OT of niet Kabeloppervlak bij 25 amp 380 V

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

OT of niet Kabeloppervlak bij 25 amp 380 V

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

In mijn werkplaats komt een aparte groepenkast. Deze zit op 5 meter (kabel)afstand. In mijn hoofdgroepenkast ga ik de garage met 25 A zekeren, Wat is nu de minimale kabeldiameter voor deze afstand? (een 5*2,5mm2 ligt er al e zou heel makkelijk zijn.

Groet Frank
arthur verhalle

Re: OT of niet Kabeloppervlak bij 25 amp 380 V

Bericht door arthur verhalle »

Frank,

5*2.5 mm2 is te dun. Gaat de kabel door de grond, gebruik dan YMvK-As 4*6 mm2. Gaat de kabel "bovenlangs" neem dan een YMvK 5*6.

In principe zou je het ook kunnen doen met 4mm2 aders, maar 6mm2 is zeker aan te raden.

Arthur
arthur verhalle

Frank,

Nog even iets anders: wat voor groepenkast ga je in je garage plaatsen?

Arthur
arthur verhalle

En nu ik toch aan het vragen ben: hoe zwaar is je hoofdzekering?

Arthur
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Artuur,

In de garage plaats ik 3*16 amp voor brug las compressor etc gelijktijdigheid vrijwel 0 en een paar 220V groepen. De hoofdzekering is op dit moment waarschijnlijk 25 amp.

groet frank
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Hoi Frank,

Van belang is dat alles in verhouding is (selectieviteit).
Bij grotere afstanden is de diameter zeker van belang, maar voor een stukje van 5m maakt het niet zoveel uit.

Zekeringen in de schuur: 16 A ---> kabel naar de schuur 5x 4 (of 5x2,5) --> Zekering die de kabel beveiligd 25 A.

Als je in de schuur snelle zekeringen van 16A neemt en in de meterkast trage van 16A dan zou je het kunnen proberen met de bestaande kabel van 5x2,5.

Misschien kan/mag je zelfs een kabel van 2,5 afzekeren met 25A, wie weet is er nog iemand die dit soort tabelen bij de hand heeft.

Nog even op de site van draka kabel gekeken (online catalogus), het is afhankelijk van het type kabel, maar 5x2,5 mag gezekerd worden met 20A.

Richard
arthur verhalle

Frank,

Bij een hoofdzekering van 25A is het niet verstandig een afgaande krachtgroep van 25A te maken, je hebt dan immers geen selectiviteit meer. Geen selectiviteit houdt in dit geval in dat als je een kortsluiting krijgt, de kans veel te groot, zo niet zeker, is dat je hoofdzekering doorslaat in plaats van je 25A zekering in de krachtgroep.

Een tweede punt is het soort beveiliging. Als je in je garage gebruik maakt van een groepenkastje met, laten we zeggen, een krachtgroep met 3 zekeringen van 16A en nog een paar automaten B16A, de selectiviteit ook nog eens weg is ten aanzien van je automaatjes...... Dan moet je wel naar 35A....

Al met al denk ik dat het verstandiger is de afgaande krachtgroep uit te voeren in 16A, gewoon met schroefpatronen DII 16A (snel). In dat geval kun je volstaan met 5*2.5 mm2 kabel. Bij een deellast van bijna niets, en een niet al te groot vermogen (je hebt bij 16A/400V maximaal zo'n 10kW tot je beschikking) moet het wel werken.

Voor de beschikbaarheid van 230V groepen, kun je natuurlijk ook een gecombineerde CEE-form 16A + schuko wcd nemen. Je houdt dan je voeding op 3*16A kracht en je krijgt de beschikking via diezelfde groep over 1* een stopcontact 230V/16A.

Ik hoop dat je hiermee een stukje verder op weg bent!

Succes,

Arthur
arthur verhalle

Je kan wel naar 20A, alleen heb je er niet veel. Zeker niet als het om selectiviteit gaat. In geval van beveiliging met D-patronen is de eenvoudigste vuistregel altijd de tweede volgende waarde te nemen, dus hoofdzekering 25A, afgaand geen 20 maar 16A.

Trage zekeringen 16A kunnen tot selectiviteitsproblemen leiden ten opzichte van 25A. Bovendien is de combinatie 16A traag - 16A snel niet echt aan te bevelen.

Arthur
Plaats reactie