startmotor perikelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
henk

startmotor perikelen

Bericht door henk »

Goedenavond allen,

Ik kan mijn 101 FC niet meer starten, het startcircuit is dood. Bij het omdraaien van de sleutel heb ik nog wel stroom op de meters maar de startmotor doet niets. Nu had ik nog een reserve liggen en die erop gezet maar ook deze geeft geen sjoege. Mijn conclusie is dat het in het startslot moet zitten.

Van de startmotor loopt er maar één draad naar het contactslot (en een dikke naar de accu). Hoe kan ik het startslot omzeilen om te testen of hier het probleem zit.

Graag in beginners tekst want ik snap heeeeeeeeeeel weinig van electra (haha)

Groeten Henk
tel 0645196438
martin (jumbo livingstone)

Re: startmotor perikelen

Bericht door martin (jumbo livingstone) »

Op die dikke draad staat 12 V voor je starmotor (als het goed is)

Op die dunnere draad staat alleen 12V als je de sleutel draait.
Als je nu op de aansluiting van de dunne draad 12V zet (vanaf de accu of vanaf de dikke draad), dan moet het relais klikken en gaat de startmotor draaien (op stroom door de dikke draad).

Als hij nu draait is er inderdaad iets met de sleutelschakelaar.
Als hij nu niet draait is er iets met de startmotor (of relais) of de dikke draad.

Zo simpel genoeg?

martin Stawag 109D 1973
henk

Bericht door henk »

Dank je Martin,

Heb je raad uitgevoerd maar de startmotor doet nog niets. Ik heb ook nog telefonisch contact gehad met Dennis en die verdenkt de massa. Dat ga ik morgen maar eens checken want het is nu weer laat genoeg. Zo wie zo gaat morgen de eerste startmotor naar een revisie bedrijf om te testen.

Groeten Henk
Martin (Jumbo Livingstone)

Bericht door Martin (Jumbo Livingstone) »

Van de startmotor loopt een koperen gevlochten band naar het chassis voor de aarde. Je kunt gewoon zelf zien of die los of gebroken is. Bij slechte aarde zou het startrelais wel moeten klikken.

als de aardbreuk elders zit (tussen chassis en accu), dan doet de verlichting het ook niet.

Ik denk dus niet dat het de aarde is.
succes!

Martin
Plaats reactie