voorspanning controleren rover diff?
-
MaartenB
voorspanning controleren rover diff?
Weet iemand hoe je de voorspanning op het lager van ee nrover diff kan controleren. Ik heb de waarden wel gevonden in het manual, maar kan de methode van meten niet vinden.
Om de speling uit het lager te halen heb ik nu een shim verwijderd, maar dit kan wel eens te veel zijn, al kan ik de flens wel met de hand draaien nadat deze op gang ik gekomen. Daarvoor is het even flink krachtzetten.
Waarschijnlijk heb ik een iets dunnere shim nodig.
Na 20km is het diffhuis te hoogte van het lager hand-warm. D.w.z. hij is warm, maar ik kan mijn hand erop leggen.
Greetz, Maarten (die gisteravond "even" een schokbreker ging vervangen, maar utieindelijk tot 23.15u onder de auto heeft gelegen)
Om de speling uit het lager te halen heb ik nu een shim verwijderd, maar dit kan wel eens te veel zijn, al kan ik de flens wel met de hand draaien nadat deze op gang ik gekomen. Daarvoor is het even flink krachtzetten.
Waarschijnlijk heb ik een iets dunnere shim nodig.
Na 20km is het diffhuis te hoogte van het lager hand-warm. D.w.z. hij is warm, maar ik kan mijn hand erop leggen.
Greetz, Maarten (die gisteravond "even" een schokbreker ging vervangen, maar utieindelijk tot 23.15u onder de auto heeft gelegen)
-
Dennis101
Re: voorspanning controleren rover diff?
Het gemakkelijkste is om hier een unster voor te gebruiken en bv. een stukje plat staal om het hefboompje te maken waar het unster aangehaakt wordt.
De afstand van het gat waar het unster aan komt te hangen tot het hart van de pignonas is afhankelijk van het unster wat je gebruikt, maar kies deze afstand dusdanig dat je binnen het bereik van het unster uitkomt.
Als je geluk hebt kom je al uit met de gaten in de flens.
Gezien het energieverlies in het differentieel is het geen wonder dat het differentieel warm wordt.
Hou er wel rekening mee dat de voorspanning gemeten wordt zonder het kroonwiel en dat de waarde die in de tekst van het Nederlandstalige werkplaatshandboek verkeerd is overgenomen uit het Engelstalige boek (er staat kgf m, maar moet kgf cm zijn).
Verder staat de procedure duidelijk omschreven in het werkplaatshandboek.
Dennis B.
De afstand van het gat waar het unster aan komt te hangen tot het hart van de pignonas is afhankelijk van het unster wat je gebruikt, maar kies deze afstand dusdanig dat je binnen het bereik van het unster uitkomt.
Als je geluk hebt kom je al uit met de gaten in de flens.
Gezien het energieverlies in het differentieel is het geen wonder dat het differentieel warm wordt.
Hou er wel rekening mee dat de voorspanning gemeten wordt zonder het kroonwiel en dat de waarde die in de tekst van het Nederlandstalige werkplaatshandboek verkeerd is overgenomen uit het Engelstalige boek (er staat kgf m, maar moet kgf cm zijn).
Verder staat de procedure duidelijk omschreven in het werkplaatshandboek.
Dennis B.
-
Bram109
Je kan toch een diff op gevoel afstellen???
Bram
Bram
-
Dennis101
Sommigen denken dat wel te kunnen.
Dennis B.
Dennis B.
-
Bram109
Dan denk ik dat je stom bezig ben.
En dan druk ik me nog erg voorzichtig uit.
Bram
En dan druk ik me nog erg voorzichtig uit.
Bram
-
Dennis101
Ach Bram, we weten toch wie dat ooit geschreven heeft.........
Dennis B.
Dennis B.
-
Bram109
Ja daarom haal ik het nog even aan..........
Bram
Bram