visco koppeling op radiator koeling
-
Zandrovertje
visco koppeling op radiator koeling
Hoe kan ik testen of de viscokoppeling nog werkt? ik twijfel aan de goede werking nu hij snel warm wordt. Het gaat over een discovery 300 tdi met airco.
Als de motor draait en de airco ook wordt hij na een tijdje 120 rijden erg snel heet ( tenminste op de temperatuur meter te zien) als ik dan de airco uit zet schiet hij terug naar een de normale bedrijfs temperatuur, kan iemand mij vertellen waar ik naar zou kunnen kijken.
Liefst een beetje snel ik overweeg hem mee te nemen naar zuid frankrijk volgende week, maar met dit probleem zo'n lange reis lijkt mij niet goed.
Zou het dus graag oplossen deze week.
Groetjes Zandrovertje
Als de motor draait en de airco ook wordt hij na een tijdje 120 rijden erg snel heet ( tenminste op de temperatuur meter te zien) als ik dan de airco uit zet schiet hij terug naar een de normale bedrijfs temperatuur, kan iemand mij vertellen waar ik naar zou kunnen kijken.
Liefst een beetje snel ik overweeg hem mee te nemen naar zuid frankrijk volgende week, maar met dit probleem zo'n lange reis lijkt mij niet goed.
Zou het dus graag oplossen deze week.
Groetjes Zandrovertje
-
Andrew V8 RRC
Re: visco koppeling op radiator koeling
je visco kopeling moet zeer stroef te draaien zijn bij koude motor , kun je hem makkelijk draaien (lees blijft zelf draaien na een zwengel) dan is deze stuk.
Kijk ook of de twee elec koelvinnen net achter de grill draaien als de airco is ingeschakeld.
dan kun je verder alleen nog de radiateur huis (plaat boven op deradiateur &interkoeler) los maaken en de radiateur iets naar achteren drukken om te kijken of daar tussen veel troep zit, als je veel tijd / zin hebt kun je met de tuin slang de lamellen van de radiateur door spuiten. NIET met hogedruk!!
als je besluit de radia teur te demonteren dan zou ik eerst even een koelsysteem reiniger gebruiken om evtle aanslag te verwijderen uit het koel systeem.
bij montage het systeem vullen met pure koelvloeistof en dan goed ontluchten vai de plug op het thermostaat huis.
dan zou de koeling weer optimaal moeten zijn.
Groet Andrew.
Kijk ook of de twee elec koelvinnen net achter de grill draaien als de airco is ingeschakeld.
dan kun je verder alleen nog de radiateur huis (plaat boven op deradiateur &interkoeler) los maaken en de radiateur iets naar achteren drukken om te kijken of daar tussen veel troep zit, als je veel tijd / zin hebt kun je met de tuin slang de lamellen van de radiateur door spuiten. NIET met hogedruk!!
als je besluit de radia teur te demonteren dan zou ik eerst even een koelsysteem reiniger gebruiken om evtle aanslag te verwijderen uit het koel systeem.
bij montage het systeem vullen met pure koelvloeistof en dan goed ontluchten vai de plug op het thermostaat huis.
dan zou de koeling weer optimaal moeten zijn.
Groet Andrew.
-
Dennis101
Re: visco koppeling op radiator koeling
Op de Disco 300TDI zit een visco met bimetaal bediende klep, deze draait (nagenoeg) vrij mee als de temperatuur laag is en wordt via de siliconen vloeistof gekoppeld zodra temperatuur hoog genoeg wordt dat de klep bedient wordt.
Als hij koud zwaar draait blijft de klep waarschijnlijk in de open stand hangen, maar blijft hij constant gekoppeld. De ventilator blijft z'n werk doen bij warme motor, dus je merkt er weinig van. De opwarmfase van de motor zal met name bij koudere weersomstandigheden wel wat langer duren.
Als hij koud licht draait bestaat nog de kans dat de klep niet wordt geopend bij hogere temperaturen, dit zou je kunnen testen met een fohn.
Bij de oudere Land Rover modellen zonder bimetaal bediende klep dient de vloeistof in de visco om het toerental te beperken, deze visco's draaien ook koud zwaar.
Dennis B.
