Hallo,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn 110 2,5TD.
Bij het rijden op de snelweg en het rijden van bergwegen loopt de temperatuur op tot tegen het rode gebied aan. Zodra de auto op een lagere snelheid rijdt (bv stad) of even stationair, zakt de temperatuur terug naar de normale bedrijfstemperatuur.
De viscokoppeling is vervangen en de koelvloeistof is op niveau en ontlucht. Met of zonder thermostaat maakt geen verschil, waar ik uit afleidt dat deze nog goed zo zijn.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Groeten,
Erik
Probleem met koeling 2,5 TD
-
Apke
Re: Probleem met koeling 2,5 TD
Hoi Erik,
Ik weet niet of je een radiator met of zonder olie koeler hebt, maar ik denk inderdaad dat er iets niet helemaal goed is met je koeling.
Zelf heb ik op mijn 2.5D blok een 2.25D radiator zitten, het blok is ingebouwd in een Series. Zelfs in de bergen met caravan bleef alles binnen de perken (bloktemp max 105 graden in 1 van de Oostenrijkse tunnels).
Het zou kunnen zijn dat de koelvloeistof niet lekker kan doorstromen. Dit kan zijn doordat er 1 of meerdere vloeistofkanalen verstopt is of omdat de koelwaterpomp het niet echt goed meer doet.
Verder zou natuurlijk ook de radiator verstopt kunnen zijn (zand en modder).
Als het goed is, is er om de fan een tunnel. Als deze er niet is, zal de zuigende werking (door de radiator heen) veel minder zijn en zal de temp omhoog schieten bij belasting.
Zand modder en ander vuil is gemakkelijk te zien. Als dat het niet is, wordt het lastiger. Je kan het blok doorspoelen met water om de vloeistofkanalen door te spoelen.
De waterpomp kan je controleren door de vloeistof in de radiator met een draaiende motor te bekijken (eerst de radiatordop er af, dan de motor warm laten draaien en dan kijken of het koelwater stroomt).
Wat ik net nog bedenk is dat het natuurlijk ook de sensor zou kunnen zijn die bij een beetje temp extra veel meer aangeeft. In dat geval, meten is weten.
Succes ermee,
Apke
www.larrie.nl
Ik weet niet of je een radiator met of zonder olie koeler hebt, maar ik denk inderdaad dat er iets niet helemaal goed is met je koeling.
Zelf heb ik op mijn 2.5D blok een 2.25D radiator zitten, het blok is ingebouwd in een Series. Zelfs in de bergen met caravan bleef alles binnen de perken (bloktemp max 105 graden in 1 van de Oostenrijkse tunnels).
Het zou kunnen zijn dat de koelvloeistof niet lekker kan doorstromen. Dit kan zijn doordat er 1 of meerdere vloeistofkanalen verstopt is of omdat de koelwaterpomp het niet echt goed meer doet.
Verder zou natuurlijk ook de radiator verstopt kunnen zijn (zand en modder).
Als het goed is, is er om de fan een tunnel. Als deze er niet is, zal de zuigende werking (door de radiator heen) veel minder zijn en zal de temp omhoog schieten bij belasting.
Zand modder en ander vuil is gemakkelijk te zien. Als dat het niet is, wordt het lastiger. Je kan het blok doorspoelen met water om de vloeistofkanalen door te spoelen.
De waterpomp kan je controleren door de vloeistof in de radiator met een draaiende motor te bekijken (eerst de radiatordop er af, dan de motor warm laten draaien en dan kijken of het koelwater stroomt).
Wat ik net nog bedenk is dat het natuurlijk ook de sensor zou kunnen zijn die bij een beetje temp extra veel meer aangeeft. In dat geval, meten is weten.
Succes ermee,
Apke
www.larrie.nl
-
Ron bolleboom
Re: Probleem met koeling 2,5 TD
komt er meer druk op het koelsysteem ? als dat zo is kan je uitgaan van een haarschuurtje in blok of cilinderkop dit komt veel voor bij deze rampenblokken .het begint meestal zo met iets hogere tempr. en wat velies van koelvl.
-
Erik110
Re: Probleem met koeling 2,5 TD
Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een radiotor met oliekoeler. De radiotor is uitwendig niet verstopt en ziet er niet beschadigd uit. De tunnel van de fan is ook aanwezig.
Hoe kan ik er simpel achter komen of er meer druk op het koelsysteem komt?
Het is inderdaad een radiotor met oliekoeler. De radiotor is uitwendig niet verstopt en ziet er niet beschadigd uit. De tunnel van de fan is ook aanwezig.
Hoe kan ik er simpel achter komen of er meer druk op het koelsysteem komt?