Aan de mensen die denken dat er veel verdiend wordt op Land Rove

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Stroink

Aan de mensen die denken dat er veel verdiend wordt op Land Rove

Bericht door Paul Stroink »

Ik wordt op de paginamarkt lastig gevallen door ene Pim (pnjmdevos@kpnplanet.nl), die onder elke advertentie van de witte 1983 110 die ik te koop heb de vraag blijft stellen of ik niet te veel verdien met een vraagprijs van 4250 voor een auto die ik zelf voor 780 pond heb gekocht. Helaas is er daar niet genoeg ruimte om uitvoerig antwoord te geven, en als ik per mail antwoord geef, stelt hij de vraag bij de volgende advertentie gewoon weer opnieuw.
Ik heb daar dus even genoeg van, ik heb het al druk genoeg om steeds weer in herhaling te moeten vallen. Daarom voor de geïnteresseerde onze laatste mailwisseling hieronder:

De vraag van Pim de Vos:

Beste Paul, Ik begrijp dat je winst moet maken. Maar is 4250 niet
erg veel geld voor een auto die je zelf voor 750 pound op e-bay
gekocht heb? Wees een kerel en geef een antwoord en verwijder niet de
advertentie

Mijn antwoord:

Beste Pim,

Waarom doe je nu zo kinderachtig, ik heb je al twee keer antwoord gegeven, en bovendien uitgelegd waarom ik dit liever niet rechtstreeks op de paginamarkt doe. Sommige mensen die het principe van handel niet begrijpen en niet weten welke kosten er mee gemoeid zijn en welke risico's er met de winst op een goede auto moeten worden afgedekt om een tegenvallend exemplaar te kunnen dekken, vinden namelijk dat er in dit soort gevallen erg veel winst wordt gemaakt.
Een rekenvoorbeeldje voor deze auto:

Inkoop: 1170 (780 pond)
Trein naar schiphol 45
2 tickets Liverpool 180
2 nachten hotel 140
Benzine 360 (auto stond te rijk afgesteld, en benzine is erg duur in UK)
Tijdelijke verzekering 85
Kanaaltunnel 120
Eten onderweg 50

Totaal 2150 euro inkoop. Eigenlijk zou je hierbij nog de drie dagen moeten rekenen die je met het ophalen kwijt bent, die dagen kan je tenslotte niet factuurabel zijn (dus eigenlijk als je een laag uurloon hebt van 40 euro, nog 3 x 8 x 40 = 960 euro extra inkoop, maar dat zal ik buiten beschouwing laten. De uren die er besteed worden zijn hoe dan ook nog veel groter, tijdens het ophalen werk je natuurlijk veel meer dan 8 uur per dag, bovendien moet je de 10 uur per dag die er besteed wordt om auto's op internet te zoeken helemaal niet mee rekenen)

Stel de auto wordt verkocht voor 3500 euro (vraagprijs 4250, iedereen dingt af), dan verdien ik dus 3500-2150=1350 bruto.
Over de marge moet ik BTW afdragen, de belastingdienst rekent helaas niet alle secundaire kosten mee, dus ik betaal BTW over 3500-1170=2330, dus ik moet
372 euro BTW afdragen (2330-(2330/1,19)). Dan blijft er dus nog 1350-372=978 euro over, helaas nog steeds bruto. Stel ik val in het 50% belastingtarief, blijft er dus de helft, 489 euro netto over. Dan ben ik nog diverse kosten vergeten, denk aan advertentiekosten Marktplaats, de huur van mijn bedrijfsruimt, die ik natuurlijk eigenlijk over het aantal verkochte auto's moet doorberekenen, gereedschapafschrijving, renteverlies (door toch gemiddeld 50000 euro aan voorraad) en noem maar op.
Als deze auto dus snel verkocht wordt, en ik zou een constante doorstroom op deze manier hebben zou ik dus 2000 euro netto per maand verdienen, min de kosten van mijn bedrijfsruimte e.d., dat is toch geen buitensporig bedrag lijkt me.
Dan heb je natuurlijk nog voldoende tegenvallende auto's, die bij thuiskomst veel slechter blijken te zijn dan gehoopt, waar dus verlies op wordt geleden, of de reisjes Engeland waarbij men je probeert op te lichten en je dus zonder auto thuiskomt maar wel flinke kosten hebt gemaakt.
Bovendien is mijn aantal uren niet te tellen, 7 dagen per week 10 uur per dag op zoek naar auto's via internet, telefoon en fax. Veel mensen die komen kijken 's avonds, een uur of 6 per dag sleutelen om auto's APK klaar te maken...Eigenlijk bijna 7 dagen per week van 8 uur 's morgens tot 23:00 uur 's avonds. Niet dat dat uitmaakt, want ik vind het leuk, maar per uur gerekend verdien ik absoluut niets meer.

