moer op?
of een boutje in een van de gaten in de bak?
paul
er zit toch nergens een moer op?
of een boutje in een van de gaten in de bak?
paul
-
Apke
Zorg dat de bak exact recht voor het motorblok zit. Exact recht in alle richtingen: links rechts boven onder enz. enz.
Alleen dan kan de bak op de motor komen.
Vervolgens kan het een probleem zijn om de spie banen goed in elkaar te laten grijpen. Je kan de motor op de startmotor laten ronddraaien, maar ook de iets minder geweldadige manier door aan de versnellingsbak te draaien (bak in de versnelling zetten en rustig aan de as draaien).
Moet houden. Wat er af kan, kan er ook weer op.
Apke
www.larrie.nl
Alleen dan kan de bak op de motor komen.
Vervolgens kan het een probleem zijn om de spie banen goed in elkaar te laten grijpen. Je kan de motor op de startmotor laten ronddraaien, maar ook de iets minder geweldadige manier door aan de versnellingsbak te draaien (bak in de versnelling zetten en rustig aan de as draaien).
Moet houden. Wat er af kan, kan er ook weer op.
Apke
www.larrie.nl
-
Martin Spiering
De truuk is om goed te kijken of alles in één lijn staat. Zit er een hoek tussen de lengteas van de motor en de lengteas van de bak dan lukt het niet. Ook wil de koppelingsplaat wel eens verschuiven, dus nog een keer checken kan geen kwaad. En niet opgeven... Ik heb jaren terug eens zo'n gevecht met mijn toenmalige 109 meegemaakt. Het lukte echt niet. We zijn toen een pizza gaan eten met een chianti'tje erbij, en bij terugkomst floepste de bak er in een keer op. Succes!
-
marcel vonk
oké zal alles nog een keer tjekken, ook het uilijnen van de kopelingsplaat, de moed was me een beetje in de schoenen gezakt maar na jullie opbeurende tips gaan we het morgen nogmaar eens proberen
thanks en groeten marcel vonk
thanks en groeten marcel vonk
-
Dennis101
Het toplager heeft een inwendige diameter van 22,2mm, een stukje pijp van 21,7mm valt er zo ruim in dat de uitlijning er flink naast kan zitten.
Gebruik een langer stuk pijp en een krappere passing, desnoods gemaakt met wikkelingen schilderstape. Hoe langer het stuk pijp, hoe beter je een afwijking in de uitlijning kan zien.
Als je het 1,5 cm dikke (hard)houten plankje tussen de dwarsbalk en het vliegwielhuis een stuk uit laat steken richting de versnellingsbak dan klopt de hoogte altijd.
Het koppelingshuis rust op het plankje en de voetjes onder de versnellingsbakrubbers staan op de volgende dwarsbalk van het chassis, waardoor niet alleen de hoogte klopt, maar bak ook in horizontale richting altijd in lijn staat met de motor. Ander voordeel van het wat langere plankje is dat de priseas nooit aan het toplager kan gaan hangen en de koppelingsplaat nooit kan verschuiven.
Het enige wat nu nog hoeft te gebeuren is de bak richting de motor duwen en de priseas voor de splines draaien via de handremtrommel (uiteraard met de bak in de versnelling en de tussenbak niet in vrij).
Dennis B.
Gebruik een langer stuk pijp en een krappere passing, desnoods gemaakt met wikkelingen schilderstape. Hoe langer het stuk pijp, hoe beter je een afwijking in de uitlijning kan zien.
Als je het 1,5 cm dikke (hard)houten plankje tussen de dwarsbalk en het vliegwielhuis een stuk uit laat steken richting de versnellingsbak dan klopt de hoogte altijd.
Het koppelingshuis rust op het plankje en de voetjes onder de versnellingsbakrubbers staan op de volgende dwarsbalk van het chassis, waardoor niet alleen de hoogte klopt, maar bak ook in horizontale richting altijd in lijn staat met de motor. Ander voordeel van het wat langere plankje is dat de priseas nooit aan het toplager kan gaan hangen en de koppelingsplaat nooit kan verschuiven.
Het enige wat nu nog hoeft te gebeuren is de bak richting de motor duwen en de priseas voor de splines draaien via de handremtrommel (uiteraard met de bak in de versnelling en de tussenbak niet in vrij).
Dennis B.
-
dooper
marcel,
heb je misschien de hulpcylinder al gemonteerd?
heb je misschien de hulpcylinder al gemonteerd?