Als hij koud zwaar draait blijft de klep waarschijnlijk in de open stand hangen, maar blijft hij constant gekoppeld. De ventilator blijft z'n werk doen bij warme motor, dus je merkt er weinig van. De opwarmfase van de motor zal met name bij koudere weersomstandigheden wel wat langer duren.
Als hij koud licht draait bestaat nog de kans dat de klep niet wordt geopend bij hogere temperaturen, dit zou je kunnen testen met een fohn.
Bij de oudere Land Rover modellen zonder bimetaal bediende klep dient de vloeistof in de visco om het toerental te beperken, deze visco's draaien ook koud zwaar.
Dennis B.
-
Zandrovertje
Re: visco koppeling op radiator koeling
Andrew als ik de kap verwijder kan ik de ven zo rond draaien. Dus vermoedelijk is deze visco koppeling dan kapot. Is dit moeilijk te vervangen? of valt dat wel mee? En heb je hier een uitleg van, het lijkt erop dat het maar vier imbusbouten gemonteerd is. Of moet die grote moer los? En is dit een duur onderdeel?
Kan ik vandaag al iets voorbereiden eventueel?
Groetjes Zandrovertje die hoopt dat het probleem dan is opgelost zodat de auto mee naar zuid frankrijk mag (gezin overtuigen).
Kan ik vandaag al iets voorbereiden eventueel?
Groetjes Zandrovertje die hoopt dat het probleem dan is opgelost zodat de auto mee naar zuid frankrijk mag (gezin overtuigen).
-
Zandrovertje
Re: visco koppeling op radiator koeling
Dennis moet ik dan het middelste ding met die vinnen opwarmen en zou hij dan bijna niet te draaien moeten zijn?
Groetjes Zandrovertje
Groetjes Zandrovertje
-
Frits Malcorps
Re: visco koppeling op radiator koeling
De meeste visco fans zijn vast te zetten door een van de bevestigings boutjes naar buiten te draaien.
Dan kun je proberen of de motor op temperatuur blijft, dit is natuurlijk geen permanente oplossing maar een simpele test.
Frits
Dan kun je proberen of de motor op temperatuur blijft, dit is natuurlijk geen permanente oplossing maar een simpele test.
Frits
-
Zandrovertje
Re: visco koppeling op radiator koeling
los draaien dus een boutje of juist indraaien naar de voorkant toe.
Groetjes Zandrovertje
Groetjes Zandrovertje
-
Ruben
Re: visco koppeling op radiator koeling
als je 120 rijdt komt er normaal gesproken voldoende luchtstroom van de rijwind. Als de airco aan staat moeten beide koelvvinnen flink hard draaien. Ik zou zelf niet direct de visco koppeling de schuld geven, maar eerst eens de afdracht van de wamrte aan de buiten-lucht: de radiateur.
Ik zou eerst eens de radiateur goed uitspoelen met een tuinslang, lang met veel water spoelen. eventueel met een zacht borstel een beetje proberen te borstelen, let wel op dat de lamellen heel blijven.
Betreft de viscokoppeling:
- Als de visco-koppeling is ingeschakeld, maakt de motor echt een ander geluid. Ook als je op dat moment de kap opent voel je een zeer grote krachtige luchtstroom. Laat de motor na een rit even stationair draaien,(kap dicht) zonder airco en controleer of de luchtstroom na enkele minuten (10-15).
- Als je de motor uit hebt kun je de koelfan redelijk soepel rond-draaien, dit is normaal.
Moet nu eten... stuur anders een email.
Ik zou eerst eens de radiateur goed uitspoelen met een tuinslang, lang met veel water spoelen. eventueel met een zacht borstel een beetje proberen te borstelen, let wel op dat de lamellen heel blijven.
Betreft de viscokoppeling:
- Als de visco-koppeling is ingeschakeld, maakt de motor echt een ander geluid. Ook als je op dat moment de kap opent voel je een zeer grote krachtige luchtstroom. Laat de motor na een rit even stationair draaien,(kap dicht) zonder airco en controleer of de luchtstroom na enkele minuten (10-15).
- Als je de motor uit hebt kun je de koelfan redelijk soepel rond-draaien, dit is normaal.
Moet nu eten... stuur anders een email.
-
Frits Malcorps
Re: visco koppeling op radiator koeling
Het boutje van de bevestiging op de waterpomp uit draaien.
