Electra probleem 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Koko

Electra probleem 110

Bericht door Koko »

Hallo Prikkers,

Ik zit met een electra probleempje, het gaat om een 110 uit 1989. Als ie op contact staat werken de metertjes voor het brandstofniveu en de knipperlichten niet. Heel soms doen ze het wel, maar zodra je dan bv op de rem trapt vallen ze uit. Nu ben ik al even op onderzoek uit gegaan, en volgens het schema uit de Haynes zitten de knipperlichten en brandstofmeter beiden op zekering nr. 4. Met een spanningsmeter kwam ik er achter dat er geen spanning op nr 4 (voor en na, dus de zekering is ok) zat, dat is dus het probleem. Nu heb ik als tijdelijke oplossing 12v van de sigarettenaansteker op fuse nr 4 aangesloten, dat staat er in ieder geval stroom op en werken de knipperlichten en brandstof meter weer prima, kan ik in ieder geval de weg op. Op een of andere manier loopt er dus geen stroom van het contact naar zekering 4. Hoe kan dat? Een paar vragen:

- Als ik gewoon stroom op nr 4 aansluit, is dat dan geldig voor de APK? Alles werkt, alleen moet ik dus een extra draadje leggen, niet netjes maar de APK is al snel, kan ik het later structureel oplossen.
- Wat kan hier de oorzaak van zijn? Slappe accu wellicht, is het de moeite waard om die proberen te vervangen?
- Bij m'n garage willen ze de hele wiring vervangen, dat vind ik een beetje overkill, hier moet toch een andere oplossing voor te verzinnen zijn?

Alvast bedankt!
Cheers,
Koko
CamperChris

Re: Electra probleem 110

Bericht door CamperChris »

De hele bedrading vervangen vanwege één uitvaller is inderdaad hopeloos overdreven.

Controleer eerst eens of de ingaande draad naar zekering 4 nog wel goed in de sokkel zit (mogelijk drukt hij naar achteren als je de zekering er in duwd). Als de contacten daar OK zijn, dan zou ik mij op het contactslot richten. zoek daar de betreffende draad op, check op breuk naar zekeringkast, en check of het contactslot nog wel goed werkt.

gr, CamperChris
www.opwielen.nl
Koko

Bericht door Koko »

Thanks voor de snelle reply. Ik had de plastic covers rondom het stuur en contactslot al verwijderd maar kan zo nog niet echt bij de achterkant van het contactslot, waar alle aansluitingen zitten. Is er een makkelijke manier om hier bij te komen of moet echt het halve dashboard gedemonteerd worden? Bedankt weer...
Camperchris

Bericht door Camperchris »

Ik denk dat je het klokkenspel even weg moet halen om er goed bij te kunnen. Maar check ook even de aansluiting bij de zekering, dat zat bij mij wel eens los.

gr, CamperChris
www.opwielen.nl
110

Bericht door 110 »

In een mariniers 110 zitten achter de zekering houder een paar relais, deze worden bekrachtigd bij het omzetten van de contactsleutel. (ik weet niet of dat bij alle 110's uit die jaren zo is).

Als de relais slecht worden, werken ze soms niet direct of niet. Dit kan de door jouw genoemde storing geven.

Succes
Plaats reactie