olie.....maar wat is het?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marc lw

olie.....maar wat is het?

Bericht door marc lw »

beste prikkers,

ik ga voor het eerst in mijn leven motor olie vervangen incl. filter.
nou heb ik
bij de aankoop van mijn mil.lw diesel heb ik een blik olie( ook militair) gekregen,maar er staat niet op of het nou mineraal of syntetische olie is ( hendrik swane roept in het archief met klem minerale olie te gebruiken 15w40) dat doe ik dan maar ! maaaar.......

nou staat er op het blik;

valvoline lubricating oil,severe duty

diesel service ,grade 10 0-237

n.s.n:9150-01-040-2236

wie weet wat het is ???

groetend marc lw
RoLandrover

Re: olie.....maar wat is het?

Bericht door RoLandrover »

Millitaire aanduidingen zijn totaal anders,
zo heb ik ook blikker lagervet van ze,
en er is geen touw aan vast te knopen.

maar als het werkt voor een F16wiel lager danwerkt het ook in een laro!

maar het klinkt wel goed hoor die olie, severe duty voor diesel.

andres gewoon even een paar litertjes halen dan weet je het zeker.

grtn

RLndRvr
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dit is een monograde SEA 10 motorolie.
Het is beter om een 15W40 multigrade minerale olie te gebruiken.

Dennis B.
Aad G

Bericht door Aad G »

geen 20w 50 Dennis ?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee, tenzij je hoger olieverbruik wil hebben en slechter wil starten in de winter.

Ik heb 2 jaar terug mijn eigen 88"S3 diesel ter beschikking gesteld aan de wetenschap door eens 20W50 te gebruiken en wat ik al dacht bleek ook het geval.

De startmotor had er in de winter aanzienlijk meer moeite mee, waardoor het lager duurde dat hij aansloeg.
Voor het eerst in 18 jaar moest ik toen 2x olie bijvullen tussen de verversingen door en hij lekte opeens olie bij de voorste krukas keerring.
Als bonus had ik opeens carterdruk.

Bij de volgende verversing heb ik weer de gebruikelijke 15W40 gebruikt en alle problemen waren voorbij. Hij lekte niet meer, de startmotor draaide weer vlot rond als het koud was, de carterdruk verdween weer en tussen de verversingen door hoefde er maar een klein beetje olie bij voor de zekerheid.

Een aantal anderen die ooit hetzelfde geprobeerd hebben komen met dezelfde conclusies.

Bij de Nederlandse temperaturen is daarom ook een 10W40 tot 15W40 olie voorgeschreven, de 20W50 olie is deze motoren alleen voor temperaturen boven het vriespunt.

Dennis B.
Plaats reactie