FritsZandrovertje schreef:
>
> los draaien dus een boutje of juist indraaien naar de
> voorkant toe.
>
> Groetjes Zandrovertje
FritsZandrovertje schreef:
>
> los draaien dus een boutje of juist indraaien naar de
> voorkant toe.
>
> Groetjes Zandrovertje
-
Andrew V8 RRC
Re: visco koppeling op radiator koeling
ze moet stroef lopen , als je de visco wilt vernvangen dan moet je eerst die vin ervan halen normaale draad niet linkse , wel zul je hem met een drijvertje moeten lostikken ,tenzij je een passende sleutel hebt (dacht 36 mm) moet wel zeer plat zijn om tussen de poelie en de visco te komen.
dan die 4 boutjes los ,koelvin overzetten op een nieuwe visco kopeling die geloof ik ongveer 90 euro kosten.
Ik heb hetzelfde met een V8 als mijn airco aanstaat maar dan blijft mijn temp wel hangen op een veilige plaats , ik heb ook gewoon een visco die niet voldoende mee draait, het koelsysteem reinigen met een reiniger leverde wel een hoop extra koeling op maar nog niet voldoende.
kijk goed naar de lamellen en of hier veel troep inzit dit belemert ook veel koeling.
Groet Andrew
dan die 4 boutjes los ,koelvin overzetten op een nieuwe visco kopeling die geloof ik ongveer 90 euro kosten.
Ik heb hetzelfde met een V8 als mijn airco aanstaat maar dan blijft mijn temp wel hangen op een veilige plaats , ik heb ook gewoon een visco die niet voldoende mee draait, het koelsysteem reinigen met een reiniger leverde wel een hoop extra koeling op maar nog niet voldoende.
kijk goed naar de lamellen en of hier veel troep inzit dit belemert ook veel koeling.
Groet Andrew
-
Ruben
Re: visco koppeling op radiator koeling
Die fan moetvrij kunnen ronddraaien. Het is niet zo dat het frictiemateriaal een beetje vrijwing heeft. Bij mijn auto kun je de fan zeer soepel ronddraaien. Bovendien kun je de fan zeer duidelijk horen als de koppeling is ingeschakeld.
Maar ik denk niet dat het probleem van het oververhitten bij jou auto in de visco koppeling zit. Het blijft een feit dat je bij 120km/h meer dan voldoende rijwind hebt om de motor niet te oververthitten. Ook als de airco aanstaat zou dit op moeten gaan. Het enige wat ik logisch vind is dat als de warmte van de condensor ook door de radiateur gaat, dat de radiateur zijn warmte niet kan overdragen aan de toch al warmere lucht.
Vraagje:
Maar wordt de auto ook geheel niet te heet met de airco uit? ook niet na een tijdje stadsverkeer? Juist in de stad doet de visco-koppeling zijn dienst.
Ruben
Maar ik denk niet dat het probleem van het oververhitten bij jou auto in de visco koppeling zit. Het blijft een feit dat je bij 120km/h meer dan voldoende rijwind hebt om de motor niet te oververthitten. Ook als de airco aanstaat zou dit op moeten gaan. Het enige wat ik logisch vind is dat als de warmte van de condensor ook door de radiateur gaat, dat de radiateur zijn warmte niet kan overdragen aan de toch al warmere lucht.
Vraagje:
Maar wordt de auto ook geheel niet te heet met de airco uit? ook niet na een tijdje stadsverkeer? Juist in de stad doet de visco-koppeling zijn dienst.
Ruben
-
Taco van Boven
Re: visco koppeling op radiator koeling
Hoi,
Je schrijft dat de temperatuur weer naar normaal zakt als je de airco uitzet. Is het misschien zo dat de airco en de koelvin door de zelfde V-snaar worden aangedreven. Als dat zo is slipt deze misschien als deze zwaar belast wordt.
Groetjes Taco van Boven landrover Serie 3 109 2,6l 6cyl benz.
Je schrijft dat de temperatuur weer naar normaal zakt als je de airco uitzet. Is het misschien zo dat de airco en de koelvin door de zelfde V-snaar worden aangedreven. Als dat zo is slipt deze misschien als deze zwaar belast wordt.
Groetjes Taco van Boven landrover Serie 3 109 2,6l 6cyl benz.