startmotor reviseren?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Zeegers

startmotor reviseren?

Bericht door Zeegers »

De startmotor is er met moeite uit! Maar nu blijkt een van de veertjes die aan de koolborsteltjes zitten kapot. Vandaar dat hij maar met halve kracht rond draaide. Verder is hij ontzettend vies en hier en daar aanslag.

Nou de vraag, in hoeverre is de startmotor zelf te reviseren? Zijn er losse veertjes verkrijgbaar of andere losse onderdelen? En iemand een idee waar?

Of moet je hem gewoon inruilen voor een gereviseerde?

Gr Wilke
Apke

Re: startmotor reviseren?

Bericht door Apke »

Er bestaan revisiebedrijven voor startmotoren en dynamo's. Daar kan je meestal wel slagen voor vervangende onderdelen.

Schoonmaken en smeren is meestal wel te doen. Als het anker opnieuw gewikkeld moet worden, dan moet je dat toch uitbesteden.
Controleer gelijk even de staat van de sleepringen (waar de koolborstels op draaien). Als het zo is dat het halve kracht draaien inderdaad komt van de veertjes en de koolborstels, dan zal daar ook aardig wat warmte ontwikkeld zijn.

Inruilen voor een gereviceerde ken ik niet. Ik heb de laatste keer (meer dan een jaar geleden) gewoon een nieuwe gekocht voor die van mijn SIII D.

Controleer de massa kabels voor de zekerheid en de dikke + kabel tussen de startmotor en de accu. In die aansluitingen kan ook aardig wat trammelant ontstaan.

Apke
www.larrie.nl

(p.s. ik heb nog wel de oude SIII startmotor D liggen, iets voor onderdelen ??? )
Zeegers

Bericht door Zeegers »

Het anker ziet er nog wel ok uit volgens mij. Die sleepringen waar je over had; daar is een "staafje" beschadigd, waarschijnlijk inderdaad door die ene koolborstel. Hij wilde in eerste instantie ook nog wel draaien maar niet snel genoeg om de motor aan te laten slaan. Dus hopelijk kan dat ene veertje vervangen worden. Anders toch maar een nieuwe. Wat heb jij er voor beteeld als ik vragen mag?

Wat was er mis trouwens met je oude startmotor? Anders is het zeker een goed idee om voor onderdelen te gebruiken.

Gr Wilke
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik begrijp hieruit dat een van de lamellen uit de collector beschadigd is (het "staafje&quot, in dat geval helpt het vervangen van de koolborstels en borstelveren niet of slechts tijdelijk.
Als de collector nog te reviseren is dan is het nog maar de vraag of het qua kosten de moeite waard is, een nieuwe/gereviseerde startmotor is dan vaak al een stuk aantrekkelijker.

Dennis B.
Zeegers

Bericht door Zeegers »

Uhm,ok....helaas pindakaas. Er is inderdaad een van die lamellen kapot. Lijkt wel alsof het is ingebrand. Maar ook al is er maar eentje een stukje kapot, dan gaat ie het niet meer doen dus??!!

Gr Wilke
Robert

Bericht door Robert »

Een revisiebedrijf kan ook de 'lamellen' van decollector door afdraaien reviseren als deze niet teveel is ingebrand. Je kan het zelf ook nog proberen met schuurpapier, maar dat is natuurlijk een minder fraaie oplossing. Een beetje revisiebedrijf kan de startmotor voor je testen en wel een indicatie van de kosten geven. Mijn ervaring is dat er vrijwel altijd een goede en goedkope oplossing uitkomt.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Telkens als er een koolborstel de ingebrande lamel passeert wek je rondvuur op en brand hij steeds verder in.
De koolborstels knappen hier ook niet echt van op en je kunt hem weer aanduwen.
Voor een betrouwbare auto koop je een nieuwe/gereviseerde startmotor.

Dennis B.
Apke

Bericht door Apke »

Eerst leek het gewoon op wat ingebrande (of moet ik schrijven afgebrande) contacten. De kabel tussen de Solonoid en de startmotor zelf was uiteindelijk geheel weggebrand.
Verdere inspectie wees uit dat de gehele startmotor van binnen een zooitje was. De temperatuur was waarschijnlijk meerdere malen flink opgelopen. Het nodige kunststof was gesmolten en het leek wel of er overal een soort kleverig vet zat.
Geen idee wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgevoerd, maar echt gezond zag het er niet uit.

De prijs die ik betaald heb ....... volgens mij rond de 200 euro. Het vervelende is dat het in mijn geval om een Diesel ging en ik door tijdgebrek de startmotor bij de dichtbijzinde Landrover onderdelen leverancier gekocht heb.

Apke
Zeegers

Bericht door Zeegers »

Ok dus waarschijnlijk toch een andere/ nieuwe. Of laten reviseren. Iemand enig idee waar er in de buurt van Steenwijk een revisie bedrijf zit die zoiets doet?

Gr Wilke
Plaats reactie