Al enige tijd heb ik last van een km-teller die anders aangeeft dan ik in werkelijkheiod rij. Soms klopt hij wel, een andere keer geeft hij de helft aan. Daarom heb ik de kabel vervangen voor een nieuwe. Deze schiet alleen soms omhoog als ik zeer langzaam rij. Tevens schommelt hij om de werkelijke snelheid. De kabel heb ik met zo min mogelijk bochten gelegd. Moet zo'n kabel gesmeerd worden voordat deze gemonteerd wordt?
Of is het zwabberen ergens anders door te verklaren?
Groeten,
Dave Frencken die op 1-7-2007 naar Italië gaat rijden
Voor de beste kabelloop kun je beter even het werkplaatshandboek raadplegen hierin staat heel duidelijk omschreven hoe de kabel hoort te lopen.
De zwabberende teller zou veroorzaakt kunnen worden door een losse moer van de achterste uitgaande flens (waar ook de handremtrommel aan vastzit), deze moer zorgt er nl. voor dat de flens het tandwiel voor de kilometerteller/snelheidsmeter ingeklemd wordt.
Het kan ook het tandwieltje voor de KM teller in de tussen bak zijn.
Als deze versleten is heb je ook soortgelijke symptomen.
Als je deze vervangt, dan kan je gelijk je KM teller fout door eventueel grotere banden laten compenseren. Volgens mij heb je drie verschillende overbrengings verhoudingen. (dit wordt vreemd genoeg alleen door dit tandwieltje bepaald)
Dit is redelijk eenvoudig te vervangen, zeker als je eerst de handremtrommel verwijderd.
Ik weet niet beter dan dat Dave een 109" series 3 heeft en daar zijn geen verschillende tandwielen voor verkrijgbaar. Hier zit het verschil in de teller zelf.
In mijn part manual is er ook maar een tandwiel voor verkrijgbaar. Ik had het zelfde probleem. Onder de zestig km/u wabbert de wijzer maar is de aanwijzing redelijk. Ga je harder dan zestig dan gaat hij slippen en zakt terug naar vijftig km/u terwijl je negentig rijdt. Dit probleem is opgelost met een nieuwe v-bak. En dus ook een nieuwe tandwieltje. Door een andere bandenmaat geeft mijn snelheidsmeter overigens 11 % te weinig aan. Maar daar valt mee te leven. Gewoon een tiende bij de gemeten snelheid optellen en je weet je echte snelheid.
Ik heb het opgegeven om een andere snelheidsmeter te vinden Bij al die snelheidsmeters die worden aangeboden weten ze toch nooit welke bandenmaat daarbij hoort. En waarschijnlijk is het meestal de verkeerde.
"Ik heb het opgegeven om een andere snelheidsmeter te vinden Bij al die snelheidsmeters die worden aangeboden weten ze toch nooit welke bandenmaat daarbij hoort."
Als het goed is, staat er een code op de meter waar je uit kant afleiden bij welke bandenmaat 'ie hoort. Zie:
[nhua.co.uk]