Olie LT95
-
Andrew V8 RRC
Re: Olie LT95
Klopt, mits er geen limited slip diff gemonteerd zit in de tussen bak
dus heb je een handmatig/vacuem difflock op je tussen bak dan gaat er gewoon motorolie in.
Groetjes Andrew
dus heb je een handmatig/vacuem difflock op je tussen bak dan gaat er gewoon motorolie in.
Groetjes Andrew
-
Dennis101
Re: Olie LT95
Dat is inderdaad motorolie.
Ik hoor te vaak problemen met de dikte van 80W90 versnellingsbakolie, aangezien 20W50 motorolie even dik is lijkt mij een 15w40 motorolie een betere keuze. Let er ook op dat de specificatie onder SG ligt om schakelproblemen te voorkomen.
Dennis B.
Ik hoor te vaak problemen met de dikte van 80W90 versnellingsbakolie, aangezien 20W50 motorolie even dik is lijkt mij een 15w40 motorolie een betere keuze. Let er ook op dat de specificatie onder SG ligt om schakelproblemen te voorkomen.
Dennis B.
-
Bert RRV8
Re: Olie LT95
ok, die gaat ook gewoon in de v8 niet?
Ik heb ben een nul op gebied van olien, wat betekenen die getallen, en waarom geeft LR dan niet gewoon aan dat overal dezelfde olie in mag? er is natuurlijk ook een hoop veranderd sinds 1979...............
Ik heb ben een nul op gebied van olien, wat betekenen die getallen, en waarom geeft LR dan niet gewoon aan dat overal dezelfde olie in mag? er is natuurlijk ook een hoop veranderd sinds 1979...............
-
Dennis101
Re: Olie LT95
Dat is inderdaad dezelfde olie die ook in de motor gaat, da's dus erg gemakkelijk en In de boeken is dit ook terug te vinden.
De W die telkens tussen de getallen opduikt geeft aan dat het een multigrade olie betreft, dus een oliesoort die zich bij hogere temperaturen gaat gedragen als een zwaardere oliesoort. Op deze manier ontstaat een smeermiddel die bij bedrijfstemperatuur een viscositeit bezit die een optimale oliefilm verzekert en bij een koude start dun genoeg blijft om snel oliedruk op te bouwen.
Dat een versnellingsbakolie 80W90 een vergelijkbare viscositeit bezit als een 20W50 motorolie ligt in de indeling die gemaakt is bij de oliesoorten. Voor de motorolie en versnellingsbakolie zijn bewust uiteenlopende getalreeksen genomen om duidelijk aan te kunnen geven wat het toepassingsgebied van deze oliesoort is.
De LT95 is mede uit praktische overwegingen ontworpen om met een motorolie gebruikt te worden.
De specificatie onder SG (een kwaliteitsaanduiding) is met name bij de versnellingsbak nodig, omdat vanaf klasse SG wrijvingsveranderaars zijn toegevoegd. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat de synchro's in de versnellingsbak niet goed werken en daardoor problemen geven bij het schakelen. Dat dit niet terug te vinden is in de documentatie uit 1979 ligt in het feit dat deze oliesoort toen nog niet uitgevonden was.
Dennis B.
De W die telkens tussen de getallen opduikt geeft aan dat het een multigrade olie betreft, dus een oliesoort die zich bij hogere temperaturen gaat gedragen als een zwaardere oliesoort. Op deze manier ontstaat een smeermiddel die bij bedrijfstemperatuur een viscositeit bezit die een optimale oliefilm verzekert en bij een koude start dun genoeg blijft om snel oliedruk op te bouwen.
Dat een versnellingsbakolie 80W90 een vergelijkbare viscositeit bezit als een 20W50 motorolie ligt in de indeling die gemaakt is bij de oliesoorten. Voor de motorolie en versnellingsbakolie zijn bewust uiteenlopende getalreeksen genomen om duidelijk aan te kunnen geven wat het toepassingsgebied van deze oliesoort is.
De LT95 is mede uit praktische overwegingen ontworpen om met een motorolie gebruikt te worden.
De specificatie onder SG (een kwaliteitsaanduiding) is met name bij de versnellingsbak nodig, omdat vanaf klasse SG wrijvingsveranderaars zijn toegevoegd. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat de synchro's in de versnellingsbak niet goed werken en daardoor problemen geven bij het schakelen. Dat dit niet terug te vinden is in de documentatie uit 1979 ligt in het feit dat deze oliesoort toen nog niet uitgevonden was.
Dennis B.
-
Bert RRV8
Re: Olie LT95
Dennis, dat is erg verhelderend. ik heb nu een SF/CC. dus dat is onder SG hoop ik? Is het zinvol om olie te mengen? bijvoorbeeld met 15W40? zodat hij dunner wordt?