Twee weken geledenze eindelijk binnen. Setje gasgevulde schokbrekers van pro-carbon (delphi) v waren oor de def110 1983. Gelijk polybushes besteld; in de hoop het "deinen" wat te verminderen.
Vandaag vrijgehouden om ze te monteren; moet echter buitenen het werd mooi weer. Achter begonnen, bovenbouten kwamen goed los. Beneden ging ietsie minder; echter na enig zinvol geweld om meedraaien tegen te gaan kwamen ook deze moeren los.
Bij de nieuwe schokbreker blijkt al snel blijkt dat het montageoog aan de bovenenzijde anders is als het origineel en dat de nieuwe polybussen daar zeker niet in gaan passen; gelukkig heeft meneer "de carbon" netjes passende rubbers bij de schokbrekers meegeleverd dus die er maar in gezet.
Onder paste de zaak na een kleine aanpassing van de poly bushes wel.
Nummer twee ging volgens hetzelfde recept, ware het niet dat het ondertussen was gaan onweren en (heel hard) regenen. Maar onder de auto lig je toch droog
Zonder schokbreker rijden is echter ook niet alles, en nat ben je toch al (gratis bad). Achterkant maar helemaal afgemaakt; en voor de derde keer onder de douche
Ondertussen wel even gereden en het verschil is zelfs met maar 2 nieuwe schokbrekers duidelijk merkbaar. De vervelende "kloenk" bij verkeersdrempels is helemaal verdwenen, en hij helt een stuk minder. De oude dempers deden niks meer, je kon ze met de hand indrukken, en bleven vervolgens gewoon staan. Ik vraag me af hoe Paul die in Januari nog door de APK heeft gekregen.
Ben erg benieuwd hoe hij rijdt als ze ook voor vervangen zijn. Nu alleen nog ff droog weer !
Overgens hoor ik verschillende methoden over het vervangen van de schokbrekers voor. In de Haynes handleiding wordt het van bovenaf via de motorruimte gedaan.
Ik hoor echter ook verhalen dat het veiliger is om van onderaf de veer te verwijderen i.v.m. roestvorming aan het bovenste montagepunt. Dit ziet er bij mij echter gaaf uit; en de eerste methode lijkt mij verreweg het eenvloudigst.
Ervaringen ??
Gerrit