piepen multiriem
-
Gertjan 110 300TDI
piepen multiriem
Sinds een paar dagen rijd ik rond met een verschrikkelijk gepiep van de multiriem.
Deze riem is nu ongeveer 15000 km oud.
Ik heb de diversel lagers (waterpomp, dynamo en spanrol) gecontroleerd, maar niets raars gevonden. Wel viel het me op dat wanneer ik de spanrol strakker op de riem druk, met draaiende motor, het geluid erger word.
De riem heb ik al ingespoten met een speciale keil belt spray, maar geen resultaat.
Het geluid verdween even toen ik met wd 40 probeerde het lager van de spanrol te raken met draaiende motor.
Wat is nu de oorzaak van dit geluid? Moet ik een nieuwe riem halen? of toch het spanrol lager vervangen?
Gertjan
Deze riem is nu ongeveer 15000 km oud.
Ik heb de diversel lagers (waterpomp, dynamo en spanrol) gecontroleerd, maar niets raars gevonden. Wel viel het me op dat wanneer ik de spanrol strakker op de riem druk, met draaiende motor, het geluid erger word.
De riem heb ik al ingespoten met een speciale keil belt spray, maar geen resultaat.
Het geluid verdween even toen ik met wd 40 probeerde het lager van de spanrol te raken met draaiende motor.
Wat is nu de oorzaak van dit geluid? Moet ik een nieuwe riem halen? of toch het spanrol lager vervangen?
Gertjan
-
Rumble
Re: piepen multiriem
misschien een steentje of vuil in de multiriem? was bij mij de reden voor een piep in de v-snaar.
meende ook dat het de spanrol of waterpomp was, vervangen van beide delen bood geen uitkomst.
ik verving de multiriem en het was over.
de oude multiriem bleek bij nader inspectie vuil en een steentje in een van de groeve te hebben.
meende ook dat het de spanrol of waterpomp was, vervangen van beide delen bood geen uitkomst.
ik verving de multiriem en het was over.
de oude multiriem bleek bij nader inspectie vuil en een steentje in een van de groeve te hebben.
-
Frans Bonnes
Haal de riem er eens af en maak alle poelies goed schoon, vooral in de groeven.
Dat gaat goed met een staalborstel.
Ook de groeven van de riem goed schoonmaken.
Daarna zou het piepen over moeten zijn.
Als het niet over is zou je eens kunnen overwegen om het lager van de spanrol te vervangen.
fb
Dat gaat goed met een staalborstel.
Ook de groeven van de riem goed schoonmaken.
Daarna zou het piepen over moeten zijn.
Als het niet over is zou je eens kunnen overwegen om het lager van de spanrol te vervangen.
fb
-
Sybren
Weet niet over wat voor auto het gaat, maar als de dynamo een
vrijloopkoppeling heeft moet je die eens nakijken.
Sybren
vrijloopkoppeling heeft moet je die eens nakijken.
Sybren
-
Gertjan 110 300TDI
Vandaag de riem verwijderd, poulies schoongemaakt, riem schoongemaakt, lager spanrol vervangen.
Het resultaat: Het piepen is er nog steeds.
Voor morgen maar een nieuwe riem besteld.
Wacht in spanning af
Gertjan
Het resultaat: Het piepen is er nog steeds.
Voor morgen maar een nieuwe riem besteld.
Wacht in spanning af
Gertjan
-
disco99
Hallo ik heb dat ook gehad ( disco 300 tdi )hij bleef maar piepen toen na een tijdje de waterpomp vervangen die was stuk en liep vast waardoor de multiriem ook stuk ging en ik dacht toen, nou zal het piepen wel over zijn maar nee.Toen heb ik de spanrol vervangen en het piepen was over. Hier bleek later ook een klein beetje spelling op het lager te zitten. Ik denk dat je de spanrol maar eens moet vervangen. Groetjes Theo
-
arthur verhalle
Het is meestal de hele spanrol-unit die ervoor zorgt dat er gepiep blijft. De veer wordt slapper waardoor de snaar makkelijker slipt en dus piept.
Arthur
Arthur