gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Laro 110

gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door Laro 110 »

Wie van jullie weet of als je een SU carburateur van een V8 (die normaal gekanteld aan het blok zit) rechtop zet om aan een series blok te plaatsen anders moet afstellen. Ik kan me voorstellen dat de vlotter nu niet afsluit, is dat zo?
In de manual voor de v8 lees ik nergens dat de carburateur ook onder een hoek assembled en agesteld moet worden. Tips zijn zeer welkom, want mijn series loopt nu wel, maar lekt uit een ontluchtingspijpje van de carburateur nu benzine.

groet,

Frank
Dennis101

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door Dennis101 »

De SU carburateur kan ook rechtop gebruikt worden, zoals in de 6 clinder al bewezen is.
De vlotterhoogte blijft door de constructie van de carburateur hetzelfde.
Het meeste werk zal zitten in het bepalen van de juiste naaldbezetting.
De beste keuze lijkt mij om de huidige carburateur te (laten) reviseren of voor een nieuwe (Weber) te kiezen.

Dennis B.
Geert

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door Geert »

wanneer je met "SU rechtop" bedoeld dat daarmee de oliegevulde demper horizontaal komt lijkt me dit geen goed idee. De oliegevulde demper verliest in horizontale stand zijn optimale functionele werking, lijkt mij.

Verder is de werking van de SU carburateur gebaseerd op de flow van lucht met benzine. Het kantelen van de SU carburateur geeft een heel andere flow.

Bovenstaande opmerkingen zijn gebaseerd op basis van mijn korte ervaringen met V8 en SU.

We nemen jouw vraag mee in de V8 workshop op 15 september.

Welke carburateur gebruik je nu?

Geert
Dennis101

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door Dennis101 »

Een SU caburateur is van het dwarsstroom type, die heeft dus de inlaat en uitlaatpoort aan de zijkant als hij rechtop staat.
De Zenith uit de series is een valstroom carburateur, zoals de naam al doet vermoeden loopt de luchtstroom van boven naar beneden als hij rechtop staat.

Dennis B.
frank

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door frank »

Heren, bedankt voor de reacties!
Ik had moeten zeggen dat de carburateur voor een 2,6 l blok is en dus al een doorstroom en geen valstroom carburateur nodig heeft. De reden waarom ik deze vraag stel is, dat er benzine uit een van de pijpjes stroomd, waar op mijn 110v8 alleen een losse slang zit voor ontluchting. De 2.6 loopt goed althans ik heb nog niet rijdend getest. Het lekken is mijn voornaamste zorg.

tips zijn welkom
groet,

Frank
G-men

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door G-men »

Bij de V8 zitten ze inderdaad wat gekantelt; voor het functioneren van de carburateur zou horizontaal plaatsen volgens mij gen probleem mogen zijn. Wat ik me echter wel voor kan stellen is dat de benzine die je nu tegenkomt uit de vlotterkamer komt. Deze is afgesteld voor de V8 en dus een schuine montage.
Ik zou dit even nalopen.

Gerrit
G-men

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door G-men »

Waarschijnlijk ten oervloede; maar ik bedoel dus de hoogte van de vlotternaald. :-)

Gerrit
Dennis101

Re: gekantelde v8 carburateur rechtop zetten

Bericht door Dennis101 »

De vlotterhoogte is voor beide montagestanden gelijk, maar dat stond ook al in mijn eerste posting.

Dennis B.
Plaats reactie