Wie kan mij alvast een tip geven voor dat ik ga beginnen...
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt om aan het plaatwerk te beginnen van onze net gekochte eerste Land Rover. Een SeriesIII Stawag uit 73. Technisch is de auto redelijk in orde gemaakt door de vorgige eigenaar, maar aan de binnen- en buitenkant moet nog wel e.e.a. gebeuren: interieur deels vervangen, uitdeuken, plamuren, spuiten etc. Heeft iemand tips hoe ik het beste met het aluminium moet omgaan? Moet ik nog speciale primers of plamuursoorten gebruiken? En met de uiteindelijke lak: moet ik daarbij ook rekening houden met de aluminium ondergrond? Veel LR bezitters hebben hun wagen gerold i.p.v. gespoten heb ik begrepen. Gaat dit goed? Ook tips en trucs voor?
Ik hoor het wel. Bedankt alvast voor jullie evt. reacties!
Groet Sander
opknappen plaatwerk SeriesIII
-
Gert
Re: opknappen plaatwerk SeriesIII
Ik zou me op het gebied van plamuur en aanverwanten absoluut laten informeren bij de betere verfhandel. Aluminium vereist héél vaak een specifiek product.
Als primer verf gebruik ik, en anderen hier, All-grund van Südwest. Dat kost ongeveer 20 euro voor 750 ml, en op de verpakking staat 100 ml/m2.
Het plaatwerk zou ik eerst zoveel mogelijk uitdeuken. Er zijn methodes voor met verwarmen, tot het punt waarop groene zeep iets raars doet, maar die methode word je vast binnen enkele uren uitgelegd.
Bedenk wel of het de moeite waard is, er is veel plaatwerk verkrijgbaar voor weinig geld, dat vaak helemaal strak is. Dat is handig voor wings, maar bijvoorbeeld het onderste deel van de achterbak is wat lastiger.
Koop góede plamuur, een aluminium is al niet perfect hechtspul, en in combinatie met trillingen kan je plamuur gaan kraken en barsen.
De ambulance heb ik gerold. De verf was iets te dik/te snel droog, waardoor ik nu nog een keer moet rollen. Het resultaat mag er zeker zijn, en bij velen hier zul je het verschil niet snel zien. Het nadeel van rollen is dat je bij hoogglans en zéker metallic lak snel problemen krijgt. Mijn ambu, en volgens mij ook alle series, hebben geen (hoog)glans lak van nature. Maar omdat ik bijna alleen veel militaire bakken zie weet ik dat niet zeker.
Groeten, Gert
Als primer verf gebruik ik, en anderen hier, All-grund van Südwest. Dat kost ongeveer 20 euro voor 750 ml, en op de verpakking staat 100 ml/m2.
Het plaatwerk zou ik eerst zoveel mogelijk uitdeuken. Er zijn methodes voor met verwarmen, tot het punt waarop groene zeep iets raars doet, maar die methode word je vast binnen enkele uren uitgelegd.
Bedenk wel of het de moeite waard is, er is veel plaatwerk verkrijgbaar voor weinig geld, dat vaak helemaal strak is. Dat is handig voor wings, maar bijvoorbeeld het onderste deel van de achterbak is wat lastiger.
Koop góede plamuur, een aluminium is al niet perfect hechtspul, en in combinatie met trillingen kan je plamuur gaan kraken en barsen.
De ambulance heb ik gerold. De verf was iets te dik/te snel droog, waardoor ik nu nog een keer moet rollen. Het resultaat mag er zeker zijn, en bij velen hier zul je het verschil niet snel zien. Het nadeel van rollen is dat je bij hoogglans en zéker metallic lak snel problemen krijgt. Mijn ambu, en volgens mij ook alle series, hebben geen (hoog)glans lak van nature. Maar omdat ik bijna alleen veel militaire bakken zie weet ik dat niet zeker.
Groeten, Gert
-
Frans Mien Mesjien
Re: opknappen plaatwerk SeriesIII
Plaatwerk voorzichtig uitdeuken en grondig schuren. Wil je niet voor verrassingen komen te staan, dat de oude lak oplost door de nieuwe bv, dan alle oude lak eraf.
Zelf heb ik het volgende verfsysteem toegepast:
Op het aluminium: Sigma cover 280, twee-komponenten epoxy hechtprimer.
Op de hechtprimer kan je plamuren en daarna nogmaals overspuiten met de hechtprimer.
Dan een laag of twee grondlak opzetten, schuren.
Dan een laag of twee kleurlak opzetten.
Ik heb metalliclak gebruikt en daarover nog eens twee lagen blanke lak gespoten.
Zie de volgende link voor wat foto's.
[www.mijnalbum.nl]
Een tweetal niet onbelangrijke tips: gebruik goede autoplamuur van de automaterialenzaak. Die hebben een wat flexibeler produkt.
Schuur de plamuur NOOIT met waterproof schuurpapier en water. Auto- (polyester)plamuur is poreus. Je kan het mengen met 1/3 deel polyesterhars om het minder poreus te maken.
Succes.
Zelf heb ik het volgende verfsysteem toegepast:
Op het aluminium: Sigma cover 280, twee-komponenten epoxy hechtprimer.
Op de hechtprimer kan je plamuren en daarna nogmaals overspuiten met de hechtprimer.
Dan een laag of twee grondlak opzetten, schuren.
Dan een laag of twee kleurlak opzetten.
Ik heb metalliclak gebruikt en daarover nog eens twee lagen blanke lak gespoten.
Zie de volgende link voor wat foto's.
[www.mijnalbum.nl]
Een tweetal niet onbelangrijke tips: gebruik goede autoplamuur van de automaterialenzaak. Die hebben een wat flexibeler produkt.
Schuur de plamuur NOOIT met waterproof schuurpapier en water. Auto- (polyester)plamuur is poreus. Je kan het mengen met 1/3 deel polyesterhars om het minder poreus te maken.
Succes.