kop pakking 4,2 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gilhuis

kop pakking 4,2 V8

Bericht door Gilhuis »

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een kop pakking bij een V8? Het is een 4.2 uit 2001. Is dit zelf te doen en waar moet je op letten? To do's en vooral ook not to do's !! Zijn de aan haal momenten hetzelfde als bij een 3.5 ?
Alle tips zijn welkom. Vast bedankt
Coen

Re: kop pakking 4,2 V8

Bericht door Coen »

o ja mijn is Coen, gilhuis is zo officieel.
henk

Bericht door henk »

In 2001 hadden ze geen 4.2 V8 motoren meer.

En meestal is het dan niet de koppakking maar is het blok gescheurd.
Dus moet je een nieuwe motor hebben.
Coen

Bericht door Coen »

nou erg hoopvol klinkt dat niet Henk.
Maar het is een defender 130 van 2001 waar destijds een 4,2 V8 met automaat ingelepeld is. Ja het bestaat echt hoor. En de moter, neem aan dat hij destijds nieuw was, het onderblok is 4.2 in ieder geval en daar gaat het tenslotte om.
Hoe ze eraan kwamen weet ik ook niet. Hij is gebouwd bij de meteor volgens mij. Speciaal project geweest volgens mij.
hoop nog wat tips te krijgen van iemand.
Vast bedankt

Coen
henk

Bericht door henk »

Bij ET doen ze regelmatig met v8en.
Mischien kunnen ze daar wat. Kun je er gelijk een 4.6 van maken.
Die 4.2 schijnt niet de meest betrouwbare motor te zijn.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

ZOooo dat hakt er lekker in

Coen, de motor is dus een 4.2,.. (kan je om het zeker te weten aan het motorniummer checken) maar welk inlaat/carbutratie systeem zit er op?

heb je een Injectie of Carburateur? Maakt voor de hoeveelheid werk misschien iets uit.

de kans dat het blok inderdaad geschuerd is, blijft aanwezig natuurlijk maar met de koppen eraf weet je al iets meer, bv gezakte cillinderbussen of andere tekenen. pas na het vervangen weet je het heel zeker.

mocht je er niet uitkomen met de nummers, dan plaats deze hier maar.

grtn

Rolandrover
Coen

Bericht door Coen »

nou we zullen het zien henk, ik ga eerst de spullen maar eens verzamelen ik zal het e.a. aan pakkingen nodig hebben denk ik. laten we maar hopen dat het de pakking is.
Coen

Bericht door Coen »

Dank je rolandrover, het is een injectie systeem, dus er moet wel e.a. af ja, maar goed dan kunnen we gelijk bekijken wat de toestand is. Op dit moment is de moter niet zwaar te belasten hij loopt dan redelijk snel warm en moet ik het op 90 houden met de kachel aan en ik blijf koelvloeistof bijvullen. het is inderdaad niet zomaar te zien een 4,2 want er zit een 3,9 kleppen deksel. ik zal het nummer eens op zoeken zegt jou de compressie iets die is 8,94 : 1
henk

Bericht door henk »

Coen,

Draai eerst de kop er maar af.
Als aan de koppakkingen niets te zien is hoef je ook geen nieuwe pakkingen te bestellen.
Dan is gewoon je blok overleden.
bart

Bericht door bart »

Ik heb pas bij een 4.2 LSE beide koppakkingen vervangen, onderblok was goed, cylinders zagen er als nieuw uit en ook de nokkenas is prima, controleer die altijd even, zwak puntje van de V8.
De koppen dien je goed te checken of ze niet krom zijn, ik heb andere moeten monteren. Na vervangen van de koppakkingen loopt de motor weer als nieuw.
Wordt binnenkort ingebouwd in een '73 RRC, incl. het injectiesysteem!
Ik heb een composiet pakking gebruikt, is veel beter dan de dunne blikken exemplaren.
Check trouwens eerst je radiateur of die niet verstopt zit, dan kan ie ook warmlopen door te weinig capaciteit.

Groetjes, Bart v.Dessel
Coen

Bericht door Coen »

Dank je Bart, ik ben gist avond net terug uit Billing en net begonnen met sleutelen.
nee radiateur niet verstopt ik verlies gewoon veel koel vloeistof, en dat moet toch ergens blijven dus ja hoop echt dat het de pakking is. Ja heb een composiet pakking klaar liggen. waar moet ik op letten bij de nokken as?? En zijn de koppen gewoon met een lineaal te controleren of ze recht zijn ? kan je deze ook laten vlakken?

Succes met de '73 rrc!

Coen
Plaats reactie