roetuitstoot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
hanzel

roetuitstoot

Bericht door hanzel »

ola!
mijn 110 hcpu 200tdi 1994 kwam de afgelopen keuring er eigenlijk niet doorheen vanwege de roetuitstoot. wat kan ik hieraan zoal doen om dit te verbeteren. en aan het antwoord "een roetilter" heb ik niets want daar heb men hier in pt-land nog geen kaas gegeten.
gaarne uw advies hieromtrend
tchau.
hanzel
Summerwind

Re: roetuitstoot

Bericht door Summerwind »

Een tijdje rondrijden met 10 procent benzine aan de diesel toegevoegd.
Langere ritten maken, zodat de motor schoon kan branden.
Vlak voor de keuring enige tijd rijden met een hoog toerental.
En er schijnt nog een product te bestaan als toevoeging voor de diesel,maar vele Prikkers zullen je kunnen adviseren.
Benno

Bericht door Benno »

Je pomp een keer (laten) afstellen door een expert (op de pomp zitten diverse instellingen waarmee je ook het verbruik en roetuitstoot kunt bepalen)

Schoon of geen luchtfilter net voor de keuring
Flink gasgeven vooraf gaande aan de keuring (hoge toerentallen) met een warme motor om losse roetdelen uit je uitlaatsysteem te krijgen

groet,

Benno
hanzel

Bericht door hanzel »

ola!

het heeft niets met vuile verstuivers of gloeispiralen of iets dergelijks te maken?
tchau
hanzel
Benno

Bericht door Benno »

gloeispiralen heb je alleen nodig bij een koude start dus dat zal het niet zijn.

Vervuilde injectoren kan natuurlijk ook. Een keer een busje Forte erdoorheen jagen of een goede andere injectorreiniger kan je dan helpen. Desnoods demonteren en bij een revisiebedrijf laten nakijken is ook een optie. Meestal merk je dat ook wel echter aan verbruik, roeten, slecht lopen etc.

Benno
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

10% benzine vind ik misschien wat veel,. maar een paarliter bijmengen is is een goede start. dan een lang stuk km of 50 in de 4e versnelling rijden op bv zo'n 90 km/h. Injector reiniger is dan denk ik al niet meer nodig,...

motor goed warm aanleveren voor de keuring en inderdaad stiekem zonder luchtfilter

ach,.. het stond er allemaal al,..maar het is een bevestiging

grtn

RLndRvr
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

Je heb al een aantal goeie sugesties , daar wil ik aan toevoegen de interkoeler.

kan hier lucht goed door stromen of is deze een bonk modder?? deze heetf invloed op de lucht temperatuur en dus ook de cilindervulling

juiste hoeveelheid brandstof maar teweinig lucht levert onvoledige verbranding en dus teveel roet.

kijk deze maar even na.

Groetjes Andrew
Plaats reactie