Klikken van start relais na revisie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Zeegers

Klikken van start relais na revisie

Bericht door Zeegers »

Hallo,

Dit is wat er gebeurd; eerst voorgloeien, dan de sleutel omdraaien en de startmotor begint rond te draaien alleen slaat de motor niet aan en in dit stadium hoor je het relais de heletijd klikken totdat je de sleutel weer loslaat.
Heb ik misschien iets verkeerd aangesloten, het kan bijna niet want elke draad heeft een andersoortige aansluiting.

Misschien kan het relais maar op een manier in elkaar gezet worden?

Zo heb ik het gedaan; Relais van startmotor gehaald, dan het relais uit elkaar gehaald (kit van schroefopeningen verwijderd, schroeven verwijderd, draaden los gesoldeerd, plastic kap verwijderd, kontaktpunten gereinigd en gepolijst, binnenkant gereinigd, en tot slot alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet ik weet alleen niet of ik de draaden wel op dezelfde aansluiting heb vast gesoldeerd, maakt dat wat uit?) en daarna het relais weer op de startmotor geplaatst. Het vreemde is alleen dat ik een veer was vergeten, de grote van de staaf die in het relais wordt getrokken, en toen starte die in 1 keer, heb toen de veer terug geplaats en toen deed ie het niet meer, ik de veer weer verwijderd maar toen wilde die ook niet meer aanslaan maar nog steeds het vreemde klikken van het relais?

Graag wat info hierover.

Groeten Leander
Sjoerd

Re: Klikken van start relais na revisie

Bericht door Sjoerd »

Jep als je draden los gaat solderen kun je ze ook verkeerd om terugsolderen. Het enige wat je kunt doen is hem uit elkaar halen en precies kijken wat er gebeurt als je het relais bekrachtigd en dan kijken waar je welke spanning hebt.

Als ik het verhaal lees over het klikken lijkt het net of het relais afvalt als het contact voor de "start stroom" tot stand komt.

Als je start dan zit in het eerste begin de koperen plaat die aan de kern van het relais zit nog niet op de boutkoppen waardoor de startstroom gaat lopen. Zeer snel beweegt de kern zich naar binnen er trekt de bendix op de starterkrans en op dit moment wordt ook de koperen plaat op de boutkoppen getrokken waaraan jou accu is bevestigd. Waarschijnlijk is dit het moment waar het fout gaat.

Het lijkt er op dat in eerste instantie de kern naar binnen getrokken wordt en dat met het tot standkomen van de schakeling voor de startstroom de spoel aan twee zijden 12 volt krijgt waardoor er geen stroom meer door de spoel loopt en deze dus direct afvalt. Vervolgens tijdens het afvallen van het relais wordt hij eigenlijk direct weer aangetrokken omdat de spoel nu weer aan 1 zijde 12 volt heeft en de kern weer naar binnen trekt. En dat repeteerd en gaat natuurlijk als een ratel door. Dus ik denk dat er voor jou weinig anders op zit dan het relais weer uit elkaar halen en heel systematisch gaan beredeneren wat er gebeurt en of de aansluitingen dan wel juist zijn.

Heel veel suc6

Sjoerd
Andrew V8 RRC

Re: Klikken van start relais na revisie

Bericht door Andrew V8 RRC »

zo te horen verlies je de stuurspaning (deze bediend de relais)onder het starten of de relais maakt geen/onvoldoende massa , ik heb het laatste ooit gehad bij een f**dje. maar weet even niet meer wat de oplossing was.

groeten Andrew
Plaats reactie