Toch nog maar een keer: dempers, zuigers en LPG...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rody

Toch nog maar een keer: dempers, zuigers en LPG...

Bericht door Rody »

Hallo,

Ik heb nog een vraag die al redelijk vaak besproken is op het forum, maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet zien langskomen -waarschijnlijk door mijn onbegrip-. Nadat ik vandaag nog een discussie heb gehad over dit onderwerp dan nog maar een keer de vraag...

Vaak hebben mensen al aangegeven dat het verstandig kan zijn om de dempers uit de carbs te halen als je een auto uitsluitend op gas laat rijden en starten zodat de zuiger in de carb dan geen tegendruk krijgt en er eerder een grotere hoeveelheid gas in de cylinder komt (of zijn er nog meer voordelen?). Als ik de demper eruit haal, wat plaats ik dan in het gat bovenop de carb -gewoon een bout of misschien een dopje van een andere carb waarvan het pinnetje met de dempers is verwijdert?-.

Is dit afdoende of moeten de zuigers dan ook nog uit de carbs verwijdert worden, want volgens mij heb je die dan ook niet meer nodig? Dat laatste is natuurlijk toch een ingreep die je zonder gereedschap niet zo een-twee-drie ongedaan gemaakt kan worden -wanneer je bijvoorbeeld een keer bijna zonder gas komt te staan en er toch een paar liter benzine verstookt moet worden om thuis te komen, dit in tegenstelling tot het terug plaatsen van de dempers-.

En dan natuurlijk de laatste vraag: zijn deze of een van deze handelingen echt zinvol?
Sybren

Re: Toch nog maar een keer: dempers, zuigers en LPG...

Bericht door Sybren »

Ik heb gewoon de hele zuiger er uit gehaalt, hij rijdt dan (een klein beetje)
zuiniger.

Sybren
fred101

Bericht door fred101 »

Ik begrijp dat jij dit wil doen ivm loop-problemen. In dat geval is het niet zinvol. De auto moet met net zo goed kunnen lopen en starten. Wat men wel eens doet is de zuigers omhoogzetten. (met een soort apparaatje zodat het electrisch kan) Dan slijten de naald en geleider niet zodat je geen problemen krijgt als je op benzine rijdt en niet omdat er een lpg probleem is.
Het is overigens wel verstandig regelmatig even op benzine te rijden. De benzine in je tank en leidingen wordt anders veel te oud.

Fred
Rody

Bericht door Rody »

Nee hoor, er is niets mis met de motor. Intussen het probleempje opgelost -bleek niets anders dan een ontstekingsprobleempje te zijn-. De motor loopt prima, maar ik vroeg mij af wat het voordeel was voor LPG rijders. Naar wat ik heb begrepen start het iets eenvoudiger zonder demper...
Plaats reactie