Ik heb in Billing Range Rovers en Discoverys erg schuin zien gaan ...
Eigenlijk kan ik me niet herinneren dat er ook een Defender op het test-traject reed van Land Rover UK.
Ik weet nu waarom: [www.lrch.nl]
Shit, daar had ik wel bij willen zijn! Die side-slope is ook wel flink schuin, moet ik zeggen. Maar het lijkt me niet dat een setje 255-ers en evt andere veren de oorzaak van de buiteling zijn; daar moet je volgens mij toch ook nog wat onhandige stuumanouvres bij uithalen.
zo beestachtig schuin is dat niet, maar wat schommelen of een stuurfout helpen wel en als je goed kijkt zie je ook dat onderaan de helling nog een "afstapje" zit dat ook voor heel rare dingen kan zorgen.
Toch moet je het effect van wat hoger staan niet onderschatten, roofrackje, 1,5" verhogen, bandjes 1" dikker en je zwaartepunt ligt zo 10 cm hoger als het bedoelt is, tel daarbij iets meer rol door soepelere veren en je kunt zomaar inzijn voor een avontuurtje lang voordat je dat normaal zou verwachten.
Inderdaad grote kans dat dit komt door een veranderend zwaartepunt. Als immers het zwaartepunt voorbij de buitenkant van je wielen is, kiepert je auto om. Een roofrack weegt leeg toch al heel wat, en als je bedenkt hoever die buiten het middelpunt steekt als je schuin staat...
ja die 45 graden geldt voor een standaard defender zonder verhoging, roofrack,grooterebanden, etc, en wordt ook bepaald met aleen de bestuurder aanboord.
ook ik wil die volg orde wel een zien van dicht bij maar dan liever niet op deze manier. Niet dat ik zo'n transit motor onder mijn kap wil heben ,tjonge wat maaken die een herrie!! daar is een 2.25 diesel niks bij.
Als je een beetje naar boven stuurt en de auto glijd weer naar beneden kom je vanzelf op het punt waar het hout op houd. Zijdelings glijden wordt abrubt gestopt ....... de bovenkant gaat nog wel even door.
De oude transit dieselmotoren maken inderdaad veel herrie. Maar de huidige generatie transit motoren (zoals deze in de defender toegepast worden) zijn stiller dan de TD5.