Bekabeling tempmeter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Niexor

Bekabeling tempmeter

Bericht door Niexor »

Vraag:

Door welk type bekabeling kan ik de massieve draad vervangen welke bij de temp metingen gebruikt wordt?
Hoe kan ik deze vervangen?

Land rover 109 SIII 1979

Niek
Frits Malcorps

Re: Bekabeling tempmeter

Bericht door Frits Malcorps »

Dit is geen kabel maar een buisje.
Kan alleen in zijn geheel vervangen worden met de temperatuurmeter.
Frits
Niexor

Bericht door Niexor »

Frits,

Dat vermoeden had ik helaas al... de kabel/buisje is dus afgebroken bij de ombouw. Nu zijn er twee van deze kabels, waar is deze andere nu ook alweer voor? Hoezo moet dan ook de meter vervangen worden? Zou graag de werking van dit systeem willen weten, iemand de uitleg?

Alvast bedankt.

Niek
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

oliedruk /olietemp.

fb
paulus

Bericht door paulus »

je hebt het over een series III, dan is het geen kapilaire buis van origine maar gewoon een electrisch systeem.
maak er eens een foto van dan zien we wat je daar hebt

als het toch een kapilaire buis is (niet origineel) dan kan je die laten repareren bij info instruments op hazeldonk bij breda, kost je een paar tientjes, alles meebrengen dus ook het stuk dat in de kop of radiateur zit

paul
Niexor

Bericht door Niexor »

Hallo Paul,

De "bekabeling" is hol van binnen dat heb ik gezien. Je zegt dat dit niet origineel is bij een SIII (dat is de mijne), dan zou ik het dus eventueel kunnen vervangen door het originele elektrische systeem. Weet je zo of dit nog te verkrijgen is? Hoe kan ik eventueel zelf al controleren of het een kapilaire buis is of elektrisch?

Alvast bedankt.

Niek
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Niek, je hebt vast een 24 volt 109 S3 benzine uit het Engelse leger, daarbij is de capillair temperatuurmeter wel degelijk origineel.
Ergens in de loop van 1979 is overgestapt op een electrische meting zoals ook in de Nederlandse ex-leger Land Rovers gebruikelijk was.
De capillair meters worden niet meer nieuw gemaakt, met heel veel geluk vindt je nog wat in de UK. Let er wel op dat die van de Lightweight anders zijn als van een 109" omdat bij de Lightweight het dashbord in het midden zit.
De goedkoopste keuze is om een spanningsstabilisator te maken met een 10 volt uitgang en de temperatuurmeter(s) van de 12 volt uitvoering te gebruiken.
Anders kun je zoals ik hierboven al schreef proberen om het instrumenten cluster van een ex- NL leger 109 te vinden, nieuw zijn de 24 volt meters namelijk erg prijzig.

Dennis B.
paulus

Bericht door paulus »

dat ze bij het leger wel capilaire buismeter gebruiken wist ik niet
wel doet zo,n ding het ook als je geen stroom hebt dus is er wel iets voor te zeggen.

info instruments reviseert en maakt ze weer in orde

076-5961140, www.infoinstruments.nl (heb geen aandelen maar laat hier geregeld meters nakijken)

ze zetten er een nieuwe buis aan en vullen die dacht ik met alcohol oid,

suc6 paul
Niexor

Bericht door Niexor »

Hallo Dennis,

De mijn is idd ex Duitsleger 24V uitvoering benzine

Hoe zou ik dit moeten aanpakken:

- andere meter kopen tbv watertemp en olietemp meting uit een ex NL voertuig, weet je zo of deze passen in mijn dashboard? Zijn deze wel te verkrijgen

- andere sensoren kopen(passen deze in de oude?) waar te koop?

- 12V voeding maken, dat komt wel goed.

Iemand nog andere suggesties?

Alvast bedankt.

Groet,

niek
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De sensor is hetzelfde als bij een civiele series 3 en is overal te koop, ik weet alleen niet meer zeker of je de adapter die de civiele versie heeft ook nodig hebt.
Het ex-NL leger instrumenten cluster past zondemeer in het dashbord en mocht je toch voor een 12 volt meter kiezen dan is deze meter ook in het oude instrumenten cluster in te bouwen.
Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, vandaar.
De voeding naar de temperatuurmetingen moet dan een uitgang hebben van 10 volt als je op 12 volt meters overgaat.

Dennis B.
Plaats reactie