V8 nokkenas vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert

V8 nokkenas vervangen

Bericht door Geert »

Als je bij een V8 3.9 de nokkenas wil vervangen moet dan het blok eruit of kun je misschien het via de voorkant doen als je de radiateur verwijdert?
Of moet je toch aan de achterkant van het blok erbij kunnen om de nokkenas naar voren te "tikken".

Wordt het trekken of wordt het duwen?

Geert
Roald DI TDI&3.9V8

Re: V8 nokkenas vervangen

Bericht door Roald DI TDI&3.9V8 »

moter kan blijven zitten,.radiator eruit en je kan er gewoon bij
Geert

Bericht door Geert »

hoe krijg ik de nokkenas van voor eruit? trekken of duwen?
Geert
Rob Storsbergen

Bericht door Rob Storsbergen »

Lange bout in het gat waar normaal het tandwiel opzit indraaien en maar trekken.
vrgrrb
Durk

Bericht door Durk »

Geert,

Ik ben momenteel net bezig m'n nokkenas te vervangen, zodra de klepstoters eruit zijn kan je de nokkenas gewoon aantrekken van voren en eruit trekken.

DuRRk

PS wat ga je erin zetten, dezelfde of iets mooiers? Ik ga voor een Crower 'koppel'nokkenas die zonder verdere aanpassingen geplaatst kan worden.
Geert

Bericht door Geert »

Goede tip, waarom crower? wat is er nog meer?
ben me aan het inwerken op V8.
verbazingwekkend wat er allemaal is en kan.
laat maar weten.

Geert
Geert

Bericht door Geert »

[www.rimmerbros.co.uk]

Op dit moment kijk ik naar een nokkenas voor een 3.9 benzine met 8.13:1 compressie, dit is low compression.
Durk

Bericht door Durk »

Geert,

heb jij een low compression motor dan? lijkt me sterk voor een 3.9, maar ik weet 't niet!? Je kan 't overigens aan 't serienr van je motor zien.

Ik heb via v8tuner.co.uk gekozen voor een crower nokkenas-kit, je zou ook een piper, of een kent kunnen uitzoeken. Ik vond deze kit wel intressant:

[www.v8tuner.co.uk]

*1 Crower Comp-U Pro Camshaft 50229
(Good idle - 850rpm - power from 1500 - 4500rpm Redline 4500rpm Plus.)

*2 Rhoads bleed down Followers (klepstoters)
*3 Cloyes Duplex Chain Gear Set (nieuwe dubbele aandrijfketting)
*4 Shim Kit -adjusting preload (fijnafstelling, gebruik ik eerst nog niet)
*5 HD Valve Spring Set ( 1 less coil to prevent coil binding) (klepveren)
*6 Cam Lube/Fitting Instructions (tube pasta)

Die geavanceerde klepstoters schijnen voor nog meer koppel te zorgen en een beter vacuum voor een optimaler verbruik, er is genoeg over deze dingen te vinden via google

Die klepveren kunnen nodig zijn mochten je huidige klepveren te veel ingedrukt worden met de nieuwe nokkenas, bij mij bleek dit mee te vallen, ik had er al aangepaste klepveren in, het vervangen is overigens erg lastig zonder de kop te verwijderen heb ik me laten vertellen.

Die Cloyes aandrijfketting heeft veel minder frictie, en is dubbel, met een stalen tandwiel ipv de kunststofversie die standaard is. Tevens kan je deze ketting 'fijnstellen' op meer koppel, meer pk's of standaard. Deze ketting wordt ook vaak gebruikt bij Ford en Chevy V8 motoren.

Nokkenas- en klepstoters zitten erin, de ketting zit er ook op, maar ik kan deze nog niet klemmen, er moet een pasring aangepast worden, dit doet de smederij voor mij, maandagavond kan ik hopelijk verder. De motor kan ik met de hand goed ronddraaien zonderdat onderdelen mekaar raken.

De motor loopt dus nog niet, ik heb nog het eea te doen

DuRRk

specs crower nokkenas:
[www.crower.com]
Geert

Bericht door Geert »

Op het blok staat cr 8.13.1 vlak boven het bloknummer 38d24185A.
Ik dacht dat 8.13.1 de aanduiding is voor low compression.

Geert
Geert

Bericht door Geert »

Volgens beschrijving is 3.9 cr8.13:1 low compression.
[www.british4x4.nl]

Of zie ik het verkeerd?
Geert
Durk

Bericht door Durk »

klopt wel Geert, dat is dan low compression.

Volgens mij kon die nokkenas daar ook in, maar zij kunnen je ook prima adviseren. Het hangt natuurlijk allemaal van het budget af.

Vanavond heb ik de ketting weer gemonteerd, het kettinghuis, de waterpomp, en het inlaatspruitstuk. Morgenochtend weer verder. Hopelijk kan ie morgen draaien.

DuRRk
Plaats reactie