Anders is het voor de particulier, die 1 keer per maand met wat geluk een redelijke auto op Ebay wint, deze in het weekend ophaalt, er niets aan doet, geen BTW en inkomstenbelasting afdraagt en dus bij deze auto 1350 euro zwart in zijn zak zou steken. Als je dat met enige regelmaat hebt is dat natuurlijk een leuk extraatje. Ik hoop echter dat de belastingdienst via Marktplaats hard op zoek gaat naar dit soort mensen, want ze verpesten natuurlijk voor mij de markt en het is gewoon niet eerlijk om zwart te werken.

Ik hoop dat ik je hiermee heb uitgelegd dat mijn winst bij deze VRAAGprijs niet buitensporig is. En ik bovendien mensen een veilige gelegenheid geef een Land Rover aan te schaffen, die ze zonder kosten van te voren kunnen bekijken en proberen en dan kunnen besluiten of het wat voor ze is, terwijl ze, als ze hem via EBay hadden gekocht misschien wel een wrak hadden gekocht en hun geld grotendeels waren kwijt geweest. Bovendien heeft niet iedereen tijd om een auto uit Engeland op te halen, en kunnen niet alle auto's worden teruggereden en heb je dus ook nog een auto nodig die een zware kar mag trekken, een trailer en een rijbewijs BE.

Ik hoop dat je dit allemaal een beetje begrijpt en me niet dwingt de volgende advertentie weer te verwijderen, al komt deze op deze manier wel lekker bovenaan te staan.

Met vriendelijke groet,

Paul Stroink
One-Ten Land Rovers
www.One-Ten.nl
gsm: 06 41 322851
Erwin 110TD

Re: Aan de mensen die denken dat er veel verdiend wordt op Land

Bericht door Erwin 110TD »

Tis dat Paul bijna geen links gestuurde LaRo's heeft....anders was ik denk ik al klant....

Erwin
110TD
paulus

Bericht door paulus »

paul,

heel duidelijk verhaal, zij het dat je het voor mij niet uit hoeft te rekenen hoor!

Bijna dagelijks krijg ik mensen in de autobeklederij die denken dat je zit te wachten op een klusje ,,zonder bon,, en die boos worden als je zegt dat je zelf de materialen wel officieel inkoopt,
en dat de boel dus ook op factuur weer buiten moet.

Net als mijn voorganger op de prik heb ik een beetje moeite met een RHD, anders had je zeker een klant!

Maak je niet druk over die pim huppeldepup, is een azijnpisser die waarschijnlijk zelf net naast de auto gegrepen heeft.

Paul je bied auto,s aan voor een strakke prijs.

succes sterkte en wat al niet meer. paul
LaroFly TD5/90

Bericht door LaroFly TD5/90 »

Vervelende mannetjes kan men toch verbannen, als je, je niet aan de regels wilt houden?
fred101

Bericht door fred101 »

Tja Paul, welkom in nederland, het land van de aldi's en liddl's waar winst een vies woord is en de klant een overbetaalde het liefst nietsuitgevende keizer die je met het grootste gemak staat te bedonderen als hij een klacht heeft.

Sorry voor alle leuke en aardige klanten die het wel snappen maar de bovenstaande groep lijkt steeds groter te worden.

Fred, ook ondernemer
xxxx

Bericht door xxxx »

Paul, hoe zal ik het zeggen? Boontje komt om zijn loontje.
Jij hebt je eerder anoniem schuldig gemaakt aan dit soort mailtjes aan je zogenaamde concurrentie en nu speel je het weer zo mooi dat je ook hier weer de brave meneer gaat uithangen.

groeten
Net als jij, ook anoniem

Ik realiseer me dat dit een hele vieze manier is om te communiceren, maar aangezien jij steeds de brave meneer uithangt, vind ik dat mensen dit ook mogen weten.
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Ik vind dat jullie dit vanaf dit moment maar even buiten dit forum moeten uitvechten.

De sfeer verpesten voor anderen......... Bah.

Richard
Paul Stroink

Ik heb inmiddels van de betreffende persoon een mailtje gehad, waarin hij vertelde dat hij mijn mailtjes allemaal pas vanaochtend ontvangen had, en dat hij dacht dat ik de advertentie zonder reactie steeds verwijderde. Zijn excuses zijn hierbij aanvaard. Blijft natuurlijk het feit dat een dergelijke vraag niet persé via de paginamarkt hoeft te worden gesteld.

<b>Degenen die zich storen aan dit bericht moeten het maar wegklikken, maar misschien is het leuk om te zien dat winst meer lijkt dan het is.</b>

Het maakt mij niet uit...
Paul Stroink

Wim, ik wees je alleen maar op de gevaren van handel zonder belasting te betalen.
Maar je hebt gelijk, mijn excuses, ik had dat niet anoniem moeten doen, maar via email. Het aangedragen voorbeeld was overigens echt gebeurd bij een kennis van me.
martijn bachman

Bericht door martijn bachman »

helemaal gelijk HEB JE voor mij een rede om te vertrekken
naar spanje ,alleen wel heel jammer dat een paar klootzakjes het voor de rest zo verpesten maar ja tipico holandes zoals zij hier zeggen in spanje

veel plezier al daar
gr martijn b
Plaats reactie