Het gruis wat op de zuiger ligt is niet van zuigerveren en de cilinder heeft gelukkig ook geen groeven.
Nu zag ik dat bij twee cilinders de (kleine kleppen zijn volgens mij de uitlaat) uitlaatkleppen iets verdiept in hun huisje liggen.
Nu hoorde ik van een vriend (telefonisch) die in dienst nog aan deze auto's heeft gesleuteld dat de klepzittingen eruit kunnen fikken.
De auto is een lightweight met een dieselmotor uit 1980
Vervolg gruis op zuiger
-
wilberth
Re: Vervolg gruis op zuiger
tot dusverre dus geluk. Waarom verdacht je nu koppakking?
Maargoed, kleppen kun je dus ook openen als de kop eraf ligt, met een klepveertang, iets van een lijmtang of gewoon met een blokje hardhout onder de klepsteel op de werkbank en de kop op z'n kopje erop kun je ze open drukken om de zittingen te bekijken.
Heb je toevallig nog een fotootje van je gruis? vorm kan veel zeggen. En hoe aanslag vrij is de rest van het blok?
Of val ik in herhaling en moet ik even de eerdere posintgs teruglezen?
Groet, Wilberth
Maargoed, kleppen kun je dus ook openen als de kop eraf ligt, met een klepveertang, iets van een lijmtang of gewoon met een blokje hardhout onder de klepsteel op de werkbank en de kop op z'n kopje erop kun je ze open drukken om de zittingen te bekijken.
Heb je toevallig nog een fotootje van je gruis? vorm kan veel zeggen. En hoe aanslag vrij is de rest van het blok?
Of val ik in herhaling en moet ik even de eerdere posintgs teruglezen?
Groet, Wilberth
-
Ron bolleboom
als de zitting eruit ligt dan kan je het zo zien de klep zakt iets dieper .ik heb er net een gerepareerd met dit euvel komt meestal door oververhitting (zonder koelvl. rijden)
-
erik
Ron, jij hebt gelijk ben ik bang.
Het blok is inderdaad te heet geweest, ik heb inmiddels een lekke waterslang gevonden waar de lekkage is geweest, helaas had ik dit tijdens het rijden pas door, na het zien van de witte rook onder de motorkap.
Van twee cilinders liggen inderdaad de kleppen dieper, dus ik denk dat daar de zittingen eruit liggen, ik krijg vanavond een kleppentang van een vriend dus dan kan ik de betreffende kleppen eruit halen.
Heb jij nog reparatie tips.
Het blok is inderdaad te heet geweest, ik heb inmiddels een lekke waterslang gevonden waar de lekkage is geweest, helaas had ik dit tijdens het rijden pas door, na het zien van de witte rook onder de motorkap.
Van twee cilinders liggen inderdaad de kleppen dieper, dus ik denk dat daar de zittingen eruit liggen, ik krijg vanavond een kleppentang van een vriend dus dan kan ik de betreffende kleppen eruit halen.
Heb jij nog reparatie tips.
-
wilberth
mooi, dan is je probleem al half opgelost (vinden van het probleem is altijd de halve oplossing vind ik) Ben je na de reparatie nog wel even heel voorzichtig. Ik bedoel, er kan een reden zijn dat de koelvloeistof eruit is gelopen (bv. die slang, maar die kan er ook afgesprongen zijn omdat je radiatordop niet opende bij hogedruk) Zou jammer zijn als je iets repareert zonder de oorzaak op te lossen. Kun je de week erna weer aan de gang.
Uitgeslagen klepzittingen kun je bij elk revisie bedrijf laten vervangen. Maar pasop als ze voorstellen om je kop te vlakken, de wervelkamers moeten nl onder het oppervlak uit blijven steken als die mee gevlakt worden komen ze gegarandeerd binnenkort los te liggen met alle ellende van dien.
Afhankelijk van de staat van je kop kun je ook een volledige koprevisie overwegen. Hij ligt er nu toch af en je moet toch al richting revisie bedrijf. Ze hebben daar zo gezien of je klepgeleiders etc. nog een beetje in conditie zijn.
Groet, Wilberth
Uitgeslagen klepzittingen kun je bij elk revisie bedrijf laten vervangen. Maar pasop als ze voorstellen om je kop te vlakken, de wervelkamers moeten nl onder het oppervlak uit blijven steken als die mee gevlakt worden komen ze gegarandeerd binnenkort los te liggen met alle ellende van dien.
Afhankelijk van de staat van je kop kun je ook een volledige koprevisie overwegen. Hij ligt er nu toch af en je moet toch al richting revisie bedrijf. Ze hebben daar zo gezien of je klepgeleiders etc. nog een beetje in conditie zijn.
Groet, Wilberth