A.u.b. weet iemand hoe ik de motorpoelie verwijder van een Freelander TD4 uit 2001. Mijn multiriem is door een slingerende waterpomppoelie afgelopen hij heeft zich helemaal vastgedraaid tussen het blok en de poelie in, daardoor is mijn motor stil gevallen, gelukkig tijdens stationair draaien. Alles lijkt muurvast te zitten.
Ik sta momenteel gestald bij een boerderij in Tsjechie en gelukkig hebben ze daar een aardige garageuitrusting.Zelf ben ik niet onhandig maar heb geen idee welke kant ik de moer moet uitdraaien om te lossen. Is er speciaal gereedschap nodig om de poelie tegen te houden? En kan de poelie verwijderd worden zonder trekker.
Het lijkt mij dat er weinig ruimte is voor een trekker. Wie weet er raad? Alvast bedankt LR Broeders en Zusters. Georg
Help hoe verwijder ik motorpoelie TD4
-
Dennis101
Re: Help hoe verwijder ik motorpoelie TD4
In het werkplaatshandboek staat niet vermeld dat de bout rechtsom losgedraaid moet worden, dus ik denk dat je aan kunt nemen dat hij gewoon linksom los moet.
Er wordt in het boek wel gesproken over een speciaal gereedschap die de poelie tegen moet houden, maar wellicht lukt het ook met de auto in de versnelling (handbak) of in de P (automaat) en met de rem ingetrapt.
Dat laatste is nodig omdat het rechter voorwiel eraf moet om goed bij de bout te kunnen komen.
Mocht het zonder het gereedschap toch niet lukken, dan kun je het gereedschap wellicht lenen van een BMW garage in de buurt, het is dezelfde motor als van de BMW 320 D van begin jaren 2000.
Dennis B.
Er wordt in het boek wel gesproken over een speciaal gereedschap die de poelie tegen moet houden, maar wellicht lukt het ook met de auto in de versnelling (handbak) of in de P (automaat) en met de rem ingetrapt.
Dat laatste is nodig omdat het rechter voorwiel eraf moet om goed bij de bout te kunnen komen.
Mocht het zonder het gereedschap toch niet lukken, dan kun je het gereedschap wellicht lenen van een BMW garage in de buurt, het is dezelfde motor als van de BMW 320 D van begin jaren 2000.
Dennis B.
-
Dennis101
Aanvulling/verbetering
Bij de automaat maakt het natuurlijk niet uit of hij al dan niet in de P staat, door de koppelomvormer draait de motor evengoed mee.
De bout zit heel erg vast, dus de poelie zal stevig vastgehouden moeten worden.
De Haynes manual geeft als optie om de startmotor te verwijderen (accupolen eerst losnemen!) en met een brede schroevendraaier de motor tegen te houden via de tandkrans voor de startmotor op het vliegwiel die afsteunt tegen het vliegwielhuis.
Dennis B.
De bout zit heel erg vast, dus de poelie zal stevig vastgehouden moeten worden.
De Haynes manual geeft als optie om de startmotor te verwijderen (accupolen eerst losnemen!) en met een brede schroevendraaier de motor tegen te houden via de tandkrans voor de startmotor op het vliegwiel die afsteunt tegen het vliegwielhuis.
Dennis B.