Salisbury pignonas flens speedy sleeve

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Bossinade

Salisbury pignonas flens speedy sleeve

Bericht door Henk Bossinade »

Hallo iedereen,hier wat tips voor het vervangen van de lederen pignonaskeerring(AEU2515) van de Salisbury achteras,zowel Series 3 als 110/Defender.Voordat men de asmoer los draait,eerst een markering maken in de as en moer.Het nauwkeurigst in een inslijping te maken met een dunne slijpschijf tussen as en moer,evt. nog daarbij met viltstift as/moer/ring/flens.Als de moer net "los" is , begin dan de omwentelingen te tellen tot hij helemaal van de as is.Dit zal ongeveer tussen de 10,5 en 11,5 omwentelingen zijn.Dan voorzichtig de flens van de as verwijderen,evt. met een trekker,niet met een hamer..De gehele omgeving van de keerring grondig reinigen van olie/zand/ modderresten,altijd schoon te werk gaan,zorgen dat er geen vuil in het lager komt.Oude keerring verwijderen,gaat het best met een slagtrekker,evt. ook met een grote schroevendraaier.Oude pakking (607183) verwijderen.Nogmaals alles schoonmaken.Als het loopvlak van de aandrijfflens ingelopen is,kan men dit repareren met een zg. speedy sleeve .Dit is een flinterdunne hardstalen bus die over het ingesleten loopvlak van de flens aangebracht wordt.Deze speedy sleeves worden gemaakt door American Rawhide USA,maar hier geleverd door SKF onder nr. 99187.De nieuwe pakking en keerring voorzichtig monteren,evt voorzien van een dun laagje Hylomar op de pasvlakken en sowieso eerst het leder van de keerring insmeren met vet of vaseline(het best al 24 uur voor montage). Dan de flens al draaiend weer monteren,evt.als hij wat zwaar op de splines gaat met de moer een stuk en later de ring erbij op de as "trekken".In GEEN geval de flens op de as slaan met een hamer!!Evt eerst wat Hylomar aanbrengen op beide zijden van de tussenring en een paar druppen Locktite blauw aan de schroefdraad van de moer.En het zelfde aantal slagen vastdraaien als men de moer heeft losgedraaid heeft tot men weer EXACT bij de markering is die men voor de demontage aangebracht heeft op as/moer dmv. een stijptol.Dit ivm.met de pignonas lager voorspanning die bij de fabrieksmontage afgesteld is dmv. een zg. "krimphuls" tussen de lagersMet een centerpons een markering maken is niet nauwkeurig genoeg,bovendien is het materiaal te hard.Het loont zich om zelf een "flenstegenhouder"te maken,een staaf met 2 bouten erop gelast die in 2 gaten van de flens passen.Niet vergeten olie(80W90 GL 5) bij te vullen! Heeft iemand hier nog op/aanmerkingen/suggesties/aanvullingen op,gaarne reacties!!! Vr gr Henk B.
Ex-fietser

Re: Salisbury pignonas flens speedy sleeve

Bericht door Ex-fietser »

Thanks voor de tips Henk B.

Bestandje opgeslagen voor de toekomst.

Arnold
Freek

Bericht door Freek »

Laat mijn keering nu net vandaag gaan lekken.(onderweg naar Naarden, een klein plasje olie op de parkeerplaats)
In Naarden een nieuwe gekocht maar wel een rubberen keering ipv een leren.
Is dat een probleem???
Henk Bossinade

Hangt er vanaf of het een goede kwaliteit keerring is,er is tegenwoordig ook veel slechte immitatietroep op de markt helaas.Waar je zeker op moet letten is dat de maten overeenkomen met de orginele en dat het loopvlak van de aandrijfflens niet is ingelopen.De orginele lederkeerring heeft een geheel ander raakvlak dan de rubberen,het loopvlak dus even goed controleren en eventueel een speedy sleeve monteren ( SKF 99187 voor een Salisbury as) .Succes,Vr gr Henk B.
Freek

Bericht door Freek »

Het is een Britpart keerring,is dat goed spul of meteen weggooien?
Henk Bossinade

Freek,Britpart levert over het algemeen wel goede onderdelen,maar soms ook wat mindere.Met hun keerringen heb ik geen ervaring.Ik heb bij mijn 110 gisteren ook de keerring vervangen,de orginele AEU2515 met bijbehorende 607183 pakking............ ;-) .Vr gr Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kijk, dit is nou eens een uiterst nuttige bijdrage aan het prikbord.

Dennis B.
harro

Bericht door harro »

Da's inderdaad handig, alhoewel ik toch wil proberen ook een ervaringsdeskundige te vinden die mij bij deze reparatie wil helpen... weinig ervaring met dit soort acties en mijn diff begint behoorlijk irritant te lekken dus moet het maar eens gaan gebeuren.
Ik heb trouwens 80W90 GL4 staan, neem aan dat dat voor het diff ook prima is?
En wie levert de originele leren keeringen en speedy sleeves?

groet'n Harro
110

Bericht door 110 »

Land Rover adviseert zelf:
API GL4 of
MIL-L-2105

Succes
Dave

Bericht door Dave »

Hoi,

Tevens wil ik ook mijn ervaringen even publiceren. Ik heb deze keerring nu al 2 keer mogen vervangen. Alles Precies gedaan zoals Henk dat heeft beschreven. De keerringen zijn bijde keren vervangen, doordat ze lekten natuurlijk. En dit kwam weer doordat de keerring zeer hard waren geworden. Er zat geen enkele mm rek meer in. Daarbij moet ik zeggen dat ik de leren pakking niet 24 uur van te voren met vet ingesmeerd. Dit was hooguit een half uurtje. Misschien dat het daar aan heeft gelegen. Ik heb nu een rubbere versie gemonteerd en tot nu toe blijft alles droog. De eerste keerring is vervangen in mei, de andere in augustus van dit jaar.

Groeten,

Dave Frencken
Freek

Bericht door Freek »

Ik heb zojuist een speedi sleeve besteld,maar hoe zit hij eigenlijk op de as?
Lijmen?
Anders zou ik me kunnen voorstellen dat de olie tussen de sleeve en de as zou kunnen lekken?
Plaats reactie